characters characters

Lectura si scrisul pot fi introduse, prin joc, inca din primii ani de viata ai copilului

Lectura si scrisul pot fi introduse, prin joc, inca din primii ani de viata ai copilului

08 noiembrie 2023    |   272 vizualizări

Varsta: 0 - 3 ani.

Conferinta de educatie timpurie
Aproape 1200 de educatori, invatatori si psihologi din sistemul public de invatamânt au participat la sesiuni de training sustinute de experti internationali in educatie prescolara din Marea Britanie si SUA, sositi la Conferinta de Educatie Timpurie First7. Impreuna, au abordat cele mai inovatoare concepte si tehnici moderne prin care lectura si scrisul pot fi introduse inca de la cresa sau gradinita, folosind jocul.

In perioada 21 octombrie - 05 noiembrie a avut loc cea de-a 9-a editie a Conferintei de Educatie Timpurie First7, cu o debarcare speciala de evenimente organizate, pentru prima data, in sase orase din România si Republica Moldova. Editia a avut ca tema ''Dezvoltarea comunicarii, limbajului si scrierii in educatia timpurie'' – pasi esentiali mai ales in conditiile in care, conform datelor, 42% dintre elevii români sunt analfabeti functional.

La workshop-urile organizate in Bucuresti, Craiova, Brasov, Timisoara, Suceava si Chisinau au participat aproape 1200 de cadre didactice din sistemul public de invatamânt. Accesul acestora la sesiunile de pregatire a fost GRATUIT.

Peste 70% dintre cei care au fost prezenti activeaza ca educatori, psihologi si invatatori la crese, gradinite si respectiv scoli din mediu urban. Aproximativ 30% au fost cadre didactice care lucreaza in institutii publice de invatamânt din sate si comune apropiate oraselor in care s-a organizat editia Conferintei.

Curiozitatea, entuziasmul si comunicarea – elementele cheie prin care educatia trebuie sa aiba loc

Comunicarea, limbajul si scrierea pot fi introduse, prin joc, inca din primii ani de viata ai copilului. Folosind metodele optime, ele sustin curiozitatea si pasiunea de a invata in anii de scoala si ulterior acestora.

Cadrele didactice prezente au abordat aceste concepte inovatoare alaturi de cei 10 experti internationali in educatie prescolara sositi special din Marea Britanie si SUA. Pamela Mundy, expert in educatie timpurie recunoscut la nivel global, ce colaboreaza cu organizatii internationale si ministere ale educatiei din intreaga lume, a purtat cadrele didactice prezente prin lupa evolutiei tehnologice si a inteligentei artificiale. Copiii trebuie sa fie pregatiti sa comunice ca fiinte umane dar sa stie cum sa foloseasca AI in favoarea lor pentru a se adapta la noile tipuri de job-uri care vor aparea. “Educatorul nu trebuie sa limiteze limbajul copilului la cel pe care el l-a invatat pentru ca acesti copii au fost nascuti pentru o noua lume care se contureaza odata cu evolutia lor.”, a transmis aceasta.

Alexandra Chiorando, cu peste 20 de ani de experienta in predarea si conducerea de scoli si crese private din Marea Britanie, le-a prezentat educatorilor o serie ampla de exercitii de fonetica pe care le pot face la clasa. I-a invitat sa se conecteze cu cei mici – prin joc liber, sa ii incurajeze, pentru ca stimularea conversatiei se face pornind de la interesele copiilor. In stilul sau umoristic, Chris Connaughton a subliniat importanta cititului si i-a incurajat pe educatori sa imbratiseze storytelling-ul ca pe o tehnica de invatare de care copiii nu se vor plictisi niciodata daca educatorul personalizeaza si "pune in scena" povestea cu diferite tonalitati, mimica faciala si corporala.

Pete Moorhouse, cercetator si autor de renume, considerat o autoritate in domeniul lucrului cu lemnul in educatia timpurie, a pus accent in prezentarea sa pe stimularea creativitatii copiilor si a gândirii lor nemarcate de idei preconcepute. Pete este un promotor al invatarii in aer liber si al implicarii unei mari varietati de materiale in educatie. I-a incurajat pe educatori sa se foloseasca de instrumente precum camera de fotografiat digitala, de lut sau de lemn pentru a-i ajuta pe cei mici sa isi creeze propriile oportunitati de invatare.

Pentru Alice Sharp este esential ca educatorul sa stimuleze in copil dorinta de a investiga, de fi curios, ca prim pas esential spre descoperire si cunoastere. A adus in sesiunea sa exemple practice de exercitii prin care se pot conecta cu cei mici dar si jocuri care ii ajuta sa isi exerseze muschii fetei, limbajul, coordonarea miscarilor.

Cu o abilitate extraordinara de a capta publicul si de a reconfirma ca totul in clasa porneste de la educator iar copiii sunt ca un burete ce absorb informatia oferita, Dan McFarland a exemplificat cum pot fi folosite vocea, miscarile corpului, mimica pentru a te conecta cu copiii când ajung dimineata. Apoi a oferit exemple de rutina la clasa care sa le ofere copiilor autonomie, provocari si sprijin in procesul de invatare.

Will Hussey a incheiat editia de la Bucuresti cu o sesiune axata pe dezvoltare personala, cu focus pe educatori, pe starea lor de bine: de unde vine ea, cum pot ajunge la ea, care e impactul ei pe termen lung.

Emotia ghideaza actiunile iar rolul educatorilor este de a-i ajuta pe copii sa isi regleze emotiile. Muzica este unul dintre instrumentele pe care la avem la indemâna. Stuart Stotts, compozitor, povestitor, autor si formator educational, a fost prezent la Conferinta pentru a ii invata asta. Mai exact, sa le reaminteasca educatorilor ca muzica construieste relatii, vocabular, sensibilitate, empatie si un puternic sentiment de distractie in orice clasa. In stilul sau dinamic, Shonette Bason a oferit inspiratie, motivatie si idei eficiente din punct de vedere al costurilor pentru educatori.

Câstigatoare a titlului Trainer of the Year la Nursery World 2021, Alison Featherbe a vorbit despre importanta crearii unui context pozitiv, marcat de entuziasm si de consistenta in aceasta atitudine pe parcursul intregii zile. Educatorii prezenti au invatat cum sa fie un partener al copilului in etapa de dezvoltare a limbajului si sa evite o atitudine de tipul "I know it all"

Valentina Secara, fondatoarea Conferintei de Educatie Timpurie First7, a facut o asociere cu rapsodia lui Enescu pentru a exemplifica importanta progresiei in dezvoltarea limbajului. I-a indemnat pe educatori sa iasa din tiparul de gândire, sa creeze un mediu bogat, diversificat in limbaj, cu elemente create de copii, nu de educatori. Scrierea in educatia timpurie este modalitate de comunicare cu medii diferite, suprafete diferite si instrumente diferite (trasare in spuma de ras, in malai). Orice experienta senzoriala ajuta la dezvoltarea motricitatii si ofera oportunitatea corpului sa invete.

Eveniment organizat cu sprijinul sponsorilor: Alive Foundation, Catena, IGNA Instal, R-BAG România, Iniko, VDM Rental, Estetiq Solution, ZENOS, Caregivers, Noark

Parteneri media: Agerpres, Radio Itsy Bitsy, Revista Psychologies, Kinderpedia, Suntmamica.ro, SuntParinte.ro, Didactic.ro, Revista Cariere, Yozy, Tonica Group

Despre Conferinta de Educatie Timpurie FIRST7

Conferinta de Educatie Timpurie este o initiativa a Fundatiei Acorns prin FIRST7 - Centrul de training pentru parinti si educatori, al carei scop este de a oferi personalului din educatie solutii practice de predare, adaptate nevoilor copilului mileniului 3.

Conferinta de Educatie Timpurie se adreseaza educatorilor, invatatorilor, psihologilor, pedagogilor, ingrijitorilor si asistentilor medicali din crese, gradinite si scoli, precum si coordonatorilor responsabili cu intocmirea planificarilor pentru activitatile educationale ale copiilor cu vârste intre 0 si 10 ani si aduce anual in România experti internationali in educatie timpurie ce prezinta concepte noi si abordeaza subiecte esentiale pentru alinierea sistemului de invatamânt prescolar din România la cele mai performante modele internationale.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu