characters characters

Efectul Matthew in educatie – ce inseamna si de ce e important

Propus de: SuntParinte.ro   |   29 ianuarie 2020    |   815 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

efectul matthews in educatie
Diferentele dintre copiii care incep scoala cu rezultate bune si copiii care incep scoala cu rezultate mai slabe tind sa creasca pe masura ce trece timpul. Acesta este efectul Matthews si este important pentru toti implicati in educatie: cadre didactice, parinti si copii.

Citeste si:

Efectul Pygmalion in educatie – de ce asteptarile pe care le ai de la copil sunt importante

Efectul Dunning-Kruger – cand supraestimam propriile abilitati


Efectul Matthew a fost identificat pentru prima data in invatarea cititului. Copiii care incep cu succes alfabetizarea continua sa se descurce bine la scoala mai tarziu, in timp ce copiii care incep greu sa invete sa citeasca se vor descurca mai putin bine la scoala pe viitor.

Copiii care merg pentru prima data la scoala au abilitati diferite de a recunoaste literele si cuvintele si interes diferit fata de carti. De fiecare data cand un copil aude un sunet, sau foloseste un sistem de a invata sa citeasca, va gandi semnificatia acestuia. Copiii care sunt mai confortabili cu cititul inca de la inceput, vor ajunge sa citeasca mai multe carti si isi vor dezvolta mult mai bine vocabularul decat restul copiilor. La final de gradinita, se va observa o diferenta majora intre cei care reusesc deja sa citeasca si restul copiilor.

Explicatia pentru acest fenomen este cel mai probabil una complexa: factori precum saracia, accesul limitat la resurse educationale, nivelul educational al parintilor si alte variabile sunt interconectate, dand nastere la diferenta de alfabetizare dintre copii.

Pe termen lung, acest fenomen contribuie la inegalitatea sociala (copiii din medii defavorizate au mai putine sanse la un viitor mai bun), deoarece un nivel scazut al abilitatii de a citi este asociat cu:

  • rate mai ridicate ale somajului
  • venituri mai reduse
  • sanatate precara
  • implicare sociala mai scazuta 
  • nivel de succes profesional mai scazut

Diferentele dintre perfomantele copiilor apar si in alte domenii, nu doar cand vine vorba de citit. Iata cateva exemple ale efectului lui Matthew:


La ora de sport
, elevii invata sa joace baschet. Cei care se simt mai confortabil sa alerge, sa sara si sa se implice, vor fi elevii care au avut in mainile lor cel mai mult mingea pana la finalul orei. Desi toti au invatat pentru prima data sa joace baschet, va exista o diferenta intre cei care se simt confortabili si inconfortabili in a controla mingea.

La ora de matematica, unii elevii inteleg mai usor explicatiile si se familiarizeaza mai rapid cu numerele, in timp ce altii, mai greu. Cand profesorul va adresa o intrebare la clasa, unii copii vor sti raspunsul si il vor da rapid, in timp ce restul copiilor nu vor avea timp sa se gandeasca la raspuns si sa isi exerseze abilitatea de calcul. In timp, daca profesorul nu incearca sa asigure o participare cat mai uniforma a copiilor la ore, diferentele dintre elevi vor creste.


Pentru a limita acest efect, mai ales cand vine vorba de citit, este important ca:

  • parintii sa coopereze cu profesorii atunci cand copilul ramane in urma la scoala
  • parintii sa fie informati despre modalitati prin care pot dezvolta abilitatile de citire ale copiilor
  • in clasa, cadrele didactice sa ia masuri pentru a implica toti elevii in lectie, a le acorda sprijin personalizat pe cat posibil si a intelege motivele pentru care apar dificultatile de invatare

*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe