characters characters

Interviu cu Valentina Secara, promotor al conceptului educatiei timpurii

Propus de: Anca Ghinea   |   14 martie 2019    |   995 vizualizări

Varsta: 0 - 3 ani, 0 - 18 luni, 19 - 36 luni.

Valentina Secara
Doamnelor si domnilor, Valentina Secara, promotor al conceptului educatiei timpurii in Romania, fondatoare a gradinitei cu profil britanic Acorns Nursery, creatoare a Conferintei de educatie timpurie, laureata cu distinctia Liderul anului 2018 in programe pentru profesori, mama.

1. Valentina, ce aduce 2019 in ceea ce priveste educatia timpurie? Pe ce crezi ca trebuie pus accentul acesta? Ce s-au facut in anii din urma si ce a ramas de rezolvat ca probleme stringente. Pe ce probleme exista inca “Santier “in zona de educatie timpurie?

Acestea sunt intrebari foarte bune si foarte complexe! Daca vorbim de educatia din Romania, este imbucurator ca de anul trecut avem o curricula in vigoare, ceea ce va ajuta si mai mult institutiile care ofera servicii de educatie timpurie (crese, centre de educatie timpurie etc) sa isi structureze activitatea, sa aiba o planificare mult mai organizata etc. Avem in continuare de lucrat la formarea celor ce lucreaza cu acest segment de varsta, la crearea de programe care sa faca legatura intre aceasta curricula si ce se intampla la clasa, iar aici vorbim atat de fromarile initiale, cat si de cele continue. De asemenea, pe partea de informare si educare a parintilor este extrem de importanta. Parintii trebuie sa stie care sunt asteptarile pe care trebuie sa le aiba de la o cresa unde sunt oferite nu doar servicii de ingrijire, ci si educationale. De asemenea, modul de comunicare intre parinti si educatori are nevoie de imbunatatiri, este extrem de important ca educatia din aceste institutii sa aiba continuitate acasa.

2. Care crezi ca sunt ingredientele unei fundatii educationale sanatoase? Pe ce cladim scoala, viata profesionala si personala de dupa gradinita?

Cred ca fundamentul il reprezinta o educatie timpurie de calitate, in acord cu nevoile copiilor si realiteatea ziellor noastre. Este important sa stim cum sa relationam cu cei mici din primii ani, ce informatii le oferim, cum facem acest lucru, cum le dezvoltam stima de sine, cum le hranim si pastram curiozitatea, cum dezvoltam concentrarea, ce metode si materiale dezvolta o gandire critica etc.

Astfel, putem sa avem asteptari pentru scoala de dupa (primara, gimnaziala, liceala, universitara), daca stim ca din punct de vedere al invatarii, al cunostintelor dobandite, al interesului pentru invatare si cunoastere am bifat ce era de bifat in educatia timpurie. Comportamente, atitudini nedezvoltate in etapa de educatie timpurie sunt dificil a fi conturate ulterior.

Acorns

3. Hai, te rog, sa intram si in triunghiul Parinte-Copil-Gradinita. Cum vezi ca ar trebui sa functioneze acest triunghi pentru ca sa existe satisfactii pentru toti actorii implicati si mai ales pentru copii?

Asa cum spuneam, este estentiala o comunicare intre parinte si gradinita, in interesul copilului. In primul rand, atat parintii cat si gradinita ar trebui sa stie ce asteptari au unii de la ceilalti, ce aduce fiecare in relatie, iar acestea ar trebui calibrate la inceputul colaborarii.

Din pacate, noi mai avem de lucrat la informarea, educarea parintilor cu privire la asteptarile pe care ar trebui sa le aiba si contributia lor in actul educational. Parintii ar trebui sa fie informati ca educatia se face in parteneriat. Educatia incepe in gradinita, insa este esential a fi continuata acasa. Iar acest lucru se realizeaza doar daca exista o comunicare eficienta intre parinte si gradinita.

Mai mult, parintele ar trebui sa aiba un rol activ in actul educational si aici nu ma refer la a aduce hartie sau culori si alte material pentru activitati. De exemplu, parintele poate participa la anumite evenimente din gradinita pentru a oferi un model de implicare copilului sau, pentru a-i arata ca el sustine locul in care copilul isi petrece un numar de ore pe zi si are incredere in cei care ofera actul educational. Contributiile pot fi de mai multe feluri, lista ar putea continua. In ce ii priveste pe educatori, acolo avem de dezvoltat cunostinte si atitudini pentru o comunicare profesionista fata de parinte, obiectiva, in interesul copilului si nu al gradinitei sau al parintelui.

4. Antrenezi” educatorii pentru ca sa obtina rezultate mai bune la gradinita. Ce “val” ati produs in randul acestora dupa deja primele editii ale Conferintei.

Ma bucur sa vad ca feedback-ul participantilor la Conferinta de educatie timpurie este se aliniaza asteptarilor si eforturilor noastre. Ne-am dorit sa cream un val de optimism si entuziasm in actul predarii, ca educatorii sa isi aminteasca motivatia alegerii acestei meserii. Apoi sa vada care sunt nevoile copiilor pentru a realiza o predare eficienta si de a alinia intrumentele lor cu aceste nevoi.

Predarea ar trebui sa ofere o stare de bine, dar si sa provoace o schimbare in nivelul de cunostinte si atitudinile copilului. Uneori, este o provocare sa mentii echilibrul intre cele doua. Prin sesiunile din cadrul conferintei, incercam sa le aratam educatorilor metode moderne de predare, ce pot fi aplicate in orice zi, in orice colt al salii de clasa, un act care implica multidisciplinaritatea si educatia mintii si a inimii deopotriva.

5. Introdu-ne intr-o sala de clasa de la Acorns. Ce are specific, datorita si sistemului britanic, o astfel de clasa dar si ce se intampla in ea, in mod diferit? 

Acorns

https://www.acorns.ro/

In Acorns, punem accent pe predarea unor cunostinte si comportamente adaptate nevoilor varstei , dar si pe interesele, pasiunile copilului, pe stilurile de invatare pe care le are fiecare. Este multa buna dispozitie, mult positivism in abordare, implicare a educatorului e toata durata zilei, in toate momentele si toate nevoile copilului.

6. “Gradinita este doar joaca” asa spun unii, considerand ca nu este o etapa careia sa ii dam importanta. Adevarat sau fals?

Este extrem de fals, daca pot spune asa. Copilaria timpurie este una de o importanta covarsitoare, datorita modului de invatare, a conexiunilor din creierul copilului de care e esential sa tinem cont, a acestor ferestre de oportunitate care, daca nu sunt folosite, dispar sau restrang masura in care un copil isi poate atinge potentialul in viata adulta. In Vestul Europei si in SUA au fost realizate numeroase studii in acest sens legate de importanta acestei etape si impactul ei asupra vietii adultului.

7. Care este impactul unui educator in viata celor mici? Cum ii cultiva si ii mentine spiritul viu?

Impactul unui educator in viata unui copil mic este unul foarte mare. Educatorul il motiveaza pe cel mic, ii mentine interesul viu catre invatare, ii influenteaza starea de spirit, cunostintele, atitudinea catre viata. In primii ani, pana la varsta de 3 ani, educatorul reprezinta si un model de atasament, il ajuta pe copil sa aiba repere de securitate emotionala, ceea ce va influenta modul in care copilul si viitorul adult vor relationa cu ceilalti, cu situatiile noi din viata lor, vor lua contact cu invatarea pe toate palierele sale.

8. Daca ai fi din nou o fetita de 3 ani, cum ai vrea sa-ti petreci ziua?

Mi-ar placea sa repet unele experiente din copilarie, sa am libertatea de a ma juca in noroi si de a inventa povesti. Mi-as dori sa am langa mine oameni iubitori si disponbili, oameni care imi pot impartasi, arata din cunostintele lor intr-un mod practic si accesibil unui copil de 3 ani. Mi-as dori sa am multe carti la dispozitie, sa cant si sa dansez cu bucurie.

9. Un gand bun pentru parintii care ne citesc si care vor sa isi inteleaga mai bine si mai profund copilul anteprescolar si prescolar.

Le urez parintilor sa aiba inima si mintea deschisa catre copilul lor si nu catre asteptarile pe care considera ca ar trebui sa le aiba oricum. Sa aiba rabdare, sa isi inchida telefonul macar o ora pe zi, cand sunt alaturi de cei mici, sa afle cum sa sprijine si sa comunice cu gradinita, sa isi aminteasca cum este sa fii copil.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe