characters characters

Anul 2009 a adus schimbari majore in sistemul de educatie nationala

16 decembrie 2009    |   548 vizualizări
 

Anul 2009 a fost destul de agitat in ceea ce priveste sistemul de educatie. Legea Educatiei, asumata de Guvernul Boc, a fost declarata neconstitutionala. Sistemul de educatie a suferit insa schimbari esentiale in ceea ce priveste examenele de bacalaureat si admitere in liceu.


Chiar daca legea educatiei nationale a fost declarata neconstitutionala, elevii de clasa a XII-a nu vor avea de suferit, deoarece modificarile referitoare la examenul de Bacalaureat au fost adoptate printr-un alt act normativ.

Noua metodologie de bacalaureat a fost propusa initial in noua lege a educatiei insa in final a fost oficializata printr-o ordonanta de urgenta, in luna septembrie a acestui an.


Examenul de Bacalaureat 2010: trei probe scrise si doua orale

Absolventii claselor a XII-a vor sustine trei probe scrise si doua probe orale, in timpul anului.
Evaluarile scrise la examenul de Bacalaureat 2010 sunt:
1. Proba scrisa la limba si literatura romana – proba comuna pentru toate filierele, profilurile si specializarile;
2. O proba scrisa, diferentiata in functie de filiera si profil: matematica – pentru profilul real din filiera teoretica, pentru filiera tehnologica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala, respectiv istorie – pentru profilul umanist din filiera teoretica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala;
3. O proba scrisa la care elevul poate opta, in conformitate cu filiera, profilul si specializarea urmate, pentru una dintre disciplinele cuprinse in urmatoarele doua grupe de discipline: fizica, chimie, biologie sau informatica – pentru profilul real din filiera teoretica, pentru filiera tehnologica, sau, dupa caz, pentru filiera vocationala, respectiv geografie, filosofie, logica, argumentare si comunicare, economie, psihologie si, dupa caz, sociologie – pentru profilul umanist din filiera teoretica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala.
Proba scrisa la limba si literatura materna – proba comuna, pentru aceeasi limba, pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale, la toate filierele, profilurile si specializarile;



Ministerul Educatiei a facut publica metodologia examenului de admitere la liceu
Aceasta metodologie se va aplica din anul scolar 2009-2010 precum si programa scolara pentru materiile de examen, respectiv limba romana, matematica si, dupa caz, limba materna.
Potrivit documentelor oficiale publicate pe site-ul institutiei, examenul va avea doua probe scrise, care vor fi sustinute in zile diferite si vor inlocui tezele unice. Elevii care au invatat in limba materna vor sustine si o a treia proba, la aceasta disciplina. Spre deosebire de tezele unice, aceste probe vor fi sustinute numai de elevii claselor a VIII-a, nu si de cei de a VII-a. In rest, materiile de examen sunt identice cu cele de la tezele unice, mai putin proba de istorie/geografie, care nu se mai regaseste printre probe.
Proba de limba si literatura romana va avea loc pe 4 mai, doua zile mai tarziu vor fi examinati elevii care au invatat in limba materna, iar pe 12 mai este programata proba la matematica. Exista si o perioada speciala de evaluare, pentru elevii care au ratat primul tur de examene, aceasta fiind intre 25 mai si 2 iunie.
Potrivit metodologiei aprobate, admiterea la liceu se va face tot prin repartizare computerizata. Anul acesta, media de admitere la liceu va fi calculata tinand cont de media de absolvire a gimnaziului, care are o pondere de 50%, media notelor obtinute in clasa a VII-a la tezele cu subiect unic, pondere 25%, si media notelor obtinute la probele din clasa a VIII-a ce inlocuiesc tezele unice. Din anul scolar 2010-2011, media de admitere la liceu se va calcula in functie de media de absolvire a gimnaziului, pondere 50%, si media la probele sustinute in clasa a VIII-a in locul tezelor unice.


Modificarile propuse de Legea Educatiei

Legea Educatiei nationale, asumata de Guvernul Boc prevedea invatamant obligatoriu de 11 clase (inclusiv grupa pregatitoare), manualele optionale sau programa bazata pe competente.


De asemenea, legea prevedea ca programele scolare sa acopere maximum 75% din numarul de ore, 25% urmand a fi alocate cadrelor didactice pentru "individualizarea modului de predare".  Planurile-cadru de invatamant pentru invatamantul secundar ar fi cuprins 60% discipline din trunchiul comun, 20% curriculum diferentiat si 20% curriculum la decizia scolii/curriculum in dezvoltare locala.



De asemenea, potrivit noii Legi a educatiei nationale, scolile urmau sa fie conduse de consilii de administratie din care sa faca parte atat parinti, profesori, cat si reprezentanti ai autoritatilor locale. Consiliul ar fi ales directorul, care nu ar fi avut dreptul sa faca parte din niciun partid politic, din momentul intrarii in vigoare a legii (prevedere declarata neconstitutionala).


Eliminarea conditiei de vechime pentru ocuparea unui post in invatamantul superior este o alta masura cuprinsa in Legea educatiei nationale.


Evaluarea elevilor
Legea educatiei nationale prevede evaluari la nivelul scolii a competentelor elevilor la sfarsitul claselor a II-a, a VI-a, a X-a, dar si evaluari nationale la sfarsitul claselor a IV-a, a VIII-a si a XII-a. In plus, la nivelul unitatilor de invatamant, se reglementeaza invatamantul pentru copiii si tinerii capabili de performante deosebite. Astfel, se pot organiza la nivelul scolii grupe sau clase cu olimpici cu conditii speciale de performanta.

Sursa: www.realitatea.net

 

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu