characters characters

Inversiunea, metoda de stimulare a creativitatii

Propus de: SuntParinte.ro   |   07 aprilie 2011    |   3644 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani, 2 - 3 ani.

inversiuneaCopilul tau si-a dorit vreodata ca mesele sa inceapa cu desertul si sa se incheie cu felul intai? S-a distrat vreodata incercand sa pronunte cuvintele invers? Ai citit vreodata sfarsitul unei carti inainte de a incepe lectura propriu-zisa?  Uneori, a face lucrurile „invers” nu este neaparat gresit. Citeste mai mult pentru a afla de ce.

Inversiunea reprezinta o metoda de stimulare a creativitatii si consta in abordarea inversa a unei probleme sau a unei solutii intr-o situatie data. Prin aceasta metoda se elimina conceptiile potential eronate pe care cineva le-ar putea avea, precum si inertia psihologica.

Atunci cand vorbim de inversiune trebuie sa avem in minte un set de intrebari care ne va facilita procesul de dezvoltare al creativitatii:
1. Care sunt aspectele centrale?
2. De ce nu s-ar putea inlocui pozitivul cu negativul?
3. De ce de sus in jos si nu de jos in sus?
4. De ce orizontal si nu vertical?
5. De ce sa nu rezolvam ultimele puncte si abia apoi pe primele?
6. De ce de la general la particular si nu invers?

Situatii in care poti folosi inversiunea

Cititi opere literare si vorbiti despre personajele secundare si abia apoi despre cele principale. Discutati mai intai despre deznodamant si apoi despre momentul culminant, intriga si introducere.

Vorbiti despre valenta comportamentelor predominante in opera citita. De exemplu, intreaba-ti copilul: „De ce intotdeauna binele castiga?”, „Cum ar fi daca Harap-Alb sau Alba-ca-Zapada ar fi murit?”, „Dar daca Zmeul se casatorea cu Ileana Cosanzeana?”, „Care ar fi fost sfarsitul povestii daca lupul cel rau l-ar fi mancat si pe vanator?” Extinde astfel de intrebari la diverse carti pe care copilul tau le-a citit de-a lungul timpului.

Adreseaza-i intrebari care sa-i starneasca interesul si sa-l provoace la discutii si dezbateri, de genul: De ce oamenii pasesc prima data pe calcai si abia apoi pe varfuri? De ce n-ar fi invers? Cum ar arata o lume in care s-ar merge la scoala numai cand ai deveni adult?

Desenati incepand de la general la particular si apoi invers. Puteti sa faceti prima data doar conturul unei case, al gradinii, cerul si norii, dupa care sa continuati cu detalii de genul: ferestre, usi, perdele etc. Incercati si invers, de la particular la general: desenati perdelele, apoi usile si ferestrele, acoperisul, conturul casei, florile, norii, campia sau dealul si cerul.

Alcatuiti propozitii in care predicatul sa fie primul, dupa care, aceleasi propozitii formulati-le in asa fel incat sa asezati predicatul ultimul, dar sa oferiti si un sens in comunicare. De exemplu: „Bate vantul crengile copacilor./ Crengile, copacii, vantul le bate.”

Realizati ca experimente, secventialitatea unor actiuni complexe in sens progresiv, iar apoi regresiv. A ne imbraca, in mod normal presupune a ne lua pantalonii, sosetele, bluza, pantofii, geaca si sapca in cap. Incepeti cu sosetele si pantofii, apoi sapca in cap, pantalonii, bluza si geaca. Amuzati-va de intreaga situatie si gasiti impreuna si alte activitati ale caror etape pot fi inversate.

Inversiunea are rolul de a scoate persoanele din rutina, de a crea situatii ciudate si comice, de a incuraja flexibilitatea in gandire, de a starni interesul si zambetele pe fetele celor implicati in aceste activitati.


Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu