characters characters

2/13 - Adunarea si scaderea numerelor naturale de la 0 la 1 000
Clasa a III-a    Matematica

21 noiembrie 2013   
1. Confunda intre ele notiunile de descazut si scazator

Ce poti face ca parinte

  • Canta pe o melodie cunoscuta cuvintele specifice scaderii. Spre exemplu, cantati impreuna: “Des-ca-zut, sca-za-tor, rest sau di-fe-ren-ta” pe melodia cantecului “Concertul” (Doi sticleti cantareti/Canta la vioara).

2. Intampina dificultati la scaderea cu trecere peste ordin (Exemplu 452 ─ 168 = ?)

Ce poti face ca parinte

  • Exerseaza, practic (cu jucarii, betisoare, monede, bete de chibrit, margele, jetoane etc.) adunarea si scaderea cu trecere peste ordin cu numere de la 0 la 20.
    De exemplu:
    - Pregateste o cutie cu jucarii pentru a fi donate la o casa de copii (ex: printr-o adunare poate ajunge la 16 jucarii).
    - Pune-l sa construiasca din piese lego de diferite culori (de ex.: din 14, 13, 18 piese) o casuta, o figura geometrica, un pod etc. Formuleaza probleme simple folosind numarul pieselor colorate: Daca din cele 14 piese, 6 sunt rosii, cate sunt de alte culori? Daca 7 sunt verzi si 4 albastre, cate sunt impreuna? Cate mai raman daca iau 5?
  • La teme, explica-i pas cu pas calculul scris :
    452─
    168
    284
    Pasul 1:
    2 minus 8 nu se poate. Iau 1 zece de la 5 zeci. Scriu punct deasupra lui 5. 10 minus 8 egal 2; 2+2 (de la unitati) egal 4. Pe locul unitatilor, sub linie, scriu 4.
    Pasul 2:
    La zeci, in loc de 5, am 4. 4 minus 6 nu se poate. Iau 1 de la sute (1 suta = 10 zeci). Scriu deasupra sutelor un punct. Continui scaderea:10 zeci minus 6 zeci egal 4 zeci; 4 zeci plus 4 zeci (ramase de la zeci din 5 zeci) egal 8 zeci. Pe locul zecilor, sub linie, scriu 8.
    Pasul 3:
    La sute, in loc de 4, am 3. 3 minus 1 egal 2. Pe locul sutelor, sub linie, scriu 2.
    Daca copilul si-a gasit un mod propriu de a calcula si ajunge la rezultat, e de preferat sa fie lasat sa lucreze asa.

3. Greseste adeseori scaderi de tipul 300─253=?

Ce poti face ca parinte

  • Isi doreste de mult o bicicleta care costa 253 de lei. V-ar trebui, rotunjit, cam 300 de lei. Restul i-ar ajunge si pentru o pereche de ochelari de 25 de lei? Pune pe masa 2 bancnote de 100 lei, 9 bancnote de cate 10 lei si 10 de cate 1 leu. Din 300, copilul trebuie sa ia pe rand 200, apoi 50 si inca 3 lei. Roaga-l sa numere restul.
  • La teme, adu-i aminte ca ia 1 suta pe care o transforma in 10 zeci, iar dintr-o zece scade unitatile.

4. Intampina dificultati la aflarea termenului necunoscut la adunare sau scadere.(Exemplul 1→  21 + a = 24;  
Exemplul 2→  12 ─ a =   5
Exemplul 3→    a ─ 5 = 19)

Ce poti face ca parinte

  • Obisnuieste-l sa gandeasca operatia inainte de a calcula. Foloseste numere mici.
    Situatii de aplicare:
    - Exemplul 1: Urmeaza ziua lui de nastere. Pentru colegii de clasa ai cumparat o cutie care are 21 de bomboane, iar ei sunt 24. Ca sa afle cate bomboane mai are de adaugat (adica numarul a) la 21, face operatie de scadere: 24 – 21.
    - Exemplul 2: Poti folosi metoda balantei: Poti inventa o situatie-problema pentru a carei rezolvare copilul isi foloseste experienta de viata: “La gradinita, copiii se jucau pe un balansoar, insa erau foarte tristi fiindca nu reuseau sa se balanseze. Pe partea dreapta a balansoarului erau asezati 5 copii, iar pe partea stanga se asezasera 12. Afla tu cati copii ar trebui sa coboare din stanga pentru ca balansoarul sa se echilibreze si copiii ramasi sa se poata legana.” Copilul va da raspunsul efectuand operatia de scadere: 12 – 5 = 7.
    - Exemplul 3: Ia o cutie cu 24 de bomboane. Nu le numarati. Pune pe o farfuriuta 5 dintre ele. Arata-i cutia si numara 19 bomboane ramase. Ca sa afli cate au fost la inceput, adica numarul a, ia bomboanele de pe farfuriuta si pune-le la loc in cutie. Ai facut adunare: 19+5=24 Asadar, numarul a este descazut,e cel mai mare intr-o scadere si se afla prin adunare.

5. Rotunjeste gresit numere la ordinul sutelor (Exemplu: rotunjeste gresit 149 la 200)

Ce poti face ca parinte

  • Pune-l pe copil sa numere rechizitele pe care le are in penar, cartile si caietele din ghiozdan si faceti rotunjiri la zeci. Da-i doua cutii in care sa aseze creioane colorate. Pe fiecare cutie scrie un numar de creioane. Copilul trebuie sa se ghideze astfel: Pentru cutia cu 12 creioane am sa pun cam 10 creioane. Pentru cea cu 28 creioane am sa pun cam 30 de creioane.
    Realizeaza cu copilul rotunjiri la ordinul zecilor. Explica-i ca un numar rotunjit la zeci se termina cu un zero, deci e format dintr-un numar intreg de zeci. De ex: Numarul 12 e mai aproape de 10 decat de 20.
  • Pentru rotunjiri la ordinul sutelor, e necesar sa stie sa aseze numarul intre doua numere formate din sute intregi.
    Exemplu: Numarul 136 se afla intre 100 si 200. Este mai aproape de 100 decat de 200.
    Ii poti desena o linie (axa) si pe ea numerele 100   110   120..............................................200. Copilul fixeaza numarul pe axa si vede apropierea sau departarea de 100 sau 200. Un numar rotunjit la sute se termina in doua zerouri sau e un numar format din sute intregi.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu