characters characters

Cum ne comportam cu un copil supradotat

Propus de: Echipa Intuitext   |   26 octombrie 2009    |   6513 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

„Mintea nu este un vas care trebuie umplut, ci un foc care trebuie aprins”(Plutarh)

Daca privim in jurul nostru fie printre oameni sau in grupurile de copii vom observa ca fiecare e diferit. Diferit la nivel fizic, al fizionomiei, la nivelul pasiunilor si intereselor, dar si in modul in care reusesc sa solutioneze o problema. Referindu-ne strict la copii, vom face o incursiune in ceea ce inseamna „supradotare”.

 

Iata cateva caracteristici ale copiilor supradotati:

  • Independenti in gandire
  • Capacitate de intelegere ridicata
  • Interesati de adevar si cunoastere
  • Constiinciosi, insistenti
  • Devotati telurilor indepartate
  • Adreseaza o multime de intrebari
  • Interesati de lucruri neobisnuite
  • Au o gandire critica
  • Sunt inventivi cu o putere mare de concentrare
  • Au o atentie prelungita si distributiva
  • Sunt sensibili si empatici in relatiile cu ceilalti
  • Idealisti si individualisti in privinta muncii
  • Se bazeaza pe ei insisi si sunt flexibili


Studiile realizate pe tema adaptarii scolare (modul in care reuseste sa faca fata mediului scolar cu toate cerintele sale) au demonstrat ca cei supradotati reusesc sa se integreze mai bine in grupuri. Ei obtin de cele mai multe ori pozitii de lider: responsabil de an sau reprezentant de an avand roluri de conducere. Copiii inzestrati de varsta prescolara se pare ca au mai multe probleme de adaptare la un grup decat cei mai mari. Acest lucru se intampla pentru ca prescolarii nu au inca metode de adaptare la grupul social in care tocmai au intrat. Spre exemplu, atunci cand se plictisesc de o activitate practicata la nivel de grupa, copilul supradotat e foarte probabil sa-si manifeste nemultumirea si sa actioneze in acest sens. Intr-o situatie similara, un liceean se va retrage in banca lui si va citi o carte.

 

Copiii supradotati au de obicei putine contacte sociale si asta pentru ca nu simt nevoia de interactiune sociala. Prefera putini prieteni, dar apropiati, cu acelasi sistem de valori ca si al lor. La nivel de grup, copiii inzestrati pot sa intalneasca probleme deoarece trec frecvent de la concentrarea pe propria persoana la cea pe cei din jur. Deseori vor intra in conflicte etice, idealiste, pentru binele celorlalti si vor insista sa obtina raspunsuri la intrebari incomode.

 


 

Intr-o sala de clasa obisnuita, copilul inzestrat se poate identifica foarte rapid. Acest lucru e posibil la nivelul realizarilor, al intereselor pe care le manifesta si al abilitatilor. Solutiile pe care le propune atunci cand are de-a face cu o problema, dar si vocabularul utilizat face diferenta intre el si ceilalti copii de varsta lui.

Cum ar fi de dorit sa ne comportam cu un copil supradotat?
Un cadru didactic, dar si parintii ar fi bine sa stie ca:

  • Acestor copii nu trebuie sa li se ofere materie in plus pentru a citi sau a se incarca din punct de vedere informational. Pentru ei trebuie gasite noi modalitati de a fi stimulati.  
  • Lor le sunt necesare experientele diferite si provocatoare.
  • Este util sa fie inscrisi in grupuri sau cercuri pe specializari, pe anumite domenii in care sa poata excela.
  • De asemenea, exista programe speciale la care pot sa adere copiii inzestrati sau clase special create pentru ei. Aici, continutul invatarii poate sa fie mai relevant abilitatilor si intereselor pe care copiii le au. Ei pot interactiona cu persoane similare fara a se mai simti ciudat si exista o mare sansa de a avea parte de un cadru didactic care sa fie pregatit din toate punctele de vedere sa lucreze cu ei .



Tu ce solutii propui parintilor care au copii supradotati: sa ii dea la o scoala obisnuita sau sa-i integreze in scoli speciale? Crezi ca a fi dotat intelectual este un avantaj sau un dezavantaj? Asteptam raspunsurile tale.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Doua tipuri de procrastinare
    Doua motive pentru care copiii amana invatarea
    19 ianuarie 2023   

    Doua stari fizice si emotionale diferite care duc la decizia de a amana proiectele importante.

  • Cuvinte de incurajare
    Ingredientul secret al succesului la scoala: incurajarea
    05 septembrie 2022   

    ”90/% din educatie consta in incurajare.”, a spus Anatole France, iar experienta parintilor si cadrelor didactice, dar si cercetarile in domeniul invatarii, confirma aceasta perspectiva. La incepului noului an scolar, ne amintim sa transformam incurajarea si sprijinul acordat copiilor in prioritate.

  • Plictiseala la scoala
    Cand copilul spune „Ma plictisesc la scoala.”
    27 ianuarie 2022   

    Plictiseala la scoala este una dintre cele mai frecvente probleme cu care se confrunta elevii de toate varstele. Insa ce inseamna mai exact cand copilul spune „Ma plictisesc la scoala.”?

Mai multe