characters characters

Alfie Kohn: Cum este descurajat interesul copiilor pentru lectura

Propus de: SuntParinte.ro   |   11 noiembrie 2013    |   3732 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

“Atunci cand ti se ofera o foaie cu linii pentru a scrie, intoarce-o pe cealalta parte” (Juan Ramon Jimenez - poet spaniol)

Citatul de mai sus este punctul de pornire pentru Alfie Kohn in incercarea lui de a pune pe hartie cateva reflectii utile celor ce lucreaza si se inconjoara zi de zi de copii, reflectii despre motivatie, invatare si ce inseamna autoritatea in mediul scolar.

Modalitatile prin care este descurajat interesul copiilor pentru lectura


Primul lucru pe care este bine sa il tii minte cand te gandesti sa il motivezi pe copilul tau este ca... nu il poti motiva. Desigur, il poti convinge sa realizeze anumite actiuni sau sa aiba anumite comportamente, iar adultii folosesc recompensele si pedepsele in acest scop. Insa acest lucru nu inseamna ca il motivezi sa aiba comportamentul respectiv.  Singura modalitate prin care il poti ajuta pe copil este sa ii creezi un mediu in care isi poate valorifica potentialul si poate descoperi ce il intereseaza si ce vrea sa faca.

Iata si modalitatile prin care adultii incearca sa ii motiveze pe copii sa citeasca, dar reusesc sa ii descurajeze mai mult.

1. Le spun ce si cat sa citeasca. Profesorii sau parintii pot alege sa le ceara copiilor sa citeasca pentru ora urmatoare 20 de pagini sau ca ar fi bine ca in fiecare seara sa citeasca timp de o jumatate de ora. Consecinta este ca dupa ce va termina 20 de pagini, copilul se va opri, chiar daca in mod normal, ar fi continuat sa citeasca. Lectura devine o obligatie de taiat de pe lista cu teme pentru scoala, si nu o placere.
Ce se poate face? Dintr-o serie de carti ale unui autor obligatoriu de citit in scoala se pot da la alegere mai multe titluri, pentru ca elevii sa isi poata alege una din carti. Profesorii pot organiza la scoala un cerc de lectura:  se ofera un termen limita pana cand copiii sa termine de citit cartea aleasa, dupa care sa o povesteasca in fata colegilor.

2. Le cer sa scrie rezumatele cartilor citite sau fise de lectura. Uneori, chiar parintii incurajeaza aceasta practica mai des intalnita in mediul scolar. Copiii pot gasi rezumatele cartilor pe internet cu usurinta, iar multe dintre ele sunt atat de detaliate, incat pot convinge destul de usor ca au citit cartea. O carte povestita altora este mai usor de retinut decat prezentarea notitelor de pe urma lecturarii.
Ce se poate face? Profesorii pot purta o discutie cu elevii inainte ca acestia sa citeasca cartea. Traseaza cateva linii care te intereseaza sa fie retinute de exemplu: “As vrea sa identificati personajele pozitive si negative, dar si pe cele ambivalente”, “Vreau sa va ganditi citind cartea ce personaj v-ar placea sa fiti si de ce”, “Vreau sa-mi spuneti la final, daca ati fi fost in locul autorului cum ati fi derulat altfel actiunea/ce alt final ati fi dat” etc.

3. Se concentreaza pe abilitati si nu pe semnificatie. Se pune tot mai mult accentul pe abilitatile pe care elevii le formeaza la scoala si nu pe informatii sau idei pe care le deduc din ceea ce invata. De exemplu, este sanctionat elevul care nu a identificat corect tipul de ritm si rima dintr-o poezie si nu e recompensat elevul care poate sa spuna ceea ce a inteles si a retinut din poezie, folosind propriile cuvinte.
Ce se poate face? “Scoala ne invata ca literatura inseamna o serie de abilitati si nu o modalitate care te ajuta sa faci parte din lume”, spuna Eliot Washor si astfel, “multi tineri incep sa asocieze cititul cu scoala, mai degraba decat cu a invata ceea ce ii intereseaza si le este util”. Vorbeste cu copilul despre lecturile sale, despre ce a inteles, ce i-a placut dintr-o carte si incurajeaza-l sa isi formeze pareri atat despre stilul literar, cat si despre mesajul cartii citite.

4.  Recompenseaza lectura.
  “Daca ar trebui sa imi placa, de ce primesc ceva in schimb ca sa citesc?” – aceasta este intrebarea ce apare in mintea copilului cand i se promite o recompensa in schimbul lecturii. Si, aproape in toate cazurile, el nu mai descopera bucuria de a citi si ajunge, din nou, sa priveasca lectura ca pe o obligatie
Ce se poate face? Este important sa se evite asocierea lecturii cu o recompensa sau cu o pedeapsa concreta. Poti pune accentul pe faptul ca lectura este necesara pentru a invata lucruri noi si interesante si ca ii poate arata copilului noi modalitati de a privi lumea si de a se raporta la ea.

Asadar, este important sa ii oferi copilului libertatea de a alege atunci cand vine vorba de lectura si sa ii creezi un climat in care motivatia de a citi sa fie stimulata in mod natural. Tu ce alte modalitati de a descuraja copiii sa citeasca ai adauga pe lista lui Alfie Kohn? Mai multe detalii despre aceata tema, poti afla participand la conferintele lui Alfie Kohn in Bucuresti pe 16 noiembrie 2013.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe