characters characters

Functiile executive in adolescenta

Cum ii ajutam pe adolescenti sa devina responsabili si organizati

Propus de: SuntParinte.ro   |   06 aprilie 2021    |   535 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

functiile executive in adolescenta
Adolescentii si preadolescentii intalnesc provocari scolare si extrascolare mai complexe, care pot duce la un nivel de stres mai ridicat. Pregatirea pentru examene, exigentele scolare mai ridicate din gimnaziu si liceu, un numar mai crescut de ore si materii, relatiile sociale mai complexe si presiunea sociala mai ridicata sunt toti factori care solicita atat emotional, cat si intelectual preadolescentii si adolescentii. Cum ii putem ajuta? Incurajand dezvoltarea functiilor lor executive. Ce inseamna acestea si de ce sunt importante?

Citeste si:

Functiile executive la copii: cum cresti un copil responsabil si fericit

Un exercitiu care dezvolta autocontrolul


Cum incurajam functiile executive la preadolescenti si adolescenti


Functiile executive sunt definite ca un set de abilitati care fac posibila reglarea propriului comportament, astfel incat emotiile, gandurile si actiunile noastre sa corespunda cu obiectivele sau scopurile noastre. In literatura de specialitate, se vorbeste despre trei astfel de abilitati care indeplinesc functii executive: memoria de lucru, flexibilitatea mintala si autocontrolul.

O functionare executiva optima permite o autonomie mai ridicata adolescentilor, dar si un autocontrol mai mare, mai putine momente de procrastinare si o mai buna autoreglare emotionala si comportamentala, in toate aspectele vietii.

Accentul pus pe autonomie si independenta. Cand reusim sa ne organizam timpul eficient si sa ne punem in practica planurile, avem satisfactia reusitei. Adolescentii, chiar daca nu recunosc acest lucru, au nevoie si isi doresc sa aiba succes la fel de mult ca adultii sau copiii de varsta mai mica. Cadrele didactice si parintii pot aborda organizarea eficienta a timpului din perspectiva autonomiei si independentei: cu cat adolescentii amana mai putin si sunt mai eficienti, cu atat mai independenti devin.

Folosirea vocii interioare. Cand trecem prin perioade dificile, ne confruntam cu o provocare sau este nevoie sa ne organizam eficient, ne putem folosi vocea interioara pentru a clarifica pasii pe care ii avem de urmat sau pentru a ne aminti ca suntem capabili sa depasim dificultatile cu care ne intampinam. Incurajandu-i pe adolescenti si copii sa isi vorbeasca lor insisi asa cum ar vorbi unui prieten, ii ajutam sa isi concentreze mai usor atentia si eforturile catre solutii si catre obiectivele pe care doresc sa le atinga.

Scrierea terapeutica in jurnal. Trecerea tuturor gandurilor si emotiilor pe hartie ii poate ajuta pe adolescenti sa isi concentreze atentia asupra organizarii timpului si eforturilor catre ce au de facut. In plus, scrisul ii poate ajuta pe adolescenti sa isi redefineasca perspectiva asupra emotiilor traite, de exemplu anxietatea poate fi traita ca entuziasm, stresul ca alerta cu privire la importanta unui scop sau a unei activitati etc.

Oferirea de sfaturi pentru alti adolescenti. Studiile arata ca atunci cand adolescentii ofera indrumare si sfaturi practice altor adolescenti, propria performanta a celor dintai are de castigat. Cu alte cuvinte, atunci cand ofera indrumare, adolescentii isi imbunatatesc propriile performante – probabil pentru ca isi reamintesc, cu aceasta ocazie, toate strategiile eficiente pe care le cunosc si sunt astfel mai dispusi sa le puna in practica ei insisi. Cadrele didactice pot realiza proiecte in care adolescentii din clasele mai mari de liceu pot oferi sfaturi pe anumite teme scolare bobocilor de liceu, de exemplu.

Descoperirea unui scop in viata. Activitatea scolara a adolescentilor va fi superficiala atat timp cand acestia nu isi dau seama cum este legata invatarea de propriile interese sau scopuri pe termen lung. Cadrele didactice ii pot ajuta pe copii in acest sens, incurajandu-i periodic sa gaseasca legaturile dintre materia predata la scoala si interesele sau obiectivele adolescentilor.

Planificarea invatarii si invatarea planificarii. Adolescentii au nevoie sa invete sa isi planifice eficient activitatea de invatare si sa exerseze acete abilitati pentru a descoperi care sunt strategiile cele mai eficiente. Adolescentii isi pot forma abilitatile de organizare a timpului si prin observatie: parintii care folosesc un calendar pentru intreaga familie sau profesorii care creeaza un calendar al clasei le pot oferi adolescentilor un model de organizare eficienta.


*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe