characters characters

Semnal de alarma: cand ar trebui sa te ingrijorezi pentru problemele de invatare ale scolarului mic

Propus de: Monica Bolocan   |   14 ianuarie 2014    |   3585 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

Nu de putine ori, in primii ani de scoala, parintii observa ca „ceva nu este in regula“ cu copilul lor: invata cu greutate, retine cu eforturi mari informatiile noi, scrie si citeste cu dificultate, iar matematica este un adevarat chin! Ar face orice, dar nu lectii!
Motivele pentru care copilul are probleme de invatare sunt numeroase si pot fi legate de emotiile copilului, dar si de capacitatea sa de invatare.




*Sursa foto: Flick.com

 

Multi copii care au dificultati de invatare pot fi foarte inteligenti, insa ei nu au invatat cum sa invete, cum sa-si orienteze atentia si sa observe intr-un mod organizat. Prin urmare, se raporteaza intr-un mod episodic si impulsiv la lumea care ii inconjoara, culegand informatii la intamplare si retinandu-le intr-un mod haotic, fiind catalogati drept „neatenti“.  

In cazurile usoare, copilul cu dificultati de invatare nu este identificat ca avand acest tip de probleme, el fiind catalogat ca neatent si lipsit de motivatia de a invata. De obicei, acesti copii sunt inteligenti, avand performante scolare normale sau chiar peste medie la testele de inteligenta non-verbala. De altfel, inteligenta lor ii ajuta sa compenseze cumva dificultatile de invatare in primii ani de scoala. In cel mai bun caz, profesorii sau parintii incep sa banuiasca prezenta unei dificultati specifice abia prin clasa a III-a sau a IV-a, cand lectiile devin mai dificile. In aceasta etapa, copilul cu dificultati de invatare este deja afectat emotional, el fiind constient ca este „altfel“ decat ceilalti, ca „nu stie“ sau „nu poate“, ca ceea ce este usor pentru altii este un adevarat chin pentru el. Stima lui de sine si increderea in propriile forte sunt deja afectate, precum si motivatia de a invata. A inceput scoala „cu stangul“ si va continua tot asa.

Care sunt comportamentele care indica prezenta unei dificultati specifice de invatare?
La ce trebuie sa fie atenti parintii copiilor de varsta prescolara sau scolara mica:

  • Intarziere in aparitia vorbirii sau vorbire greoaie, incorecta
  • Confundarea cuvintelor care suna la fel
  • Inversarea literelor in cuvinte
  • Dificultati de a identifica si retine cuvinte care rimeaza
  • Dificultati de a imparti cuvintele in silabe
  • Dificultati de identificare a literelor dintr-un cuvant auzit
  • Retinerea greoaie si incorecta a cuvintelor noi
  • Neintelegerea si neindeplinirea comenzilor care contin mai multe actiuni simultan
  • Aprecierea incorecta a distantelor, vitezei, cantitatilor, lungimilor, marimilor etc
  • Dificultati de a imita gesturile, comportamentele si expresiile verbale ale celorlalti
  • Dificultati de intelegere si utilizare a conceptului de timp, de invatare a rutinelor
  • Dificultati de orientare spatiala (in special in locurile noi) si de intelegere a directiei
  • Dificultati de a distinge dreapta de stanga sau dificultati de raportare la schema corporala (ex: sa-si duca mana stanga la piciorul drept)
  • Dificultati grafice (de desen, de incadrare intre doua linii, de urmarire a unui contur, de copiere a unui model, de completare a unui desen partial etc)
  • Greutate in executarea unor activitati care solicita motricitatea fina si coordonarea ochi-mana (taiat cu foarfeca, insirat margele pe o sfoara, facut bilute din plastilina, asamblat piese mici de Lego sau puzzle, modelaj, pictura etc)
  • Neindemanare in utilizarea diferitelor obiecte, se impiedica si se loveste frecvent.

Acestea sunt doar o parte din comportamentele carora parintii trebuie sa le acorde atentie si care pot semnala prezenta unei tulburari specifice de invatare. Pentru un diagnostic corect, te poti adresa unui specialist in psihologie clinica.
Multi copii pot prezenta, temporar, unele din comportamentele precizate mai sus, insa daca acestea persista simultan pentru o perioada mai mare de 6 luni, pot indica prezenta unei dificultati specifice. In acest caz, este recomandata o evaluare cognitiva complexa de catre un psiholog specializat. Cu cat sunt identificate mai devreme, ideal inainte de a incepe scoala, cu atat dificultatile de invatare pot fi remediate mai rapid prin programe de interventie specifice.

Monica Bolocan
Psiholog clinician, scolar si educational
Amazing Kid – centru de evaluare si consiliere pentru copii si adolescenti care ofera servicii validate stiintific de evaluare, consiliere si interventie pentru dificultati de invatare/performanta scolara si probleme de comportament

Comentează:
8 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Utilizator Anonim
    iulia    26.01.2014 - 16:54
    Sunt necesare învăţătorilor şi alte cursuri de formare. de exemplu: cursul UTILIZAREA MIJLOACELOR EXPRESIV-CREATIVE (DESEN, MODELAJ, JOC) ÎN EVALUAREA ŞI TERAPIA COPIILOR, chiar dacă se adresează specialiştilor şi terapeuţilor nu strică să fie urmat şi de către învăţători. Cred că nu ar trebui limitate doar la anumite categorrii de specialişti. Sunt învăţători care doresc să aprofundeze şi aspectele legate de de terapia copilului cel puţin pentru propria evaluare şi o cunoaştere mai aprofundată a personalităţii copiilor cu care lucrează.
  • Utilizator Anonim
    Psiholog Monica Bolocan    25.01.2014 - 13:35
    Niciodata nu este prea tarziu sa interveniti in recuperarea copilului cu dificultati de invatare. Important este sa aveti o intelegere corecta a tipului si naturii dificultatilor, si un plan de interventie bun. Si de multa vointa, pentru ca intervine si aspectul emotional al problemei: stima de sine scazuta si lipsa increderii in sine a copilului.
  • Utilizator Anonim
    Mihaela    23.01.2014 - 21:15
    oO metoda alternativa este neurofeedback-ul , care antreneaza undele cerebrale si are ca efect cresterea atentiei si memoriei cu cresterea performantelor scolare .
  • Utilizator Anonim
    Iuiu    23.01.2014 - 13:34
    Sa nu uitam ca o cauza foarte importanta a multor probleme de invatare si atentie este ecranul. Fie ca e al televizorului, calculatorului, telefonului sau al tabletei, statul prea mult timp in fata ecranului scade substantial atentia copilului. Am observat asta la fiul meu pe termen scurt. Atunci cand e la bunici si nu prea are ce sa faca, se uita prea mult la desene (nici acelea stralucite, ci mai degraba violente si stupide), si iese din echilibrul lui afectiv.
    Iar iesirea aceasta din echilibrul cu care e obisnuit il face neatent, sacait, irascibil. Iar dupa ce a stat doua saptamani cu televizorul/calculatorul in brate, revine la normal abia dupa inca o saptamana de program firesc.
    Intr-adevar ar fi foarte util daca invatatorii si educatorii ar invata mai multe despre toate acestea, astfel ar capata competenta nu doar pentru a-i ajuta pe copii, ci si pentru a le explica parintilor care este problema, cum poate fi rezolvata, si mai ales ca asta nu inseamna ca nu sunt parinti buni.
  • Utilizator Anonim
    Cam    23.01.2014 - 06:49
    Si da, Claudia, ar fi foarte bine sa se organizeze cursuri de perfectionare la care sa invatam cum sa lucram cu astfel de copii. Sa ni se dea sfaturi, idei, exemple de la cei care au experienta in acest domeniu si sa reusim sa intelegem mai bine ce se intampla in cazul fiecaruia, ca sa-i putem ajuta.
  • Utilizator Anonim
    Cam    23.01.2014 - 06:41
    Daca e deja mai mare probabil s-au adunat niste frustrari. Lipsa rezultatelor sau a catorva rezultate doar dupa o munca dubla sau chiar tripla fata de ceilalti nu o motiveaza deloc sa mearga mai departe cu invatatul....In cazul acesta e nevoie de multa sustinere din partea parintilor, profesorilor si a unor specialisti. E clar ca daca nu vrea sa citeasca si-a intiparit in minte anumite idei: ori ca ea nu poate, ori ca e mult prea greu pentru ea, ori ca nu merita, ori ca simte ca e prea in urma fata de ceilalti si simte ca nu face fata pentru ca nu poate asimila atatea deodata, ori nu are sens daca nu intelege si atunci nici nu o atrage...etc...nu e deloc usor de lucrat cu astfel de copilasi dar noi, educatorii si specialistii in astfel de probleme, suntem cei care trebuie sa ne adaptam si sa gasim diferite solutii pentru ei...nu putem sa ne multumim sa-i ajutam doar pe cei care nu au astfel de probleme si se descurca. Trebuie sa gasim metode si pentru ceilalti...sau cel putin sa ne straduim...fara sa-i judecam, desconsideram, criticam etc...doar sa ne dam silinta sa-i ajutam!
  • Utilizator Anonim
    claudia    22.01.2014 - 19:03
    Daca ar fi constienti tot mai multi parinti si si-ar observa copiii cu spirit obiectiv, n-ar ajunge la scoala asa multi copii cu deficiente specifice de invatare. Mi-ar placea sa se organizeze cursuri de perfectionare pentru cadrele didactice prin care sa fim invatati cum sa -i ajutam pe elevii in cauza. Nu este suficienta doar interventia logopedului (o ora pe saptamana) si a psihologului scolar (iar o ora). In celelalte 20 de ore saptamanale ale unui elev, cum sa/l ajut in mod specific?
  • Utilizator Anonim
    Bulai Daniela    22.01.2014 - 14:33
    da este o parere foarte interesanta Dar ce se poate face cind copilul este descoperit mai tirziu Am o fetita cu asemenea probleme nu prea vrea sa invete ,,cind ai spun sa puna mina pe carte sa citeasca .nici sa nu auda ,,si citeste foarte greu ,,confunda literele si nici nu prea retine ce a citit

Intrebari si raspunsuri pe aceasta tema

Mai multe