characters characters

Lupta cu temele pentru acasa: Cateva sfaturi pentru parinti

Propus de: Georgeta Cincan   |   05 noiembrie 2013    |   18817 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

Din ce in ce mai des si din ce in ce mai multi copii vin la scoala cu teme incomplete sau neefectuate motivand ca „Mi-a fost rau”, „N-am avut timp s-o fac”, „N-am stiut sa rezolv”, „Aaa… am uitat!”. De ce fac asta?

 
Poate pentru ca vor sa se asemene cu multi dintre parintii lor care vin acasa dupa serviciu si se odihnesc neavand grija „temei pentru acasa”.
 
Poate pentru ca prefera sa se joace decat sa munceasca. Adeseori, copiii nu inteleg importanta temei pentru acasa si nu-si pot imagina ca poate fi placut sa inveti. Dupa ce jumatate din zi au fost tinuti „inchisi” intre peretii clasei, nu mai vor sa deschida iarasi cartile si caietele. Oricat de bine intentionati ar fi, sunt distrasi de televizor, de calculator sau de alti copii.




Este randul parintilor sa isi asume rolul de profesori, „chinuindu-se” sa-si ajute copiii sa invete cine stie ce lucru pe care, probabil, unii dintre ei l-au uitat demult. De aceea, devin frustrati deoarece, pana la urma, e treaba copilului, nu a lor. Astfel, este posibil sa inceapa discutiile si tensiunile in familie. Multi parinti pot deveni excesivi de pretentiosi sau neputinciosi cand incearca sa-si ajute copiii la lectii. Acest lucru dauneaza atat relatiei dintre parinte si copil, cat si modului in care percepe copilul procesul de invatare.

Care este perspectiva unui cadru didactic asupra acestei probleme? Iata cateva sfaturi utile parintilor:
  • Cuvantul de ordine in casa este bine sa fie „munca inaintea jocului”. Copilul trebuie convins ca facutul temelor este responsabilitatea lui, asa cum parintii au alte responsabilitati.
  • In primul rand este bine sa il obisnuiesti sa faca in fiecare zi temele, sa transforme acest lucru intr-un element de rutina. Impreuna cu copilul, de comun acord, stabiliti momentul potrivit rezolvarii temelor: imediat dupa scoala, dupa masa de seara, inainte sau dupa emisiunea TV preferata. Prima optiune este solutia adoptata de cele mai multe ori pentru ca ii scapa de grija temelor.
  • Evita sa pornesti o lupta pentru putere pe acest subiect. Daca totusi copilul nu vrea sa si le faca, parintele va vorbi cu profesorul despre posibilele consecinte, care pot acoperi o gama larga: interdictia de a iesi in pauza, ramanerea dupa program, calificative diminuate etc.

Practic, sunt cateva etape ce trebuie urmate:
  • Nu-l mai lasa sa stea mult la televizor sau la calculator, marile lor ispite. Discutati intervalele orare fara televizor sau calculator,cele dedicate temelor, lecturii suplimentare si activitatilor impreuna cu ceilalti membri ai familiei.
  • Invata-ti copilul care este scopul temelor: consolidarea celor invatate la scoala in ziua respectiva. Asa va intelege ca nu este un lucru scornit de adulti ca sa-i strice dupa-amiezile, ci ii asigura un drum mai usor si mai sigur catre reusita scolara.
  • Invatati-i pe copii urmatorul truism: „Daca nu o faci azi, trebuie s-o faci maine”. Dati un exemplu personal de la serviciu sau alte situatii cu care a intrat si el in contact de-a lungul vietii de familie.
  • Daca nu reusesc sa-si faca tema, fii alaturi de el spunandu-i lucruri de genul: „Da, e cam complicat”, „Hai sa incercam impreuna!”, fara a face insa un obicei din aceasta.
  • Incurajazeaza-l sa-i spuna profesorului daca unele aspecte ale temei sunt prea grele pentru el. Este posibil sa fie nevoie de munca diferentiata si inca nu s-a depistat lucrul acesta.

Este important ca parintii sa-si ajute copiii, dar fara sa se lase pacaliti si sa faca tema in locul lor. Daca nu ai certitudinea ca iti poti ajuta copilul in mod eficient la lectii, e bine sa rogi pe altcineva sa-l ajute: o ruda, un frate mai mare, un meditator sau poti apela la sistemul after school.


Georgeta Cincan
institutor
Scoala „Rares – Voda”
Ploiesti

Despre autoare:

"Sunt invatatoare de 18 ani (primii 5 ani in mediul rural), iar nevoia si dorinta de a face fata provocarilor elevilor mei m-au facut sa-mi continui studiile (acum sunt in al doilea an de master), dar si sa particip la cat mai multe activitati despre problematica invatarii/educatiei contemporane. Am un fiu de 10 ani cu care incerc din rasputeri sa am o relatie buna. Pasiunea mea o reprezinta copiii si de aceea imi dedic timpul gasirii a tot felul de exercitii, jocuri, concursuri care sa-i activeze pe toti, dupa posibilitatile lor. Iubesc calatoriile si verile profit cat pot de timpuil liber pentru a vizita cat mai multe locuri din tara."

 

Comentează:
21 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • COTIRLAN LUMINITA
    COTIRLAN LUMINITA    02.06.2012 - 11:17
    Cred ca temele pentru acasa sunt utile, atat timp cat copilul are timp si pentru joaca. De asemeni, legatura pe care o am eu, ca parinte, dar si copilul meu cu cadrul didactic, cred ca este firul de legatura intre copil si scoala. Nu este usor sa ai o clasa cu 30 de elevi dar, cred ca trebuie sa fii impartial si sa le acorzi tot atata timp si rabdare... Si eu la randul meu aveam ore la care nu reuseam sa scriu tot ca ni se dicta. Era mai greu pentru ca, in pauze trebuia sa punem cap la cap fragmenta din mai multe caiete... Dar, cum invatatorul nu observa ca e mult prea ”rapid ” pentru noi, nici noi nu aveam curajul sa-i spunem acest lucru...
  • Caciula 2 Ioana
    Caciula 2 Ioana    28.05.2012 - 20:20
    @mihaela: Deprinderea abilitatii de a scrie si de a citi este foarte complexa, aici intervenind diferiti factori. Uneori, un copil poate avea dificultati in a transpune sunetele in simboluri grafice, cauzele putand fi diverse. Acasa, atunci cand tu ii dictezi, probabil ca sunt conditii diferite - nu exista stresul de la scoala, nici zgomotele de fond dintr-o clasa cu 25 elevi, copilul se poate concentra mai bine, iar dictarea ta difera de cea a invatatoarei, care poate dicteaza intr-un ritm mai alert. Cred ca un logoped ar fi cel mai indicat specialist care va poate ajuta in aceasta problema, exista centre logopedice interscolare la care poti apela.
  • Ionescu Gabriela
    Ionescu Gabriela    17.05.2012 - 08:41
    @mihaela: este posibil sa existe o neintelegere intre copil si cadrul didactic? sau poate la scoala, doamna invatatoare dicteaza prea repede? cu siguranta, ceva il deranjeaza pe copil la scoala si inainte de a-l convinge sa scrie si sa se implice in activitatea de la clasa, trebuie sa afli de ce anume refuza sa faca asta.
  • Utilizator Anonim
    mihaela    16.05.2012 - 08:34
    mihaela
    sunt mama a doi copii. Fata in clasa a X a la un liceu f.bun, cu rezultate deosebite la invatatura, are bursa de merit, si baiatul in clasa I.
    Doamna invatatoare imi spune ca in clasa, la abecedar, nu scrie aproape nimic din ce dicteaza dumneaei. Acasa ma ocup de el , ii dau dictari , citeste, scrie repede si bine. Nu stiu ce metoda sa folosesc pentru a-l face sa scrie in clasa.
  • Utilizator Anonim
    Iuga Simona    20.02.2012 - 08:09
    Cred ca despre temele pentru acasa si nu numai ar trebui sa se scrie carti si nu putine. Avem si noi specialisti care ar putea sa faca o treaba buna in sensul acesta si sa convinga deopotriva pe parinti si invatatori despre dreptul copilului la copilarie,despre dreptul copilului de a trai fiecare zi de la Dumnezeu fericit fara nici o grija inutila cum ar fi cea a temelor...
  • Utilizator Anonim
    Dorina Borja    31.10.2011 - 15:24
    Unii părinţi consideră că nu sunt suficiente temele pentru acasă , alţii că sunt prea grele, prea multe exerciţii pentru o singură disciplină ...şi tot aşa. Cine are dreptate ? Nu ştiu .
    Ca profesor , te gândeşti în permanenţă cum să procedezi ca să nu-i încarci inutil timpul liber al copilului şi în egală măsură ca tema pe care i-ai dat-o să-l ajute . Însă te gândeşti că de modul în care îţi planifici activitatea poate să depindă reuşita sau eşecul unui copil la un examen .
    Nu sunt de acord cu cei care nu dau niciodată teme, cum nu susţin nici ideea că elevul trebuie să scrie până-l doare mâna . Trebuie să existe un echilibru în toate. Ştiaţi că unii elevi au teme şi la dirigenţie ? (când dirigintele predă o materie unde nu poate da teme pentru acasă).
    Mi se pare o mare responsabilitate pe umerii unui profesor sau invăţător din sistemul nostru de învăţământ - să descopere "formula magică" astfel încât să pregătească suficient elevi capabili de reuşită, să-i poată educa -nu pentru prezent , ci pentru ceea ce viitoul le va rezerva .
    Cum putem şti dacă educaţia dată îl va ajuta să se descurce într-un viitor pe care nimeni nu-l poate intui ? Dorina Borja
    P.S. Felicitări tuturor cadrelor didactice care nu vor să observe că luptă uneori "cu morile de vânt" şi care se simt răsplătite dacă un copil le-a zâmbit pentru că a înţeles că îl susţii, că îi eşti alături, chiar dacă te numeri printre cei mai exigenţi.
  • Caciula 2 Ioana
    Caciula 2 Ioana    01.05.2011 - 20:35
    Draga ab,

    Nu stiu ce intelegi prin faptul ca invatatoarea a taiat cu rosu greselile din tema copilului. Daca a marcat cu culoarea rosie lucrurile care nu sunt corecte in tema, aceasta este modalitatea generala prin care cadrele didactice corecteaza temele elevilor. In cazul in care tema era corecta, atunci parintele o poate intreba pe invatatoare ce anume a determinat-o sa marcheze cu rosu tema.
  • Utilizator Anonim
    a b    30.04.2011 - 15:28
    Este corect ca un parinte sa se certe cu invatatoarea propriului copil ca de ce aceasta i-a taiat cu rosu toate greselile dintr-o tema pe care i-o rezolvase acasa elevului, propriul parinte cu mintea sa?
  • Utilizator Anonim
    arcadiana    24.03.2011 - 06:12
    Natura umana este cumplit de nedreapta:exista copii cu o evidenta usurinta de intelegere sau de memorare a informatiilor, uneori chiar fara discernamant, nu mai conteaza atata timp cat toata lumea e satisfacuta,curg premiile,elogiile si alte recompense pentru un talent nativ,respectam niste calitati pentru care nu s-a depus un efort comparabil cu acela al unor copii fara aptitudini speciale, astfel incat constientizam si adancim tiranic si iremediabil neputinta unor copii de a se adapta sau de a persevera, macinati fiind de prejudiciile inumanelor si inutilelor competitii; ma deprima aceasta maladie, am vazut mame din occident smulgandu-si bebelusii din pampers si aruncandu-i in nu stiu ce stresante concursuri de miss, la cateva luni dupa nastere, copii vopsiti, zugraviti si tavaliti prin tot felul de saloane de niste parinti iresponsabili, incantati de incapacitatea lor de a discerne nevoile copilului de mofturile pernicioase ale unei categorii sociale bolnave.Fereasca-ne Dumnezeu de acest microb, avem destule obstacole de invins, dar acesta este cel care ma preocupa in cel mai inalt grad: cum sa procedam sa nu distrugem frumusetea vietii, caci asta facem, cu un talent diabolic si cu o diversitate de recompense, fie ele materiale sau de alta natura! Ar trebui sa cautam solutii pentru indepartarea stresului din viata copiilor normali si, implicit, din viata noastra, sunt destule alte probleme legate sa supravietuire incat sa ne mai decimam si pe tema "temelor" si a rezultatelor complet derizorii la noi!
  • Valentina Cretan
    Valentina Cretan    30.01.2010 - 18:50
    Pentru protonica4ever: Eu zic ca nu ar trebui sa renuntati sa discutati cu diriginta si nu singura, ci toti parintii elevilor clasei. Face parte din obligatia dirigintelui sa organizeze sedinte si consultatii periodice cu parintii, iar temele pentru acasa sunt doar pentru elevi, parintii au destule pe cap cu grija zilei de maine. Ce se alege de un copil timorat de soala cand va termina, daca va termina, scoala? Repet:temele trebuie sa ocupe din timp o anume parte, raportat la categoria de varsta a elevului, sa fie creative si usor abordabile de copil. Parintele e dator doar sa-si verifice copilul daca si-a facut tema, nu e obligat sa o rezolve impreuna cu acesta. Daca are disponibilitate, atunci e cu totul altceva.
  • protonica4ever
    protonica4ever    30.01.2010 - 13:44
    din pacate, nu pot decat sa subscriu celor spuse de andreea_U, didi si cora. Ma bucur sa regasesc opiniile legate de temele pt acasa si la altii dar parca nu ma pot consola cu ideea ca mai sunt si altii in aceeasi situatie. sunt profesor si parinte si, sincer, mi se rupe sufletul vazandu-mi copilul de 11 ani facand zilnic nimic altceva decat teme, de la ora cand vine de la scoala pana seara la 10. weekend-urile sunt la fel, caci cantitatea de teme la matematica este calculata astfel incat sa-i ocupe si sfarsitul de saptamana. A ajuns sa urasca weekend-ul! Ce sport, ce calcultor, ce plimbari, excursii sau alte activitati? TEME, TEME si iar TEME. Cate 30-40 de probleme de mate la o tema! si ce probleme! eu am absolvit facultatea de fizica si sotul este inginer dar ne uitam crucis la problemele de aritmetica de clasa a V-a pe care le are copilul de facut! Marturisesc ca si eu sunt extenuata de atatea teme. Il ajut in permanenta la rezolvarea lor, insa am si eu probleme de serviciu, vin obosita de la scoala si de multe ori simt ca nu mai rezist in acest ritm. Copilul are rezultate f bune la scoala dar il simt ca este f. obosit iar eu sunt de-a dreptul extenuata! pt. vacanta asta intersemestriala are peste 70 de exercitii si probleme de rezolvat la mate si un caiet special de 70 pagini la romana. Nu sunt decat 7 zile care ar fi trebut sa fie de relaxare, insa... E normal asa ceva? sunt convinsa ca NU! Totusi ce e de facut?! ne plangem si ne mai incurajam unii pe altii dar nimic nu se schimba. Acei profesori care procedeaza asa nici nu citesc forumul acesta sau altele asemenatoare. In cazul meu, am incercat (si nu am fost singura) sa discut cu diriginta copilului si totodata profa lui de mate(HA, ha!) si ce daca?...Le-a dat si mai multe teme de facut! Sedinte cu parintii nici nu mai face... (stie ea ceva...) Ma gandesc ca daca m-as adresa directiunii sau inspectoratului, pe langa faptul ca nu as rezolva mare lucru, as putea sa-i cauzez neplaceri copilului.
    si totusi tragedia atator copii continua si nu facem nimic altceva decat sa incercam cu disperare sa tinem pasul... e vorba de viitorul copiilor nostri pe care-l dorim cat mai stralucit, e vorba de scoli de elita, de unde pot fi imediat exclusi daca "nu fac fata"... il invat pe copil ca "ceea ce nu te omoara, te intareste" dar ma intreb daca asta este cel mai bun motto pe care sa-l adopte in viata?!
  • SAVESCU GINA
    SAVESCU GINA    28.11.2009 - 16:33
    Fetita mea merge la un colegiu din Madrid,are 7 ani si e in clasa a II-a.merge la scoala de la 3 anisori(asa incep aici prescolari)dar pana anul asta nu a scos teme acasa,acum scoate cate o tema pe zi , eu consider ca e putin avand in vedere ca incepand din clasa aIII-a vor scoate teme pe viecare zi la trei obiecte si examenele vor fi la fiecare tema care o invata.
  • Gabi Alama
    Gabi Alama    27.11.2009 - 16:50
    Sunt de acord cu tine, Camelia. Comparatiile cu alti copii ai vecinilor, rudelor etc nu il ajuta cu nimic pe copil, mai degraba il descurajeaza si ii formeaza o idee gresita asupra a ceea ce ar trebui sa insemne invatarea.
  • JAFARIAN CAMELIA
    JAFARIAN CAMELIA    27.11.2009 - 10:45
    Am si eu un baiat de 10 ani care are teme acasa intr-o cantitate rezonabila, spun eu.Consider ca temele acasa sunt utile altfel nu ar putea fixa informatiile primite la scoala.
    Nu ma pot plange de copil ,invata foarte bine dar munceste pentru asta si sa nu credeti ca face toate temele cu aceeasi placere sau are chef tot timpul sa faca teme dar i-am explicat ca este responsabilitatea lui.
    Copiii prin natura lor ar dori numai sa se joace dupa scoala si cred ca aici intervine marea responsabilitate a parintelui sa-i explice cu blandete si cat mai simplu cu putinta ca daca isi face temele va intelege si mai bine ce i s-a predat.De asemenea trebuie sa le asiguram timp de relaxare,copiii au foarte multa energie fizica pe care trebuie sa o consume,ei nu trebuie imobilizati pe un scaun pentru o perioada prea lunga(si asa stau la scoala cateva ore concentrandu-se la ce le preda institutorul),deci intre teme sa aiba pauze.
    Foarte important mi se mai pare ca parintele sa-si cunoasca foarte bine copilul.Fiecare copil este unic,nu trebuie sa ne comparam copilul cu "copilul vecinului, care are o multime de teme pe care le face fara sa rasufle dupa care lucreaza suplimentar etc..."pentru ca nu vom face decat sa il demoralizam pe al nostru si mai mult.TREBUIE SA FIM PRIETENII CEI MAI BUNI AI COPIILOR NOSTRI.
  • mitrut dan
    mitrut dan    25.11.2009 - 08:40
    sistemele de invatamant difera foarte mult, atat in europa, cat si fata de usa.

    nu tema pentru acasa ca si concept e vinovata, ci felul in care punerea lui in practica este perceputa de educatori si parinti: volumul nejustificat de mare al sarcinilor, complexitatea acestora si implicarea parintilor in rezolvarea temelor. acestea sunt, cred eu problemele de fond.

    sistemul scoala dupa scoala se extinde si la noi. mai greu, pentru ca statul nu il sustine inca.

    dan
  • Caciula 2 Ioana
    Caciula 2 Ioana    24.11.2009 - 22:03
    In Franta, de exemplu, exista o lege care interzice temele pentru acasa pentru copiii din clasele primare. Legea a fost data pentru a respecta egalitatea de sanse a copiilor, deoarece se considera ca nu toti parintii au aceleasi competente de a-si ajuta copiii la teme, astfel ca unii copii, ai caror parinti sunt de exemplu emigranti si nu stiu limba franceza, ar putea fi dezavantajati. Copiii lucreaza la scoala, cu invatatoarea/invatatorul, diferite exercitii aplicative, avand program atat dimineata, cat si dupa-amiaza, pana la ora 16,30. Ar putea fi gandit un sistem mai adaptat nevoilor copiilor si in Romania, care sa le permita sa aiba timpul liber pentru alte activitati extrascolare si astfel sa evite oboseala si suprasolicitarea.
  • mitrut dan
    mitrut dan    24.11.2009 - 18:46
    R. Gagne preciza: ,,temele pentru acasă trebuie să fie de aşa natură încât să fie efectuate cu uşurinţă. Scopul lor nu este de a permite împărţirea elevilor în foarte buni şi slabi, ci de a controla dacă toţi elevii şi-au însuşit un ansamblu anume de cunoştinţe prealabile”.

    "Există multe alte modalități în care să-i ajutăm pe copii să devină responsabili cu privire la învățătură fără să-i scârbim de tot." Andreea_U

    in afara de a da copy/paste la acest mesaj si pe alte forumuri te invitam cu explicatii cu acele modalitati de a ajuta scolarul mic sa devina responsabil in actul de invatare.


    dan mitrut
  • Delia Lungu
    Delia Lungu    19.11.2009 - 14:32
    Iti multumim pentru comentariu si interes, Andreea_U
    SuntParinte.ro este locul unde persoane cu experienta in invatamant discuta si expun pareri diverse referitoare la teme importante legate de educatie si dezvoltarea copilului. Articolul comentat prezinta perspectiva rezultata in urma a 18 ani de practica la catedra.
    Acceptam cu interes si alte pareri si informatii, din alte surse, deoarece consideram ca in urma discutiilor si a feedback-ului constructiv, putem ajunge la concluzii relevante.
    De aceea, esti binevenita sa dezvolti un articol pe aceasta tema, in care sa expui pe larg perspectiva ta asupra acestui subiect.
    Pentru a vedea si perspectiva parintilor asupra acestui subiect, iata un sondaj realizat pe aceasta tema pe SuntParinte.ro: http://www.suntparinte.ro/sondaje?id=21&rk956938226
    De asemenea, intrucat tema abordata este una extrem de importanta si controversata, invitam si alti specialisti in educatie si in psihologia copilului sa discute acest subiect.
  • Ursu Andreea
    Ursu Andreea    19.11.2009 - 11:08
    Nu sunt deloc de acord cu ideile vehiculate în acest articol.
    Temele pentru acasă nu sunt numai inutile, ci și nocive, dacă luăm în calcul efectele lor psihologice. Nu este vorba de cantitate sau de atractivitate, ci de simplul principiu de a răpi din timpul liber al copilului invocând pretexte ca ”temele sporesc simțul responsabilității” sau ”fixează cunoștințele”.
    Fals! NU EXISTĂ nicio dovadă științifică a faptului că temele date copiilor sub 14 ani aduc beneficii academice. Dar sunt studii care demonstrează efectele negative atât în ceea ce privește motivația, cât și randamentul. Există o mulțime de cărți care adună argumentele împotriva temelor, doar că, bineînțeles, nu sunt traduse în română.
    Totuși iată câteva: Bennett, Sara, and Nancy Kalish - The Case Against Homework: How Homework Is Hurting Our Children and What We Can Do About It (New York: Crown, 2006).
    Buell, John - Closing the Book on Homework: Enhancing Public Education and Freeing Family Time. (Philadelphia: Temple University Press, 2004).
    Kohn, Alfie - The Homework Myth: Why Our Kids Get Too Much of a Bad Thing (Cambridge, MA: Da Capo Press, 2006). Kralovec, Etta, and John Buell - The End of Homework: How Homework Disrupts Families, Overburdens Children, and Limits Learning (Boston: Beacon Press, 2000).
    Există multe alte modalități în care să-i ajutăm pe copii să devină responsabili cu privire la învățătură fără să-i scârbim de tot.
    Cât despre recompense și laude, acestea sunt mai nocive decât pedepsele și erodează motivația intrinsecă/înnăscută a copiilor pentru învățare (Alfie Kohn - Punished by rewards). Există PESTE 70 de studii care demonstrează această afirmație! Cine nu crede în motivația înnăscută probabil că nu-și poate explica enorma cantitate de cunoștințe și deprinderi pe care copiii le învață până la vârsta școlarizării, fără să fie împinși de la spate.
    Cred că un articol care poate influența atâția părinți și profesori ar trebui muuult mai bine documentat. Aș vrea să știu, de exemplu, cine și când a argumentat utilitatea temelor.
  • Valentina Cretan
    Valentina Cretan    05.11.2009 - 18:07
    Temele pentru acasa devin un cosmar, uneori datorita invatatoarei, care considera ca ea este cu atat mai buna cu cat elevii ei muncesc mai mult acasa; alteori datorita parintilor care instaureaza o dictatura a temelor suplimentare pentru a dovedi ceva cuiva. Au uitat desigur ca si ei au fost copii. Temele trebuie sa fie o placere si o responsabilitate totodata. Copilul trebuie sa ramana copil, sa se bucure de copilarie.Si eu sunt invatatoare. Si eu am un copil la scoala.
Vezi toate comentariile

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe