characters characters

10/15 - Numere si cifre de la 1 la 3
Grupa mica    Matematica

12 noiembrie 2013   
1. Are dificultati in numararea constienta a 2,3 obiecte (Exemplu: cand trebuie sa numere 3 obiecte spune ”1, 2, 3” ca pe o poezie, fara a arata obiectele, unul cate unul; sau daca arata corect obiectele greseste numaratoarea spunand la intamplare ”1, 3,..”)
La aceasta varsta, copilul invata sa numere, dar folosirea denumirii numerelor (”unu”, ”doi”, ”trei”) nu se afla in relatie stransa cu numararea concreta. Pana la momentul numararii constiente, a numara pentru copil inseamna a spune o poezie, una chiar mai dificila, deoarece, fata de alte poezii, aceasta se compune dintr-un sir de cuvinte care nu inseamna nimic. Doar cand, zi de zi, in mod repetat va auzi la adulti sau la copii mai mari cum numara obiecte folosite in viata cotidiana, copilul tau va intelege ce rol au numerele, de ce le folosim cu adevarat.

Ce poti face ca parinte

  • In viata cotidiana, copilul tau intalneste nenumarate ocazii de a numara. Pantofii, manusile, feliile de paine pentru fiecare membru al familiei sunt obiecte pe care le poate numara. Incurajeaza-l in orice moment sa numere obiectele din jurul sau, asigurandu-te ca rostirea numarului este insotita de aratarea obiectului numarat. La inceput, puteti numara impreuna in acelasi timp, apoi lasa-l sa incerce singur.
  • Folclorul copiilor cuprinde numeroase forme de ”numaratori”. Cantecele si poeziile alerte ce cuprind numaratori, prin ritm si melodie fac mai usoara memorarea. Există povesti (”Capra cu trei iezi”; ”Cei trei purcelusi”, ”Iedul cu trei capre” care stimuleaza numararea.

2. Asociaza cu dificultate totalul obiectelor numarate cu numarul corespunzator (Exemplu: numara 3 masini, dar nu intelege ca ultimul numar spus reprezinta intreaga cantitate de masini si desi a numarat corect cele 3 obiecte, are dificultati in a raspunde la intrebarea: ”Cate masini ai numarat?”)
Cand numara grupe de jucarii si obiecte din casa, prin adaugarea lor, unul cate unul, copilul tau vede ca acestea formeaza grupuri de obiecte ce se maresc pe parcurs ce adaugam un nou element. Treptat, el va intelege relatia dintre numar si cantitate. Va observa ca acest ”1, 2, 3,..” nu este doar o poezioara rostita intamplator, ci are legatura cu o cantitate de obiecte, iar ultimul cuvant din sir ne arata totalul acestei cantitati.

Ce poti face ca parinte

  • Foloseste orice ocazie pentru a-l motiva sa numere. Cand este atras de anumite jucarii, dulciuri sau orice alte obiecte marunte, indeamna-l sa le numere. Dar intotdeauna, dupa numarare, intareste numarul final.
    (Exemplu: Hai sa numaram morcovii pentru ciorba! 1, 2, 3. Trei morcovi. Ce crezi, 3 morcovi sunt suficienti?”)
  • Numarati grupe diferite de obiecte. In timpul jocului, compara grupe de jucarii, spune-i ca grupele de jucarii pot avea cantitati diferite, iar atunci se folosesc numere diferite.
    (Exemplu: ”Cate motociclete ai tu? 1, 2. Tu ai doua motociclete. Iar eu am... 1, 2, 3 masini. Eu am trei masini. Unde sa parchez cele trei masini?”)

3. Confunda cifrele 1, 2, 3 (Exemplu: spune ”doi” si arata cifra 3; numara trei obiecte si arata ca cifra corespunzatoare cifra 2).
Copilul tau se afla la varsta invatarii spontane. El va retine mult mai usor ”chipul” cifrelor daca le va vedea permanent in jurul sau: in spatiul casei, in jocurile sale. La inceput le va folosi ca simple jucarii, transportandu-le, aliniindu-le, rasucindu-le. Contactul cu ele si asocierea lor cu o grupa de obiecte pe care le-a numarat il vor face sa le retina ”numele”.

Ce poti face ca parinte

  • Cumpara cifre personificate, cu ochi si gura, colorate atractiv, din lemn sau chiar de plus, cu magnet sau pentru nisip. Jucariile atractive, obiectele care au cifre desenate pe ele (o casuta, un ceas, un castel de caramizi cu numere, o minge, o fata de perna, pijamale, papuci, etc.) ii atrag atentia asupra cifrelor.
  • Cartile cartonate, lucioase, cu imagini mari care arata gupe de obiecte si cifrele corespunzatoare, cu versuri simple si ritmate stimuleaza familiarizarea copilului cu cifrele. Chiar daca nu poate folosi aceste simboluri matematice, el va retine ”numele” acestora, lucru ce ii va fi util mai tarziu.
  • Pune-i la dispozitie fise cu conturul uneia dintre cifrele 1, 2, 3, mare cat toata pagina, pe care el sa o coloreze sau sa o decoreze cu bucati mici de hartie colorata. Insista mai intai pe cifra 1 si cand a retinut-o si o poate asocia grupei cu un obiect, poti trece la urmatoare cifra. 

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu