characters characters

Manualele digitale pe intelesul parintilor (II)

Propus de: SuntParinte.ro   |   03 decembrie 2014    |   2184 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

fata folosind un laptop
Ce le puteti spune parintilor despre noile manuale? Unii dintre ei chiar se intreaba ce aduc aceste manuale (in format tiparit, dar si digital) in plus pentru copiii lor.

Ce aduc in plus pentru copii fata de ceea ce parintii candva au invatat sau fata de generatia de carti de care tocmai ne despartim?

Evident, manualul digital existent deja in alte sisteme de educatie constituie noutatea absoluta.

Fata de clasicele manuale, cartile editurii Intuitext au in vedere ceea ce e nou in educatie: copilul ucenic, care are nevoie de sprijinul adultului, copilul ca om de stiinta, dornic sa exploreze, copilul ca procesor de informatie, mintea umana fiind cel mai performant computer.

Pentru copiii de azi introducerea manualului digital este o conditie care le asigura dezvoltarea. Aceasta inseamna a fi adecvat la realitate, a fi racordat la lume. De la plata facturilor, la operatia pe creier si zborul in Cosmos, e nevoie de computer.

Manualele noastre cauta sa ajunga la sufletul copiilor curiosi, posesori de informatii diverse, cu experiente de invatare dobandite in medii foarte diferite: copii pentru care apa, muntele, animalele, plantele sunt surse autentice de invatare, copii care au acces limitat la natura, dar pentru care tehnologia, metroul, avionul, reclama, semaforul sunt reale.

Ca autor de manuale si expert educational, cum ati putea sa le linistiti pe mamicile care isi fac griji ca, acum cu noile manuale digitale, copiii lor vor petrece si mai mult in fata calculatorului si a tabletei?

Studii numeroase arata aceleasi trend-uri in utilizarea calculatorului, cu preferinta copiilor pentru jocuri si mai putin pentru soft-uri, cu reducerea timpului pentru lectii, familie, lectura.

In cazul de fata discutia este despre soft educational, facilitator al invatarii care contribuie la atractivitatea procesului, la cresterea motivatiei pentru invatare.

In contextul absentei controlului parintilor si a implicarii profesorilor, se pot inregistra efecte negative induse de utilizarea computerului cum ar fi supraincarcarea informationala, cautarea unor date sau navigarea excesiva pe net, dependenta de jocurile pe calculator, jocurile de noroc, relationarea virtuala etc.

Exista strategii de prevenire a efectelor negative si de crestere a beneficiului utilizarii computerului:

  • o mai buna organizare a timpului cu scopul de a intrerupe activitatea la computer prin introducerea de noi activitati: cumparaturi, activitati manuale, joc;
  • utlizarea unor semnale sonore, o tehnica simpla prin care se pune un ceas sa sune dupa o anumita perioda de timp, anuntandu-l pe copil ca trebuie sa intrerupa timpul petrecut la calculator;
  • intocmirea unui plan de activitati prin care familia programeaza toate sarcinile pe o durata determinata de timp;
  • realizarea unei liste de preocupari prin care se stabilesc activitatile pe care copilul le poate derula pe computer, dar si activitati precum sportul, plimbarea, joaca in aer liber, ingrijirea unui animal etc.
  • sustinerea copilului prin stabilirea unui timp pentru discutii, ascultarea de povesti, activitati comune etc.
  • realizarea unui poster care ilustreaza dezavantajele si beneficiile privind utilizarea calculatorului care se amplaseaza in camera copilului, aproape de computer;

In manualul de Comunicare in limba romana, pentru clasa a a doua, semestrul al doilea, la pagina 58, ne adresam direct copiilor prin textul Copilul si calculatorul, cu intentia de a-i atentiona in legatura cu unele aspecte vizand utilizarea computerului.

In orice problema de educatie exista solutii. Exista mai multe solutii. Solutiie sunt construibile. Noi, adultii, le construim. O solutie este echilibrul. Optimismul meu vine din faptul ca, de cele mai multe ori, parintii stiu sa aleaga ce e sanatos, benefic pentru copiii lor.


*Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/45688888@N08/5868477998


Interviul continua pe pagina urmatoare: Motivatia pentru invatare si viitorul educatiei

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe