characters characters

Cercetare: sistemul de notare si evaluare in opinia cadrelor didactice

20 ianuarie 2010    |   625 vizualizări
Cercetarea are ca obiectiv sublinierea opiniei cadrelor didactice cu privire la sistemul de notare si evaluare si masurarea atributelor luate in calcul in aceasta activitate.
Esantionul a fost alcatuit din 300 de cadre didactice din Panelul de cercetare lansat de INTUITEXT si Didactic.ro, iar sondajul s-a desfasurat in luna decembrie 2009.

Concluzii:

1. Majoritatea dascalilor (83%) apreciaza, la nivelul primei optiuni, ca principalul rol al notelor / calificativelor este acela de a aprecia progresele facute de elevi. La nivelul celei de a doua optiuni, rolul acestora tine de a evalua elevul in raport cu niste standarde (57%) si de a orienta scolar si profesional elevul (40%). Din perspectiva experientei cadrelor didactice nu exista diferente semnificative statistic intre raspunsurile acestora, mai exact rolul notelor este apreciat in mod similar de toti profesorii, indiferent de experienta acestora la catedra.

2. 68% dintre profesori se declara nemultumiti de actualul sistem de evaluare a elevilor, cei mai nemultumiti fiind profesorii cu experienta la catedra de pana in cinci ani. Din perspectiva mediului de rezidenta, profesorii din mediul rural se declara mai nemultumiti de sistemul de evaluare comparativ cu cei din mediul urban. Luand in considerare ciclul de studii la care predau (primar, gimnazial, liceal si universitar), dascalii din ciclul primar apreciaza intr-o mai mare masura ca sistemul de evaluare este incorect comparativ cu cei care predau la gimnaziu si liceu. Cadrele didactice din ciclul universitar sunt singura categorie care se declara multumiti de sistemul de notare.

3. 72% dintre respondenti afirma ca notele nu reprezinta pregatirea reala a elevilor, principala explicatie a acestui fapt fiind situatiile subiective (starea elevilor, impresia profesorului despre elevul respectiv). Din perspectiva variabilelor socio-demografice luate in considerare (experienta, mediu de rezidenta, ciclu de studiu), tendintele de la itemul precedent se pastreaza: considera intr-o mai mare masura ca notele / calificativele nu reprezinta pregatirea reala a elevilor profesorii cu experienta de pana in cinci ani la catedra, cei din mediul rural si cei din ciclul primar si gimnazial.

4. 73% dintre cadrele didactice considera utila o evaluare periodica a elevilor. Din perspectiva variabilelor socio-demografice, repartitia raspunsurilor este omogena, mai exact nu exista diferente semnificative statistic intre optiunea la aceasta intrebare si mediul de rezidenta, ciclul de studiu sau experienta dascalilor.

5. 84 % dintre dascali afirma ca folosesc metode alternative de evaluare in activitatea didactica. Metodele alternative de predare sunt folosite intr-o mai mare masura de dascalii cu o experienta de pana in 10 ani la catedra, de cei din mediul rural si de aceia care predau in universitati.

6. Evaluarea initiala este folosita de 98% dintre cadrele didactice, din care 57 de procente folosesc evaluare initiala la inceputul fiecarui an scolar, iar 41 % la inceputul fiecarui semestru.

7. 70% dintre profesori discuta de fiecare data rezultatele obtinute, dupa notarea lucrarilor scrise, cu fiecare elev in parte, iar 54% dintre acestia afirma ca uneori evalueaza cu indulgenta performantele elevilor, acordand o nota mai mare. In acelasi timp, 30% dintre dascali afirma ca nu lasa elevi corigenti, majoritatea dintre acestia (71%) considerand ca astfel sunt descurajati elevii.

8. Referitor la sistemul de notare pentru clasele primare, 37% din cadrele didactice considera utila renuntarea la sistemul de calificative si revenirea la evaluarea prin note. Dintre acestia majoritatea predau in ciclul primar si sunt invatatori cu o experienta cuprinsa intre 5 si 20 de ani

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu