characters characters

Evaluarea in educatie

Metode alternative prin care copiii pot fi evaluati la scoala

Propus de: SuntParinte.ro   |   30 mai 2018    |   2906 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

evaluare in educatie
Evaluarea in educatie nu trebuie sa insemne doar stresul testelor sau examenelor. Pe parcursul anului scolar, copiii pot fi evaluati prin metode creative, care sa le trezeasca interesul si curiozitatea si care sa ii orienteze catre informatii suplimentare fata de cele oferite de manuale. Acestea, alaturi de metodele traditionale de evaluare, pot oferi o imagine completa asupra pregatirii copiilor.

Citeste si alte materiale despre educatie:

Metode de predare care mentin atentia copiilor 

Jocuri si activitati care fac lectiile mai interactive


Evaluarea in educatie – metode alternative


Evaluarea intelegerii

In afara de teste si ascultarea la clasa, evaluarea in educatie poate imbraca si forme mai creative, dar si mai eficiente, astfel incat sa aiba si rolul de a facilita invatarea. Astfel, cadrele didactice pot folosi metode de evaluare care sa indice cat de bine au inteles copiii o lectie, nu cat de bine au invatat mai multe capitole, de exemplu.

  • Teste scurte la finalul lectiei, care sa evalueze nivelul de intelegere. Lectia se poate incheia cu un test scurt de cateva intrebari, care sa ofere cadrului didactic o imagine despre nivelul de intelegere a notiunilor noi prezentate in lectie. Acest tip de teste nu ar trebui notate, doar folosite pentru a ghida urmatoarele lectii.
  • Intrebari deschise care sa ii determine sa scrie sau sa vorbeasca. 
  • Cere elevilor sa sumarizeze. La final de ora, ajuta-i sa isi faca un rezumat a celor invatate, punctand cele mai importante lucruri astfel incat sa le ramana intiparit in minte, pe ce trebuie sa puna accentul cand invata, si acasa.

Metode de evaluare a cunostintelor

Cand vine vorba de lecturile obligatorii sau suplimentare ale copiilor, poti aduce mai multa imaginatie in metodele de evaluare. Iata cateva exemple:

  • Imaginarea unui interviu cu personajul principal din carte. Copiii vor alege intrebarile pe care sa le adreseze personajului si vor formula raspunsurile acestuia, aratand si felul in care au inteles si retinut detaliile povestii citite.
  • Alegerea unui cuvant preferat (neologism sau arhaism) si scrierea unui text care sa prezinte motivele pentru care respectivul cuvant ar trebui folosit mai des. Profesorul poate oferi o lista de astfel de cuvinte, cu semnificatia lor, din care elevii vor alege cuvantul preferat.
  • Documentarea despre etimologia cuvintelor. Folosind internetul, copiii pot fi incurajati sa descopere originea si evolutia cuvintelor noi pe care le invata la orele de limbi straine.

Stiintele si matematica pot fi evaluate si ele creativ:

  • Copiii pot crea intrebarile si raspunsurile pentru un concurs pe teme stiintifice.
  • Copiii pot reproduce un experiment stiintific acasa si il pot filma sau pot fotografia rezultatele obtinute. Apoi, le pot prezenta in clasa. Desigur, este de preferat ca fiecare copil sa aleaga un alt experiment.
  • Copiii pot crea in clasa o rubrica de intrebari si raspunsuri. Copiii care au intrebari referitoare la concepte stiintifice vor scrie intrebarile lor pe un panou, iar copiii care stiu raspunsurile, le vor formula si le vor lipi in dreptul intrebarii. Intreaga clasa va analiza intrebarile si raspunsurile. Copiii care raspund la multe intrebari pot fi recompensati.
  • Junalul unui om de stiinta. Atunci cand copiii invata despre o descoperire stiintifica si despre autorul acesteia, pot fi invitati sa isi puna la incercare imaginatia inventand in scris pagina de jurnal prin care acesta povesteste descoperirea respectiva.

Alte metode alternative de evaluare


Autoevaluarea si evaluarea intre colegi.
Asta inseamna ca fiecare elev sa il evalueze pe colegul de banca si sa il corecteze acolo unde nu a inteles sau nu a raspuns corect. In plus, pentru a creste motivatia copiilor pentru invatare, cadrele didactice pot sa ii lase sa isi autoevalueze testele, proiectele sau portofoliile, confrundandu-le cu o serie de criterii clare si concrete oferite de cadrul didactic.


Sumarizarea.
In locul testelor cu intrebari, cadrele didactice pot cere copiilor sa faca
rezumatul lectiei, punctand ideile principale si informatiile cele mai importante.


Prezentarile in public.
Cerandu-le sa tina o prezentare pe o tema data, cadrele didactice ii ajuta pe copii sa invete lucruri noi despre un subiect anume, dar si sa isi dezvolte abilitatile de comunicare si de prezentare in public, abilitati care le vor fi cu adevarat de folos in viata adulta.


*Sursa foto: Pixabay.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu