characters characters

PISA 2022. Rezultatele elevilor romani

06 decembrie 2023    |   553 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani.

PISA 2022 Rezultatele elevilor români
Pe 5 decembrie a fost lansat raportul care prezinta rezultatele Programului pentru Evaluarea Internationala a Elevilor - PISA 2022 (bazat pe date din 81 de tari si economii, inclusiv Romania), eveniment gazduit de Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I” din Bucuresti.

Programul pentru Evaluarea Internationala a Elevilor (Programme for International Student Assessment - PISA), coordonat de OCDE, este o cercetare internationala ce are loc la intervale regulate de timp, care urmareste sa evalueze sistemele de educatie din intreaga lume prin testarea competentelor elevilor de 15 ani la lectura, matematica si stiinte.

Scorurile medii obtinute de elevii din Romania in 2022 au fost similare cu cele inregistrate in 2018 la matematica, lectura si stiinte.

Scorul mediu obtinut de elevii romani in 2022 este 428 la oricare dintre domeniile investigate - matematica, lectura sau stiinte.

Ce stiu si ce pot face elevii la matematica

In Romania, 51% dintre elevi au atins cel putin nivelul 2 de competenta la matematica, procent semnificativ mai scazut fata de media OCDE (69%). Elevii incadrati la acest nivel sunt capabili sa interpreteze si sa recunoasca, fara instructiuni directe, modul in care o situatie simpla poate fi reprezentata matematic (de exemplu, compararea distantei totale pe doua rute alternative sau Matematica Lectura Știinte Romania Filipine Filipine Filipine Romania Romania Indonezia Indonezia Indonezia Brazilia Brazilia Brazilia Mexic Mexic Mexic Chile Chile Chile SUA SUA SUA Media Media Media Canada Canada Canada Elvetia Elvetia Elvetia Estonia Estonia Estonia Coreea Coreea Coreea Japonia Japonia Japonia Singapore Singapore Singapore Scor Scor Scor 3 conversia preturilor intr-o moneda diferita). Peste 85% dintre elevii din Singapore, Macao (China), Japonia, Hong Kong, Taiwan (China) si Estonia s-au situat la acest nivel sau la nivelurile superioare.

Aproximativ 4% dintre elevii din Romania au avut performate ridicate ‒ au atins nivelul 5 sau 6 la matematica (media OCDE a fost de 9%). Șase tari si economii asiatice au avut cele mai mari ponderi de elevi cu performante superioare: Singapore (41%), Taiwan ‒ China (32%), Macao ‒ China (29%), Hong Kong* (27%), Japonia (23%) si Corea (23%). Elevii, de la acest nivel, pot construi modele matematice ale unor situatii complexe si pot selecta, compara si evalua strategii adecvate de rezolvare a problemelor. Doar in 16 din 81 de tari si economii participante la PISA 2022, procentul elevilor care au atins nivelul 5 sau 6 de competenta a depasit pragul de 10%.

Ce stiu si ce pot face elevii la lectura

Aproximativ 58% dintre elevii din Romania au atins cel putin nivelul 2 la lectura (media OCDE a fost de 74%). Acesti elevi pot identifica ideea principala dintr-un text de lungime moderata, pot gasi informatii bazate pe criterii explicite, uneori complexe, si pot reflecta asupra scopului si formei textelor atunci cand li se cere in mod explicit sa faca acest lucru. Ponderea elevilor de 15 ani care au atins cel putin nivelul minim de competenta la lectura (nivelul 2) a variat de la 89% in Singapore, la 8% in Cambodgia.

In Romania, 2% dintre elevi au obtinut la lectura rezultate de nivel 5 sau 6 (media OCDE a fost de 7%). Acesti elevi pot intelege texte lungi, pot aborda concepte abstracte si pot diferentia faptele de opinii, folosindu-se de indicii implicite referitoare la continutul sau sursa informatiei.

Ce stiu si ce pot face elevii la stiinte

Aproximativ 56% dintre elevii din Romania au atins cel putin nivelul 2 la stiinte (media OCDE a fost de 76%). Acesti elevi pot recunoaste explicatia corecta privind fenomenele stiintifice familiare si pot folosi astfel de cunostinte pentru a-si da seama, in cazuri simple, pornind de la datele furnizate, daca o concluzie este valida.

In Romania, 1% dintre elevi au performante superioare la stiinte ‒ nivelul 5 sau 6 de competenta (media OCDE a fost de 7%). Acesti elevi pot aplica intr-o varietate de situatii (inclusiv in cele nefamiliare), in mod creativ si autonom, cunostintele stiintifice acumulate.

Cum este viata scolara a elevilor in Romania?

Sentimentul de apartenenta la scoala si satisfactia cu viata

  • In 2022, 83% dintre elevii din Romania au raportat ca isi fac prieteni cu usurinta la scoala (media OCDE a fost de 76%), in timp ce 17% au declarat ca se simt singuri la scoala. Comparativ cu 2018, sentimentul de apartenenta al elevilor la scoala nu s-a schimbat semnificativ in Romania.
  • Pe parcursul ultimilor ani, satisfactia elevilor fata de viata, in general, a scazut in multe tari si economii. In 2022, 11% dintre elevii din Romania au raportat ca nu sunt multumiti de viata lor (siau evaluat satisfactia fata de viata intre 0 si 4 pe o scala care variaza de la 0 la 10). In 2018, mai putini elevi erau in aceasta situatie (9%). In medie, in tarile OCDE, proportia elevilor nemultumiti de viata a crescut de la 11% in 2015 la 16% in 2018 si 18% in 2022.

Datele PISA 2022 arata ca, in sistemele educationale in care performanta a ramas ridicata si sentimentul de apartenenta al elevilor s-a imbunatatit, elevii au avut tendinta de a se simti mai in siguranta si mai putin expusi la bullying si la alte riscuri in cadrul scolii lor.

  • In Romania, 13% dintre elevi au raportat ca nu se simt in siguranta in drum spre scoala (media OCDE a fost de 8%); 8% dintre elevi au raportat ca nu se simt in siguranta in salile de clasa (media OCDE a fost de 7%); 13% dintre elevi au raportat ca nu se simt in siguranta in alte locuri din incinta scolii (de exemplu, hol, cantina, toaleta) (media OCDE a fost de 10%).
  • Aproximativ 24% dintre fete si 26% dintre baieti au declarat ca au fost victime ale bullyngului de cel putin cateva ori pe luna (media OCDE: 20% dintre fete si 21% dintre baieti). In medie, in tarile OCDE, mai putini elevi au fost expusi bullyingului in 2022 comparativ cu 2018 ‒ de exemplu, doar 7% dintre elevi au raportat in 2022 ca alti elevi au raspandit zvonuri neplacute despre ei, comparativ cu 11% dintre elevi care au raportat acelasi lucru in 2018. In Romania, de asemenea, proportiile corespunzatoare s-au redus (11% in 2022 fata de 16% in 2018).

Descopera raportul complet.

*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu