characters characters

Pledoarie pentru „a creste” si in gradinita

Propus de: Gradinita Happy Planet Kids   |   06 iulie 2016    |   1157 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani.

gradinita
Activitatea din gradinita are un caracter organizat, sistematic, facand parte din procesul de formare a personalitatii copilului. Ea difera de activitatea derulata in familie, aceasta fiind mult mai flexibila, spontana, fara a avea anumte obiective sau finalitati.

In gradinita, jocul reprezinta activitatea dominanta, alaturi de invatare si activitatile de dezvoltare a autonomiei personale. Jocul il implica in totalitate pe copil, determinandu-l sa ia contact cu diversitatea mediului din jurul sau. Prin joc, acesta exerseaza capacitati care il ajuta sa se dezvolte pe diverse paliere: cognitiv, social, afectiv, comportamental. Jocul vine insotit de invatare, adica acea activitate derulata in gradinita in mod spontan sau sistematic, care il ajuta pe copil sa isi formeze multiple competente: achizitia de cunostinte, formarea de aptitudini, abilitati si deprinderi. Deoarece mediul gradinitei este diferit de mediul familial, tot acum copilul exerseaza aptitudinile de autonomie personala, cele care au un scop clar delimitat, fiind centrate pe obtinerea unui rezultat sau al unui produs. Astfel de activitati sunt cele de amenajare a spatiului, de mentinere a ordinii la locul de joaca, de ingrijire a coltului viu, de impartire a materialelor de lucru sau de ingrijire personala.

Prin intermediul situatiilor create in gradinita, copilul intra in contact cu noi contexte sociale cu ajutorul carora isi dezvolta abilitati de relationare sociala: initiaza interactiuni cu alti copii, precum si cu adultii, imparte jucarii sau obiecte, invata sa isi astepte randul, utilizeaza formule de adresare politicoasa, cere sau ofera ajutor, exerseaza abilitati de autonomie sau de dezvoltare personala. O alta abilitate insusita este reprezentata de usurinta de a participa in mod constant la activitatile comune intr-un cadru de invatare organizat, care conduce la integrarea in grupa de copii, cu beneficii asupra comunicarii, a abilitatilor conversationale, a lucrului pe echipe sau in perechi. Prin relatiile de colegialitate si chiar de prietenie pe care copiii le initiaza de foarte multe ori prin intermediul jocului, acestia au ocazia de a interactiona, exersandu-si diverse modalitati de rezolvare de probleme sau de identificare a unor solutii simple pentru rezolvarea unor conflicte. Astfel de situatii apar atunci cand cei mici lucreaza impreuna, pe grup sau in perechi, cand sunt pusi in situatia de a imparti jucariile sau materialele de lucru, cand vor sa stea primii la rand, la locul de joaca sau in alte situatii cand este nevoie sa isi imparta responsabilitatile. Totodata, in cadrul gradinitei copiii invata sa gestioneze mai bine emotiile, sa le recunoasca si sa le accepte, facand mai usor fata unor emotii negative, crescand o data cu varsta toleranta la frustrare. Ei se adapteaza si nu mai recurg la agresivitate, gasind alte modilitati de manifestare precum: reorientarea catre alta jucarie sau o alta activitate, minimalizarea importantei obiectului dorit initial, jocul cu alt copil etc.

Programul gradinitei, organizarea orarului zilnic, respectarea programei scolare si a momentelor zilei sprijina personalitatea si comportamentul copilului intr-un cadrul confortabil, familiar, usor de recunoscut de catre acesta. Prin respectarea rutinelor zilnice (salutul, asezarea la masa de lucru, locul in sirul de copii, spalatul pe maini etc), a momentelor de tranzitie si a activitatilor de invatare creste sentimentul de predictibilitate, de siguranta, determinandu-i pe copii sa fie mai relaxati, mai deschisi catre explorare si invatare. Tot in acest cadru se pun bazele formarii unui anumit comportament moral, plecand de la simplele reguli de organizare a grupei si pana la regulile sociale (“Salutam!”, “Pastram curatenia!”, “Vorbim pe rand!” etc). Practicate constant, acestea orienteaza comportamentul, devenind deprinderi.

Spatiul gradinitei ofera prin joc, invatare si autonomie o trecere catre perioada scolara, dar mai ales catre formarea ca adult, prin dezvoltarea unei personalitati armonioase.


*Sursa foto:https://www.flickr.com/photos/yuzuru_k/5020432080/

Gradinita Happy Planet KidsDe mai bine de zece ani, Gradinita Happy Planet Kids continua sa-i invete pe cei mici sa rezolve creativ problemele cu care se confrunta nu doar azi, ci sa-si formeze abilitatile de care au nevoie pentru rezolvarea sarcinilor si problemelor pe parcursul intregii vieti. Aici invatarea se desfasoara in cadrul grupei unde se manifesta diversitatea si echilibrul. Echilibrul este adus prin atentia acordata intelegerii lucrurilor, iar diversitatea prin gama larga de strategii de predare. Suntem partenerii copiilor in cresterea si dezvoltarea lor, pastrandu-le totodata libertatea si independenta, cu dorinta formarii unor personalitati puternice si adaptabile, in contextul unei societati tot mai schimbatoare.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu