Cele mai frecvente greseli pe care le fac elevii la examene
Ti s-a intamplat vreodata, cand erai copil, sa iei o nota mica pentru ca nu ai fost atent la lucrarea de control? Poate ai copiat gresit raspunsurile de pe ciorna sau ai uitat pur si simplu sa rezolvi o problema, desi erai foarte bine pregatit si nu ai fi intampinat dificultati. Multe note mici la lucrari sau examene pot fi explicate prin neatentie, prin dezorganizare din cauza emotiilor sau prin graba de a termina mai repede subiectele.
Iata o lista cu cele mai des intalnite greseli facute de elevi cand trec prin probe de evaluare. O poti citi impreuna cu copilul tau, inainte de o lucrare sau de un examen, pentru a te asigura ca va fi pregatit sa le evite.
Cele 10 greseli ale elevilor
2. Raspund de doua ori la aceeasi intrebare, daca testul/examenul este grila. Greseala aceasta apare atunci cand copilul citeste intrebarea la care trebuie sa raspunda, dar incercuieste raspunsul din dreptul intrebarii anterioare. Astfel, se ajunge la situatia in care o intrebare are doua raspunsuri incercuite, iar cealalta, nu are niciun raspuns. Pentru a nu incurca randurile, recomanda-i copilului tau sa urmareasca intrebarile si raspunsurile cu o rigla.
3. Transcriu gresit raspunsurile de pe ciorna. Mai ales la examenele grila, copiii pot asocia gresit raspunsurile si intrebarile, desi pe ciorna ele au fost rezolvate corect. De aceea, este bine sa ii amintesti copilului sa isi acorde suficient timp si pentru trecerea raspunsurilor de pe ciorna pe foaia de examen.
4. Incercuiesc alta litera decat cea a raspunsului corect. Din neatentie, elevul poate crede ca raspunsului corect ii este asociata o alta litera. Atrage-i atentia copilului tau ca de obicei litera sau numarul asociat raspunsului se afla la inceputul raspunsului. In cazul in care pe un singur rand sunt scrise mai multe raspunsuri, este bine sa se asigure ca a incercuit litera sau numarul corespunzatoare raspunsului pe care dorea sa il aleaga.
5. Invata cu totul altceva decat ceea ce se cere pentru test. Aici neatentia sau lipsa de informatii sunt principalele cauze. De aceea ar fi bine sa aiba un partener de studiu sau sa tina legatura cu colegii de clasa in perioada dinaintea lucrarii. Recomanda-i sa verifice de cateva ori, cu colegi diferiti, capitolele pe care le are de parcurs pentru test sau examinare.
6. Nu isi gestioneaza eficient timpul. Invata-l sa isi organizeze materia de invatat in asa fel incat sa aiba timp suficient pana la lucrare sau examen. Daca intampina obstacole, invata-l sa ceara ajutor de la cineva care a inteles. Inainte de a incepe sa rezolve subiectele, este bine sa isi calculeze de la inceput cate minute ar putea sa stea la fiecare subiect in parte. De asemenea, este bine sa fie atent la avertizarile verbale venite din partea supraveghetorilor cu privire la timpul pe care il mai are la dispozitie.
7. Nu respecta cerintele. Este clasicul exemplu in care i se cere sa compare doi termeni, iar copilul ii defineste. Aminteste-i ce inseamna fiecare dintre cerinte:
- „defineste”- a oferi o definitie
- „explica”- a oferi un raspuns care sa presupuna o descriere cat mai precisa a unei situatii sau idei
- „analizeaza”- a lua deoparte un concept sau o situatie ceruta si a o explica pas cu pas
- „compara” - a scoate in evidenta punctele forte si cele slabe, diferentele si similitudinile dintre doua sau mai multe concepte/termeni/situatii/personaje etc.
- „subliniaza/accentueaza”- a oferi explicatii care sa cuprinda elementele esentiale, ideile principale si pe cele secundare.
8. Se gandesc prea mult la raspunsul pe care ar trebui sa il dea. Atunci cand nu este foarte sigur de raspuns, poate lasa spatiu si merge mai departe, revenind la final la intrebarile nerezolvate.
9. Nu au materialele necesare pentru a se descurca la test: isi uita acasa instrumentele de scris sau foile, isi aduc un singur stilou sau pix care nu mai scrie in timpul lucrarii, nu isi aduc trusa de instrumente geometrice etc. Pentru a evita pierderea timpului incercand sa remedieze asemenea situatii, asigura-te ca are toate instrumentele necesare pentru lucrare si recomanda-i copilului sa verifice ca si-a luat toate rechizitele necesare inainte de a pleca de acasa.
10. Uita sa isi scrie numele pe foaia de examen. Exista examene la care profesorii verifica foile inainte ca elevul sa iasa din clasa si astfel ii pot solicita scrierea numelui, dar la lucrarile de control nu se procedeaza mereu astfel. E bine ca imediat ce a primit foile pe masa, inainte de a se apuca sa scrie subiectele, sa isi scrie numele, iar la final sa verifice tot ceea ce doreste sa predea pentru a se asigura ca e in regula totul.
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Pregatirea pentru Evaluarea Nationala incepe din timp – asigura-te ca ii oferi copilului tau sprijinul de care are nevoie
Pregatirea pentru evaluarea nationala la clasa a VIII-a trebuie inceputa din timp. Este nevoie ca un copil sa inteleaga si sa invete notiunile predate la clasa, sa aplice acele informatii si sa rezolve exercitii pentru a se familiariza cu formatul si modul in care sunt structurate cerintele.
-
Halloween-ul - o sarbatoare din ce in ce mai cunoscuta in Romania
Luna octombrie pentru multi dintre noi este doar o luna in care facem tranzitia de la zilele calduroase, de vara, la cele friguroase, de iarna.
-
Stresul inainte de teze
Tezele si orice alt fel de evaluare a cunostintelor si abilitatilor inseamna pentru majoritatea copiilor o sursa de stres. Parintii pot deveni si ei coplesiti de stresul dinaintea tezelor, pentru ca isi doresc sa ii ajute pe copii, dar nu stiu intotdeauna cum sa faca acest lucru.
Comentează:7 comentarii
Se si spune ca unii copii ”se pierd” la examene si performantele lor scad dramatic.
A nu re-citi lucrarea, a se grabi sa termine, a se teme ca nu-i ajunge timpul sunt toate actiuni bazate pe tensiunea si pe nesiguranta resimtita.
Alt exemplu , trebuie să identifice trei imagini artistice diferite(dintr-un text literar ). Unii elevi transcriu corect imagineile dar nu precizează şi felul lor, chiar dacă acest lucru era stipulat în cerinţă în mod clar. Mulţi profesori consideră că nu face distincţie între imaginile artistice. Acelaşi lucru se întâmplă când au de identificat figuri de stil şi de precizat felul lor.
Alt exemplu, la precizarea funcţiei sintactice a unei părţi de propoziţie , unii elevi o identifică primar ( la nivelul cunoştinţelor din clasa a IV-a ) ex. "atribut" în loc de "atribut substantival genitival " . Sunt profesori care nu acordă punctaj doar ptr. răspunsul "atribut" deoarece în barem se precizează că se acordă punctajul pentru rezolvarea corectă şi completă a itemului . De multe ori baremul nu permite acordarea de puncte intermediare .
Şi sunt multe alte aspecte... prof. Borja Dorina, Şcoala Câmpuri, Judeţul Vrancea .