characters characters

Gandirea critica

Propus de: SuntParinte.ro   |   09 februarie 2017    |   10372 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

gandirea critica
Traim intr-o perioada paradoxala in ceea ce priveste accesul la informatie. Tehnologia ne-a facilitat accesul la informatie, dar in acelasi timp numeroasele surse de informatie la care suntem conectati in mod constant ne fac mai vulnerabili in fata manipularii. Cum distingem intre informatiile corecte si cele incorecte sau incomplete? Cum alegem sursele in care avem incredere si cum verificam informatiile la care avem acces? Cum alegem cea mai buna solutie din cele multe posibile?

Copiii nostri se vor confrunta si mai mult cu aceste probleme, astfel incat gandirea critica este o abilitate esentiala pentru succesul lor profesional, dar si personal.

Gandirea critica este definita ca abilitatea unei persoane de a-si corecta propria gandire in functie de anumite criterii logice (argumente) si in functie de context.

Copiii invata cel mai eficient sa gandeasca in mod critic in cadrul dialogurilor. De aceea dezbaterile din clasa, in care copiilor li se cer argumente pentru ideile lor sau discutiile cu parintii sunt modalitati prin care putem incuraja gandirea critica la copii.


Iata o serie de intrebari de la care puteti porni in discutiile cu copiii despre anumite subiecte specifice, propuse de organizatia Global Digital Citizen si adaptate si completate de noi:

Cine:

  • Cine are de castigat de pe urma acestei situatii?
  • Cine este afectat in mod direct de aceasta situatie?
  • Cine ia deciziile legate de aceasta situatie?
  • Cine este responsabil pentru aceasta situatie?
  • Cine stie cele mai multe lucruri despre acest subiect?

Care:

  • Care sunt punctele slabe si punctele forte?
  • Care este contraargumentul?
  • Care este cel mai bun/cel mai prost scenariu?
  • Care poate fi alternativa?
  • Care sunt dovezile care sustin aceasta idee/teorie?
  • Care este cea mai potrivita comparatie?

Unde:

  • Unde putem gasi mai multe informatii? Unde putem gasi ajutor?
  • Unde o sa ne duca aceasta idee?
  • Unde gasim situatii asemanatoare?
  • Unde este cel mai mult nevoie de aceasta solutie?

Cand:

  • Cand este aceasta idee acceptabila/inacceptabila?
  • Cand ar deveni aceasta situatie/idee o problema?
  • Cand vom sti daca solutia este un succes?
  • Cand este cel mai bine sa actionam?

De ce:

  • De ce este aceasta situatie o problema?
  • De ce este relevanta aceasta informatie?
  • De ce este acesta cel mai bun/cel mai prost scenariu?
  • De ce avem nevoie de acest lucru?
  • De ce nu s-a schimbat situatia pana acum?

Cum

  • Cum putem verifica informatiile?
  • Cum aflam adevarul despre aceasta situatie?
  • Cum suntem afectati pozitiv/negativ de aceasta situatie?
  • Cum putem schimba in bine situatia?
  • Cum putem evalua corect riscurile?

Poti folosi aceste intrebari atunci cand copiii:

  • trebuie sa realizeze un proiect in care sa propuna o solutie pentru o problema
  • trebuie sa dezbata dovezile pentru o anumita teorie
  • trebuie sa analizeze veridicitatea unor informatii

Nu ezita sa folosesti si tu aceste intrebari atunci cand discuti cu alti adulti despre probleme importante sau teorii :). O sa fii surprins de raspunsuri, dar si de cat de interesante devin conversatiile cand suntem dispusi sa privim situatiile din mai multe perspective.


Citeste si:

Metacognitia sau cum il ajuti pe copil sa invete mai usor

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Neajutorarea invatata la copii
    Cum iti dai seama ca incurajezi neajutorarea copilului tau
    15 septembrie 2021   

    and copilul spune deseori „Nu pot.” sau „Nu stiu.”, evita sa isi asume responsabilitati, cere ajutorul pentru activitati pe care le poate face si singur sau este lipsit de initiativa, energie si incredere, este important sa analizam relatia parinte-copil.

  • Patru feluri in care adolescentii isi apara independenta
    Patru feluri in care adolescentii isi apara independenta
    02 septembrie 2021   

    Stim ca adolescentii au nevoie de mai multa independenta si ca parintii au nevoie sa invete sa le-o ofere copiilor intr-o maniera responsabila si sigura. Cum isi exprima si isi apara adolescentii nevoia de independenta? Iata patru feluri frecvente.

  • Trecerea de la adolescenta la maturitate
    Trecerea de la adolescenta la maturitate
    11 august 2021   

    Desi ne-am dori sa fie astfel, copiii nostri nu devin adulti doar pentru ca au implinit 18 ani si au plecat la facultate. Trecerea de la adolescenta la maturitate este mai lunga si mai complexa decat pare la prima vedere, iar parintii o pot facilita.

Mai multe