characters characters

Metacognitie: recomandari pentru invatare eficienta

Propus de: SuntParinte.ro   |   30 aprilie 2018    |   5468 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

metacognitie
Copiii invata mai bine atunci cand stiu sa isi regleze singuri procesul de invatare: cand isi pot da seama care metode de invatare sunt mai eficiente, cand pot fi creativi in privinta metodelor de invatare pe care le folosesc si cand isi pot da seama ca e momentul sa incerce o alta tehnica de invatare.


Metacognitia este conceptul folosit de specialisti pentru a se referi la aceste abilitati. Cu alte cuvinte, metacognitia este abilitatea de a analiza in mod critic ceea ce gandesti sau in termeni mai simpli, constiinta si controlul propriilor ganduri.


Tehnicile metacogntive sunt abilitati ce pot fi invatate si s-au dovedit a fi foarte utile elevilor (in urma unor studii se pare ca aceste abilitati metacognitive au imbunatatit invatarea elevilor ajutandu-i sa obtina note mai bune la intelegerea unui text si la testele de stiinta). In plus abilitatile metacognitive invatate intr-un context pot fi folosite si transferate si in alte contexte.

Citeste si alte materiale despre invatarea eficienta:

Trei tehnici de invatare eficienta

Tehnici de memorare si curba uitarii


Strategiile metacognitive pot fi impartite in trei categorii:

  • a-i ajuta pe elevi sa aiba un plan
  • monitorizarea
  • evaluarea invatarii

Iata cateva intrebari simple care pot ajuta la dezvoltarea acestor strategii metacognitive, pe toate cele trei sectiuni:
Inaintea unei sarcini:
„Este similar cu ceea ce ai facut anterior?”,
„Ce anume vrei sa obtii?”,
„Ce ar trebui sa faci prima data?”


In timpul unei sarcini:
„Sunt pe drumul cel bun?
„Ce pot face diferit?”
„Cui pot sa ii cer ajutor?”

Dupa o sarcina:
„Ce a mers bine?”
„Ce as fi putut face mai bine?”
„Pot folosi ceea ce am invatat si in alta parte?”

Cum altfel poti sa iti ajuti copilul sa isi dezvolte abilitati metacognitive?

  • Feedback-ul este cheia spre invatare, astfel ca poate oferi si un nivel ridicat de metacognitie. Se pare ca atunci cand elevilor li se ofera feedback dupa ce au depus eforturi pentru a rezolva o sarcina si a-si reaminti informatiile din memorie, nivelul lor de metacognitie creste.
  • Autochestionarea este si ea o metoda utila prin care elevii se pot intreba pe ei insisi cum anume se descurca, daca au nevoie de ajutor, ce vor afla nou, ce este similar cu ceea ce deja stiu etc.
  • Modelarea inseamna a explica unui elev cum anume ar trebui sa invete, sa se pregateasca pentru un test sau o evaluare. Modelarea poate ajuta la dezvoltarea abilitatilor metacognitive.

Specialistii mai spun ca a-i invata pe copii sa isi dezvolte abilitatile metacognitive este cea mai simpla si mai putin costisitoare cale de a-i invata pe copii sa invete, atat pentru parinti, cat si pentru scoala.

*Sursa foto: Pexels.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe