characters characters

Motivatia de invatare la adolescenti

Cum motivam adolescentii si preadolescentii sa invete

Propus de: SuntParinte.ro   |   25 septembrie 2018    |   6962 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

motivatia de invatare
Cum iti dai seama ca un copil se dezvolta sanatos? Este activ, curios, spontan, dornic sa invete si sa actioneze in lumea din jur. In primii ani de viata, aceasta este starea majoritatii copiilor. Pe masura ce cresc insa, vitalitatea copiilor poate sa scada in mod semnificativ, ajungand in preadolescenta si adolescenta sa refuze responsabilitatile, oportunitatile de crestere si de socializare si in general, sa fie lipsiti de interese sau planuri de viitor.

De ce se intampla acest lucru? Motivatia copiilor si adolescentilor depinde foarte mult si de mediul in care cresc si de influentele acestuia asupra lor. Copiii care traiesc, acasa si la scoala, in medii in care sunt descurajati frecvent, ridiculizati, criticati excesiv si obligati sa invete, pot sa isi piarda foarte usor motivatia pentru invatare.

Daca vrei sa printezi infograficul de mai sus, il poti descarca in format PDF de aici.

Citeste si alte materiale pe aceasta tema:

Motivatia intrinseca si motivatia extrinseca

Cum il motivam pe copil sa invete


Oamenii sunt curiosi in mod natural sa invete si sa dobandeasca informatii, se nasc cu nevoia de a-si extinde abilitatile si trasaturile de personalitate, de a creste si de a actiona cu vitalitate in mediul din jur. Pentru ca aceste nevoi sa nu fie inabusite, este nevoie ca trei nevoi de baza sa fie indeplinite de-a lungul vietii:

  • Nevoia de autonomie: sentimentul de control asupra invatarii si asupra propriei evolutii. Copiii si adolescentii care simt ca pot sa controleze cursul propriei lor dezvoltari sunt cei care vor vrea sa faca alegeri bune in ceea ce priveste invatarea.
  • Nevoia de competenta: abilitatea de a face fata unor sarcini dificile. De exemplu, pentru ca un copil sa vrea sa invete matematica, trebuie sa simta ca poate face acest lucru. Copiii care progresiv sunt sprijiniti sa invete lucruri din ce in ce mai complexe sau mai dificile isi construiesc increderea in sine si vor fi motivati sa invete din ce in ce mai multe lucruri noi. Nu exista o scurtatura catre sentimentul de competenta: perseverenta, invatarea si depasirea greselilor si esecurilor fac parte din proces.
  • Nevoia de apartenenta si relatiile sociale. Cand copiii si adolescentii simt ca fac parte dintr-un grup care ii accepta si apreciaza, isi pot asuma riscul de a invata lucruri noi, de a-si exprima ideile si rezultatele muncii, de a creste alaturi de alti oameni.

Asadar, ce poti face ca parinte sa iti ajuti copilul sa isi dezvolte autonomia, competenta si apartenenta sociala, atat in clasa, cat si in afara ei? Iata cateva sugestii:

Ai incredere in copilul tau si asteapta-te sa reuseasca. Asteptarile parintilor si cadrelor didactice fata de copii le influenteaza rezultatele. Fenomenul se numeste „Efectul Pygmalion” si este documentat de multa vreme prin experimente si studii.

Lasa-l sa aleaga si sa isi conduca singur procesul de invatare. Acest lucru inseamna ca il vei ajuta pe copil sa gaseasca singur solutii, daca iti cere acest lucru. Intreaba-l pe copil cum vrea sa isi organizeze timpul pentru invatare, cum va aborda o anumita tema pentru acasa, cat de mult vrea sa isi imbunatateasca rezultatele scolare la o anumita materie. Orienteaza-l pe copil catre alegeri mai bune amintindu-i scopurile sale pe termen lung. De exemplu, daca vrea sa studieze la cel mai bun colegiu din oras, va fi nevoie sa depuna mai multe eforturi la scoala.

Ofera-i resursele necesare pentru invatare. Cand intampina dificultati, fi alaturi de el ajutandu-l sa gaseasca resurse suplimentare de studiu. Puteti gasi lectii online sau materiale video care sa explice materia de la scoala in modalitati mai potrivite copilului tau.

Invata-l despre principiul „Actiune inainte de motivatie”. Ideea este simpla: motivatia noastra nu este intotdeauna suficient de ridicata pentru a ne face sa actionam. Insa daca actionam, ne putem regla singuri motivatia.
Iata si explicatia mai lunga. De obicei, suntem foarte motivati la inceputul unei activitati si la finalul ei, cand ne apropiem de rezultatul dorit. Intre cele doua momente insa, motivatia noastra poate scadea, aparand tentatia de a renunta la proiect sau de a nu depune la fel de mult efort pe cat ar trebui. In asemenea momente, este bine sa stim ca actiunile pe care le facem ne influenteaza nivelul de motivatie. Asadar, incepand sa invete chiar daca nu se simte motivat, isi va creste nivelul de motivatie si va descoperi ca, dupa o jumatate de ora de citit, i-a revenit „cheful de invatat”. In timp, acest principiu va creste stima de sine a copilului tau si ii va modifica in mod pozitiv imaginea de sine.

Daca tu insuti te simti blazat sau descurajat in anumite aspecte ale vietii, regaseste-ti motivatia interioara si increderea in sine. Este foarte greu sa ii invatam pe copii ceva ce noi nu stim sa facem, asa ca propriul tau nivel de entuziasm pentru viata va fi un factor important in incercarea de a-l motiva pe copil.

Incurajeaza relatiile sociale pozitive. Un studiu din 2014 arata ca acei elevi care au un sentiment de conexiune cu scoala tind sa aiba succes academic spre deosebire de elevii care nu se simt conectati cu mediul scolar. Conexiunea poate include prietenii de la scoala, colegii de clasa, profesorii si intreaga retea de resurse umane existenta in scoala. Nu subestima importanta prieteniei in viata adolescentilor. Relatiile de prietenie ale copilului tau pot fi o sursa uriasa de crestere, nu doar de influente negative.

Concentreaza-te pe obiceiurile zilnice. Viata elevilor este incarcata de obiceiuri ce tin de scoala si alte activitati. A invata cum anume sa isi gestioneze astfel de obiceiuri zilnice (organizarea caietelor, a notitelor, crearea unor liste ”to do”, prioritizarea sarcinilor, gestionarea distractorilor, focusare si munca proactiva pentru anumite perioade de timp) este esential.

Motivatori externi precum notele si premiile nu fac decat sa afecteze modul in care elevii isi percep nivelul de competenta. Cand elevii se concentreaza prea mult pe note, uita cat de mult control au in realitate asupra obiceiurilor de invatare pe care oricand si le pot imbunatati. Acest nivel de control creste si autonomia personala, iar elevii incep sa se simta competenti. Elevii au nevoie sa fie incurajati sa isi formeze obiceiuri corecte de invatare necesare pentru a-si dezvolta increderea si competenta.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe