Rezilienta scolara

Vrem sa crestem copii puternici, care fac fata presiunii sociale, care se descurca independent in situatii diverse si care nu renunta pana nu obtin ce isi doresc. Scoala este primul loc in care copiii au nevoie de toate aceste calitati. De aceea, psihologii vorbesc despre rezilienta academica. Rezilienta academica descrie abilitatea unui elev de a face fata provocarilor scolare si situatiilor dificile cu care se confrunta in scoala.
Rezilienta scolara inseamna capacitatea copilului de a depasi situatii precum:
- a lua note slabe/mici
- temele pentru acasa prea dificile
- realizarea proiectelor la timp
- stresul testarilor
![]()
Citeste si alte materiale despre rezilienta si importanta ei:
Despre rezilienta: de ce un copil renunta in timp ce altul continua sa invete
Ce nu fac parintii copiilor puternici din punct de vedere emotional
![]()
Rezilienta academica este diferita de rezilienta in sine. Cercetatorii care au studiat conceptul de rezilienta academica sau scolara au descris-o in functie de cinici aspecte, dezvoltand „Modelul celor 5 C”:
Calmul – capacitatea copiilor de a-si gestiona anxietatea in contextul scolar. Scoala este pentru multi copii primul loc in care simt teama si anxietate, deoarece exista multe situatii in care sunt evaluati, comparati, corectati, criticati, de multe ori nu in cele mai potrivite modalitati. Cadrele didactice, in colaborare cu parintii elevilor, pot contribui mult la reducerea anxietatii copiilor. De asemenea, cursurile de educatie socio-emotionala pot fi de folos copiilor, invatandu-i modalitati prin care sa isi calmeze anxietatea, precum tehnicile de relaxare sau exercitiile de respiratie.
Certitudinea ca poate face fata provocarilor (increderea in sine)- se refera la starea de autoeficacitate dintr-o situatie specifica: convingerea copilului ca are abilitatile necesare pentru a face fata unei situatii.
Strategiile ce pot fi folosite pentru a creste autoeficacitatea includ identificarea gandurilor negative pe care elevii le au despre ei si ajutarea lor in a-si stabili obiective realiste.
Coordonarea inseamna a avea capacitatea de a prezice in mod acurat cat anume va dura o sarcina, de ce anume e nevoie pentru a o duce la final etc. Deseori, elevii tind sa subestimeze si sa aprecieze gresit timpul si resursele de care au nevoie pentru a termina un proiect sau o tema. Aici intervine rapid si fenomenul de procrastinare, de aceea este important sa ii invatam pe copii sa minimizeze distractorii din mediu si sa analizeze corect situatiile.
Constiinciozitate si perseverenta se refera la capacitatea elevilor sa continue sa depuna efort si sa persiste, chiar daca sarcina in care se afla este anevoioasa. De multe ori, diferenta dintre succes si esec este data de nivelul de perseverenta al copiilor. Cand parintii si cadrele didactice le vorbesc copiilor despre importanta perseverentei, ii invata sa recunoasca momentele in care sunt tentati sa renunte si sa isi aminteasca sa ia o pauza si sa incerce din nou, cu o alta strategie.
Controlul sau sentimentul ca eforturile si rezultatele obtinute la scoala le apartin. Strategiile utile pentru a-i ajuta pe elevi pot include feedbackuri regulate si constructive, precum si concentrarea pe dezvoltarea individuala, descurajand comparatiile cu alti copii. Libertatea de a alege (de exemplu, tema unui proiect, colegii de echipa sau modalitatile de realizare a unui proiect) este de asemenea importanta in crearea sentimentului de control si autonomie in invatare. Copiii autonomi invata mai bine deoarece nu au nevoie sa fie supravegheati strict sau impinsi de la spate de catre adultii din jur.
*Sursa foto: Pexels.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
10 exercitii care pot ajuta copiii descurajatiDescurajarea la copii se refera la o stare emotionala de coplesire, sentiment de incapacitate de a face fata problemelor, stari continue in care se simte criticat, lipsit de sprijin sau fara speranta.
-
7 idei daunatoare pe care si le formeaza copiii in primii 7 ani de viataExperientele timpurii din primii 5 sau 7 ani de viata au un efect puternic asupra noastra fiindca sunt primele experiente ce vor sta la baza tuturor deciziilor pe care le vom lua mai tarziu.
-
Cand copilul se simte blocat sau descurajat. Intrebari care il pot ajutaNu putine sunt zilele in care copiii se simt blocati sau descurajati dupa o experienta neplacuta traita la scoala, in grupul de prieteni sau in familie.



Adauga tu primul comentariu: