characters characters

Gestionarea esecului

Cinci intrebari care ii ajuta pe copii sa invete din esecuri

Propus de: SuntParinte.ro   |   04 august 2020    |   1887 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.


gestionarea eseculuiPentru multi copii si adulti, nu exista spaima mai mare decat esecul. Atat parintii, cat si copiii au nevoie sa invete ca dupa o incercare nereusita, exista numeroase ocazii de succes si numeroase cai prin care pot obtine ce isi doresc. Cu alte cuvinte, avem nevoie de o "normalizare" a esecului, adica de a-l percepe ca pe o etapa naturala in invatare si evolutie si ca pe o sursa de informatii utile.

Citeste si:

Copiii care nu se tem de esec sunt copii fericiti

Teama de esec si increderea in sine


„Ai incercat ceva nou?”

Cand invatam lucruri noi, rareori avem succes din prima incercare, din cel putin doua motive:

  • inca nu avem toate abilitatile necesare formate (de exemplu, cand invatam sa mergem pe bicicleta, inca nu am invatat sa ne mentinem echilibrul pe doua roti)
  • stresul cauzat de noutate si dificultate ne impiedica sa ne concentram atentia si eforturile foarte bine

Este important sa transmitem copiilor acest mesaj: cand incercam lucruri noi, este natural sa avem nereusite.

„Esti in continuare motivat?”

Esecurile pot scadea motivatia copilului, daca este convins ca aptitudinile si abilitatile sale sunt fixe („Am luat o nota mica pentru ca nu sunt talentat la matematica. Nu o sa iau o nota mai buna niciodata, deci nu are sens sa mai incerc.”). O mentalitate flexibila, bazata pe ideea ca inteligenta poate fi imbunatatita prin esec inseamna ca motivatia copilului va ramane relativ stabila si in urma unui esec. Este important sa afli cat de motivat este copilul tau dupa un esec. Conversatia pe aceasta tema poate fi suficienta pentru a-l incuraja pe copil sa mai incerce, pentru ca ii arata ca exista aceasta posibilitate. Multi copii cu o mentalitate rigida pot ajunge la concluzia ca o nereusita inseamna ca ar trebui sa renunte. Cand parintele ii arata ca acest lucru nu este neaparat necesar, copilul face primul pas catre rezilienta.

Alte intrebari pe aceasta tema, care il pot ajuta pe copil sa isi pastreze motivatia: „De ce este acest lucru important pentru tine?”,  Cum te va ajuta aceasta abilitate pe viitor?sau Care este scopul final catre care te indrepti?.

„Ai facut tot ce ai putut in situatia data?”

Pentru copii este mai usor sa isi evalueze deciziile pe baza rezultatului pe care l-au obtinut. Acest lucru este ggresit fiindca uneori, rezultatul se poate datora norocului, obisnuintei, predictibilitatii sau altor multi factori. Statisticile arata ca in loc sa judecam deciziile luate pe baza rezultatului, e mai bine sa le judecam pe baza informatiilor avute in momentul respectiv. Astfel, un copil va lua cea mai buna decizie pe baza informatiei disponibile, iar greseala s-ar putea datora executarii abilitatii sau unui insuficient proces de analiza anterioara. Aceasta distinctie este foarte importanta pentru a intelege ce trebuie imbunatatit data viitoare.

„Care sunt lucrurile pe care le puteai face altfel?

In aceasta etapa, e important sa il ajuti pe copil sa faca diferenta dintre lucrurile pe care le putea controla si lucrurile pe care nu le putea controla, pentru a evita rusine sau vinovatie inutile si excesive.

In functie de situatia specifica in care a aparut esecul, copilul poate:

  • sa analizeze impreuna cu tine deciziile sau actiunile care au influentat negativ rezultatul obtinut (poate nu s-a pregatit suficient, poate a neglijat un anumit aspect al pregatirii, poate trebuia sa exerseze mai mult sau poate ar fi trebuit sa gestioneze timpul mai bine.)
  • sa ceara parerea unui expert in domeniu (de exemplu, profesorul de la clasa) care sa il indrume catre o strategie mai eficienta


„Cum vei pune in aplicare informatiile invatate din aceasta situatie?”

Nu este suficient doar sa intelegem ce am fi putut face diferit sau cat de mult a stat in controlul nostru rezultatul obtinut. Pentru a invata cu adevarat dintr-un esec, este important sa punem in aplicare lucrurile noi invatate. Acest pas se poate dovedi cel mai dificil si este esential sa il sprijini pe copil fara a-l critica, fara a apela la comparatii sau la reprosuri.

Cum normalizam esecul?

Iata cateva idei pe care este bine sa le transmitem copiilor cand au un esec:

  • Esecul nu spune nimic despre valoarea noastra personala, ci este doar un rezultat obtinut intr-un anumit moment. In alt moment al vietii noastre, am putea obtine un rezultat mai bun.
  • Esecul este normal cand invatam lucruri noi. De cate ori nu cade un copil pana cand invata sa isi tina echilibrul? De cate incercari e nevoie pana aruncam mingea de baschet la cos? 
  • Esecul este normal cand anumiti factori, pe care nu ii controlam in totalitate, nu sunt in favoarea noastra. Printre acestia se numara: starea de sanatate (care ne poate afecta eficienta sau nivelul de concentrare a atentiei), nivelul de pregatire al celorlalti participanti intr-o competitie, obstacole care nu puteau fi prevenite etc.
  • Esecul ne ofera informatii mai utile decat succesul. Invatam mai multe lucruri dintr-un esec decat din succes, daca reusim sa il analizam cu atentie. Esecurile ne arata ce puteam face diferit, care ar putea fi obstacolele cu care ne-am putea confrunta data viitoare, care sunt reactiile personale sau deciziile personale pe care am putea sa le imbunatatim etc. Pe baza unui esec, ne putem construi o strategie mai puternica pentru situatiile viitoare asemanatoare. 


*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe