characters characters

Cele mai frecvente greseli pe care le fac elevii la examene

Propus de: SuntParinte.ro   |   10 iunie 2011    |   10053 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

Greselile pe care le fac elevii la exameneTi s-a intamplat vreodata, cand erai copil, sa iei o nota mica pentru ca nu ai fost atent la lucrarea de control? Poate ai copiat gresit raspunsurile de pe ciorna sau ai uitat pur si simplu sa rezolvi o problema, desi erai foarte bine pregatit si nu ai fi intampinat dificultati. Multe note mici la lucrari sau examene pot fi explicate prin neatentie, prin dezorganizare din cauza emotiilor sau prin graba de a termina mai repede subiectele.

Iata o lista cu cele mai des intalnite greseli facute de elevi cand trec prin probe de evaluare. O poti citi impreuna cu copilul tau, inainte de o lucrare sau de un examen, pentru a te asigura ca va fi pregatit sa le evite.

Cele 10 greseli ale elevilor


1. Nu raspund la anumite intrebari sau subiecte. La lucrarile sau examenele cu multe intrebari, copiii trec peste intrebarile dificile, pe care vor sa le lase la final, pentru a avea mai mult timp de gandire. De multe ori, se poate intampla sa uite sa se intoarca la intrebarile sau subiectele nerezolvate. Pentru a nu face aceasta greseala, recomanda-i sa noteze intrebarile nerezolvate pe ciorna si sa reia la final toate intrebarile si raspunsurile sale. Un alt motiv pentru care copiii nu raspund nimic la anumite intrebari este acela ca nu stiu raspunsul si renunta sa mai incerce. Ii poti recomanda copilului sa treaca pe ciorna toate ideile care ii vin in minte legate de subiectul respectiv, chiar daca nu a invatat in mod special despre el. Este posibil ca profesorul sa aprecieze efortul si sa acorde o parte din punctaj.

2. Raspund de doua ori la aceeasi intrebare, daca testul/examenul este grila. Greseala aceasta apare atunci cand copilul citeste intrebarea la care trebuie sa raspunda, dar incercuieste raspunsul din dreptul intrebarii anterioare. Astfel, se ajunge la situatia in care o intrebare are doua raspunsuri incercuite, iar cealalta, nu are niciun raspuns. Pentru a nu incurca randurile, recomanda-i copilului tau sa urmareasca intrebarile si raspunsurile cu o rigla.

3. Transcriu gresit raspunsurile de pe ciorna. Mai ales la examenele grila, copiii pot asocia gresit raspunsurile si intrebarile, desi pe ciorna ele au fost rezolvate corect. De aceea, este bine sa ii amintesti copilului sa isi acorde suficient timp si pentru trecerea raspunsurilor de pe ciorna pe foaia de examen.

4. Incercuiesc alta litera decat cea a raspunsului corect. Din neatentie, elevul poate crede ca raspunsului corect ii este asociata o alta litera. Atrage-i atentia copilului tau ca de obicei litera sau numarul asociat raspunsului se afla la inceputul raspunsului. In cazul in care pe un singur rand sunt scrise mai multe raspunsuri, este bine sa se asigure ca a incercuit litera sau numarul corespunzatoare raspunsului pe care dorea sa il aleaga.

5. Invata cu totul altceva decat ceea ce se cere pentru test. Aici neatentia sau lipsa de informatii sunt principalele cauze. De aceea ar fi bine sa aiba un partener de studiu sau sa tina legatura cu colegii de clasa in perioada dinaintea lucrarii. Recomanda-i sa verifice de cateva ori, cu colegi diferiti, capitolele pe care le are de parcurs pentru test sau examinare.

6. Nu isi gestioneaza eficient timpul. Invata-l sa isi organizeze materia de invatat in asa fel incat sa aiba timp suficient pana la lucrare sau examen. Daca intampina obstacole, invata-l sa ceara ajutor de la cineva care a inteles. Inainte de a incepe sa rezolve subiectele, este bine sa isi calculeze de la inceput cate minute ar putea sa stea la fiecare subiect in parte. De asemenea, este bine sa fie atent la avertizarile verbale venite din partea supraveghetorilor cu privire la timpul pe care il mai are la dispozitie.

7. Nu respecta cerintele. Este clasicul exemplu in care i se cere sa compare doi termeni, iar copilul ii defineste. Aminteste-i ce inseamna fiecare dintre cerinte:
  • „defineste”- a oferi o definitie
  •  „explica”- a oferi un raspuns care sa presupuna o descriere cat mai precisa a unei situatii sau idei
  •  „analizeaza”- a lua deoparte un concept sau o situatie ceruta si a o explica pas cu pas
  • „compara” - a scoate in evidenta punctele forte si cele slabe, diferentele si similitudinile dintre doua sau mai multe concepte/termeni/situatii/personaje etc.
  •  „subliniaza/accentueaza”- a oferi explicatii care sa cuprinda elementele esentiale, ideile principale si pe cele secundare.

8. Se gandesc prea mult la raspunsul pe care ar trebui sa il dea. Atunci cand nu este foarte sigur de raspuns, poate lasa spatiu si merge mai departe, revenind la final la intrebarile nerezolvate.

9. Nu au materialele necesare pentru a se descurca la test: isi uita acasa instrumentele de scris sau foile, isi aduc un singur stilou sau pix care nu mai scrie in timpul lucrarii, nu isi aduc trusa de instrumente geometrice etc. Pentru a evita pierderea timpului incercand sa remedieze asemenea situatii, asigura-te ca are toate instrumentele necesare pentru lucrare si recomanda-i copilului sa verifice ca si-a luat toate rechizitele necesare inainte de a pleca de acasa.

10. Uita sa isi scrie numele pe foaia de examen. Exista examene la care profesorii verifica foile inainte ca elevul sa iasa din clasa si astfel ii pot solicita scrierea numelui, dar la lucrarile de control nu se procedeaza mereu astfel. E bine ca imediat ce a primit foile pe masa, inainte de a se apuca sa scrie subiectele, sa isi scrie numele, iar la final sa verifice tot ceea ce doreste sa predea pentru a se asigura ca e in regula totul.

Comentează:
7 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • COTIRLAN LUMINITA
    COTIRLAN LUMINITA    17.06.2012 - 14:16
    Fiul meu rezolva destul de repede subiectele si de aceea uneori greseste. I-am explicat ca este bine sa verifice lucrarea inainte de a o da profesorului, mai ales ca uneori are timp. Stiu ca, emotiile sunt destul de mari!... Asa ca, vorbim despre teste, examene, despre importanta lor dar, mai ales despre cunostintele care ne raman dupa ce acestea s-au terminat...
  • Anca Munteanu
    Anca Munteanu    18.04.2012 - 12:07
    Sa nu uitam ca si starea emotionala in care copilul se afla la examen are multa importanta. Unii copii si adolescenti isi pierd capacitatea de concentrare din pricina grabei sau a mizei foarte mari a examenului. A nu citi cerinta pana la capat sau a incurca un semn cu altul sunt astfel de greseli pe care copilul nu le-ar fi facut acasa sau cand era relaxat.
    Se si spune ca unii copii ”se pierd” la examene si performantele lor scad dramatic.
    A nu re-citi lucrarea, a se grabi sa termine, a se teme ca nu-i ajunge timpul sunt toate actiuni bazate pe tensiunea si pe nesiguranta resimtita.
  • Utilizator Anonim
    nadiusa    18.04.2012 - 11:28
    oricine poate gresi si parintii pe noi trebuie sa ne inteleaga caci cind au fost si ei copii nu au invatat nici ei perfect.Nimeni nu invata numai pe 10 .
  • maria ilincescu
    maria ilincescu    21.06.2011 - 10:54
    Luand ,spre exemplu,o lucrare de Limba Romana, aceasta este judecata, in mare, in functie de doua criterii:,, bogatia de idei'' si ,,corectitudinea stilului''- apreciate a fi independente Lucrarile vor avea un continut bogat de idei si in acelasi timp corecte sub aspectul stilului.Daca un copil este stresat si emotiv continutul de idei va fi partial iar planul sau sistematizarea dezorganizat.Ortografia lucrarii poate fi ,, impecabila, corectata''Pentru a evita unele greseli, copiii vor primi multe teste asemenea celor de la examene, asta pentru a evita bajbaiala.Suntem trecuti prin viata si repetam unele greseli; nu citim cu atentie cerinta formulata, punem gresit raspunsul de pe ciorna,pierdem timpul cu itemul dificil , nu corectam lucrarea etc.Familiarizarea copiilor cu astfel de lucrari se face in timp ,cu explicatii prealabile si cu multa rabdare. Rezultatul muncii apare ca obiectiv, urmeaza sa se regaseasca la examen ca rezultat.
  • borja dorina
    borja dorina    16.06.2011 - 11:19
    Imi cer scuze pentru dezacordul care s-a strecurat în cele scrise mai sus . Unii elevi pot greşi - aşa cum am făcut şi eu - dacă predau lucrarea fără să o recitească . Greşeli se pot face uşor ptr. că suntem atenţi să exprimăm o idee cât mai clar şi pierdem din vedere alte aspecte. Pentru mine este de neiertat pentru că am dat drumul unui material scris fără să-l recitesc . Nu faceţi asemeni mie,mai bine citiţi de două ori înainte de a preda lucrarea. Borja Dorina
  • borja dorina
    borja dorina    16.06.2011 - 11:10
    Unii elevi nu citesc cerinţa până la capăt sau nu o citesc corect . Spre exemplu, li se cere să identifice două cuvinte cu diftong şi două cu hiat. Unii elevi identifică doar câte un cuvânt ptr. fiecare noţiune solicitată şi punctajul se înjumătăţeşte .
    Alt exemplu , trebuie să identifice trei imagini artistice diferite(dintr-un text literar ). Unii elevi transcriu corect imagineile dar nu precizează şi felul lor, chiar dacă acest lucru era stipulat în cerinţă în mod clar. Mulţi profesori consideră că nu face distincţie între imaginile artistice. Acelaşi lucru se întâmplă când au de identificat figuri de stil şi de precizat felul lor.
    Alt exemplu, la precizarea funcţiei sintactice a unei părţi de propoziţie , unii elevi o identifică primar ( la nivelul cunoştinţelor din clasa a IV-a ) ex. "atribut" în loc de "atribut substantival genitival " . Sunt profesori care nu acordă punctaj doar ptr. răspunsul "atribut" deoarece în barem se precizează că se acordă punctajul pentru rezolvarea corectă şi completă a itemului . De multe ori baremul nu permite acordarea de puncte intermediare .
    Şi sunt multe alte aspecte... prof. Borja Dorina, Şcoala Câmpuri, Judeţul Vrancea .
  • Gabi Alama
    Gabi Alama    10.06.2011 - 09:08
    Intr-adevar, aceste tipuri de greseli sunt destul de intalnite la copii. De cateva ori,Cristina, fiica mea, nu a reusit sa se incadreze in timp pentru a finaliza lucrarea, asa ca acum incepe cu intrebarile pe care le stie cel mai bine. De asemenea, am ajutat-o sa cronometreze acasa cam cat timp i-ar lua anumite tipuri de subiecte, pentru a se orienta mai usor la lucrare.

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe