Abilitatile logice la copii
Abilitatile logice ale copiilor se dezvolta pe masura ce acesta creste si in functie de experientele si informatiile la care este expus.
Citeste si:
Cum dezvoltam gandirea critica a copiilor
Copilul care are mereu o explicatie. Inteligenta logica
Se spune ca abilitatile logice la copii incep sa se dezvolte in intervalul de varsta in jurul varstei de 7 ani, insa si perioada de varsta anterioara este importanta, pentru ca pune bazele acestora, prin experientele si informatiile la care sunt expusi cei mici. Jean Piaget este psihologul elvetian care a descris prima data in detaliu evolutia gandirii copiilor, aratand ca incepand cu varsta de 7 ani, copiii incep sa isi dezvolte abilitati precum:
Conservarea volumului si dimensiunilor. Abilitatea de a intelege conservarea volumului in ciuda schimbarii aparentelor e cel mai simplu de explicat prin celebrul experiment in care aceeasi cantitate de lichid se pune intr-un ciclindru inalt si subtire si in altul mic, dar mai lat. In general, copiii sub 6 ani tind sa spuna ca se afla mai mult lichid in cilindrul inalt, desi participa la experiment si vad ca e vorba de aceeasi cantitate de apa, in timp ce, copiii mai mari inteleg ca nimic nu s-a schimbat in ceea ce priveste cantitatea. Acest lucru se intampla pentru ca pana aproximati 6-7 ani, copiii isi concentreaza atentia asupra unei singure caracteristici a obiectelor pe care le observa. Abilitatea de a lua in considerare mai multe caracteristici deodata se dezvolta numai dupa varsta de 6 ani, facand posibila intelegerea fenomenului de conservare a volumului sau cantitatii. Aceeasi capacitate de a lua in considerare mai multe caracteristici sau perspective va fi utila si mai tarziu, cand copiii vor analiza situatii teoretice (de exemplu, idei sau solutii) si vor gasi avantaje sau dezavantaje ale acestora.
Clasificarea sau categorizarea dupa caracteristici/criterii similare. Pe masura ce cresc, copiii invata sa clasifice obiecte diverse in functie de una sau mai multe caracteristici (de exemplu, forma si culoare). Mai tarziu, copiii inteleg notiunea de ierarhie a grupurilor si categoriilor de obiecte. De exemplu, inteleg ca in categoria larga „animale”, exista categorii mai restranse, precum mamifere si reptile. In timp, copiii vor face si deductii logice pornind de la categoria din care face parte un obiect.
Abilitatea de a intelege si de a realiza clasificari este esentiala pentru intelegerea stiintelor si matematicii, dar si a gramaticii si a notiunilor sociale.
Reversibilitatea sau faptul ca lucrurile isi pot schimba forma lor originala. La nivel concret, reversibilitatea poate fi exemplificata prin joaca cu plastilina, care poate fi modelata in forma de sfera, apoi in forma de colac si apoi iar in forma de sfera, fara a-si pierde din caracteristicile initiale (plasticitate, culoare, densitate etc.).
La nivel abstract, reversibilitatea este esentiala in intelegerea matematicii si stiintelor. Initial, copiii inteleg reversibilitatea in calcule simple, precum 6+3=9, iar 9-6=3, dar pe masura ce cresc, vor aplica acest principiu calculelor mai complicate, precum inmultiri, impartiri si ecuatii.
Jocurile si activitatile de explorare ale prescolarilor ii pregatesc pe copii sa isi formeze si sa isi perfectioneze aceste abilitati logice dupa inceperea scolii si mai tarziu, in adolescenta si la maturitate.
*Sursa foto: Freepik.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Interviu. Codruta Florea: "Sa protejam ceea ce invatam sa iubim - incredibila viata salbatica care ne inconjoara."
Codruta Florea face parte din echipa Romania Salbatica din 2019 si este creatoare de continut, researcher, traducator si asistent de productie pentru proiectele derulate alaturi de echipa România Salbatica si NTD Film. Este implicata in organizarea LYNX Festival si este membru fondator al Asociatiei România Salbatica.
-
Interviu cu Silvia Ciubotaru Guta, coordonatoarea Laboratorului Ideo Ideis - ateliere de explorare personala si dezvoltare comunitara
Silvia Ciubotaru Guță este coordonatoarea Laboratorului de explorare personala si dezvoltare comunitara din cadrul Festivalului de Teatru Ideo Ideis din Alexandria.
-
Interviu cu Simona Ciff, psiholog si psihoterapeut. Partea a doua
Interviu cu Simona Ciff, psiholog si psihoterapeut. Partea a doua: despre motivatia pentru invatare versus disciplina in invatare, mituri legate de invatare si modalitati prin care parintii pot sa ofere copiilor un an scolar viitor mai bun.
Adauga tu primul comentariu: