characters characters

Curiozitatea elevilor, secretul rezultatelor scolare bune

Propus de: SuntParinte.ro   |   29 mai 2019    |   2437 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

curiozitatea elevilor
Inca de la primele cuvinte invatate, copiii vor folosi limbajul pentru a intelege lumea din jur si pentru a gasi raspunsuri la intrebari. Nesfarsitele “De ce?”, “De unde?” sau “Cum?” sunt manifestarile curiozitatii naturale a copiilor in primii ani de viata. Deoarece in aceasta perioada, curiozitatea celor mici beneficiaza de libertatea de explorare si de sprijinul parintilor sau adultilor din jur, copiii invata cu rapiditate o multime de informatii despre lumea din jur.

Citeste si:

Cinci beneficii ale curiozitatii 

Cum descurajam curiozitatea copiilor


Inceputul scolii insa poate fi asociat cu o scadere a curiozitatii copiilor, deoarece in acest cadru formal, cei mici nu mai au libertatea de a initia invatarea, ci trebuie sa primeasca informatiile deja pregatite de cadrele didactice. Copiii primesc deja raspunsuri la intrebari pe care nu le-au formulat ei insisi, iar acest proces continua de-a lungul intregii educatii formale.


Cum poate fi mentinuta vie curiozitatea elevilor in sala de clasa?


Asadar, este natural ca nivelul de curiozitate al copiilor sa scada, dar este important ca atat parintii, cat si cadrele didactice sa incerce sa mentina treaza curiozitatea copiilor. De ce? Curiozitatea este doar un alt cuvant pentru motivatia pentru invatare, un factor despre care stim cat de important este pentru succesul scolar al copiilor. Intrebarea "Cum il motivez pe copil sa invete?" este una dintre cele mai frecvente si cele mai arzatoare pe care si le adreseaza parintii si cadrele didactice. Iata cateva idei prin care cadrele didactice pot trezi curiozitatea elevilor.

Incurajand intrebarile in sala de clasa

Dinamica obisnuita in sala de clasa este urmatoarea: cadrul didactic adreseaza o intrebare, iar elevii raspund. Cand intrebarile vin de la elevi insa, invatarea are de castigat din mai multe motive: copiii sunt direct implicati in subiectul discutat la clasa, descopera ca perspectiva lor asupra acestuia este valoroasa si utila si vor fi mai motivati sa aprofundeze subiectul pe cont propriu.

Cum pot incuraja cadrele didactice intrebarile copiilor?

  • Alocand la finalul orei un interval de timp pentru intrebari si comentarii din partea elevilor.
  • Realizand experimente sau demonstratii la inceputul unei lectii noi si cerand copiilor sa formuleze intrebari legate de rezultatul experimentului sau demonstratiei.
  • Folosind metode de predare precum Stiu-vreau sa stiu-am invatat.
  • Propunand copiilor proiecte creative pornind de la “intrebari imposibile” legate de materia predata, la care copiii trebuie sa caute raspunsuri posibile sau teorii formulate deja de specialisti.
  • Invatandu-i sa gandeasca critic.

Oferind un model personal

Un cadru didactic pasionat de materia predata si curios in legatura cu aceasta ii incurajeaza pe copii sa fie la fel. Inceputul unei lectii "Eram curios sa aflu mai multe despre...si m-am gandit sa va povestesc si voua." poate fi o metoda eficienta prin care elevii sunt incurajati sa exploreze la randul lor un subiect.

Cum actioneaza cadrele didactice curioase?

  • Povestesc copiilor despre propriile curiozitati si surse de informare.
  • Cauta raspunsuri la intrebarile copiilor si revin cu ele in urmatoarea lectie.
  • Vorbesc copiilor despre subiectele care ii pasioneaza in mod deosebit din domeniul predat.
  • Propun dialoguri semnificative si interesante in cadrul lectiilor.

Incurajand curiozitatea fata de esecuri

Reactia cea mai frecventa atunci cand un copil are un esec este incercarea de a-l depasi sau de a "trece peste". Exista o modalitate optima prin care copiii depasesc esecurile: a intelege de ce si cum s-au produs. Fara a induce rusinea sau vinovatia, cadrele didactice ii pot invata pe copii sa analizeze obiectiv si eficient esecurile, incurajandu-i sa fie curiosi in legatura cu ele. Elevii pot intelege mai bine un esec daca raspund la intrebari precum: Am omis o informatie importanta? Am omis o etapa importanta?, Daca da, de ce s-a intamplat acest lucru?, Am pornit de la o premisa gresita?, Care a fost aceasta?, Ar fi fost nevoie sa depunem mai mult efort?, Ar fi trebuit sa fim mai atenti?, Daca da, la ce anume?. Din raspunsurile la aceste intrebari, se pot formula concluzii importante pentru urmatoarele situatii similare.

Propunand probleme care sa ii provoace intelectual si emotional

Copiii sunt capabili sa gaseasca solutii la probleme complexe, daca sunt sprijiniti si incurajati sa faca acest lucru. Cadrele didactice le pot propune copiilor proiecte de grup pe termen lung prin care copiii sa se implice direct in rezolvarea unei probleme importante din scoala sau din comunitate. De exemplu, reducerea violentei in scoala, reducerea poluarii sau transformarea curtii scolii intr-un spatiu prietenos pentru copii. Este important ca elevii sa fie cei care identifica problema care conteaza pentru ei, sa fie ajutati sa se documenteze cu privire la posibile solutii, sa formuleze propuneri de solutii si apoi, cu sprijinul adultilor, sa le implementeze.

*Sursa foto: pressfoto, Freepik.com


Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe