characters characters

3/12 - Inmultirea numerelor naturale mai mici sau egale cu 1 000
Clasa a IV-a    Matematica

22 noiembrie 2013   
1. Copilul greseste asezarea produselor partiale la inmultirea in scris.
Exemplu:   148x
                  12
                296
              ←148


Ce poti face ca parinte

  • Citeste ambalajul unei pungi cu detergent care are masa de 2 kg. La o spalare ai nevoie de 148 de grame. Sa presupunem ca intr-o saptamana speli rufe de 3 ori, adica de aproximativ 4 x 3 = 12 ori pe luna. Vrei sa stii: Iti ajunge cantitatea din punga? Inmultesti 148 g cu 10→ 148 x 10 = 1480 (g) 148 g cu   2→148 x 2 = 296 (g).Total=1 776 (g)
    Copilul vede cum faci inmultirea separat cu zecea si separat cu unitatile obtinand astfel doua produse partiale, care se insumeaza. Astfel copilul va intelege mai uşor algoritmul de efectuare a inmultirii in scris:
      148x
        12
       296→produs partial(2x148) al unitatilor simple
     148 → produs partial(1x148);
    1776
    aici zecea este considerata ca o unitate de ordinul 2, de aceea prima cifra a produsului partial se aşaza chiar sub cifra zecilor.

2. Copilul are ezitari la inmultiri de tipul: 60x100=? ; 120x12=?

Ce poti face ca parinte

  • Arata-i, la bordul unei masini, viteza cu care circula: 60 km intr-o ora. Timp de 100 de ore masina va parcurge de 100 de ori mai mult, deci 60 x100 = 6 000.
    Cand are de rezolvat 60x 100 copilul nu trebuie sa faca un calcul scris, doar sa aplice regula inmultirii unui numar cu 100: adauga doua zerouri la sfarsitul numarului 60.
    Daca masina merge pe autostrada timp de 12 ore cu 120 km pe ora, atunci inmultesti 12 cu 120 astfel:
    12 x 12 x 10 = 144 x 10 = 1 440 (km)
    In astfel de cazuri se efectueaza şi calcul in scris.
    Pentru 120x12 asaza numerele astfel:
    120x
      12
      24
    12
    1440 (adauga 0 la produsul final)

3. Copilul nu poate rezolva in doua moduri probleme in care se aplica proprietatea de distributivitate a inmultirii fata de adunare sau scadere. Exemplu: Intr-o cutie cu bomboane de ciocolata sunt 5 randuri cu cate 8 bomboane, iar intr-o cutie cu bomboane din martipan sunt 5 rinduri cu cate 6 bomboane. Cu cate bomboane sunt mai multe in prima cutie decat in cea de-a doua?

Ce poti face ca parinte

  • Daca sunt intalnite probleme de tipul: George a plantat in livada 5 randuri cu cate 45 de meri, 5 randuri cu cate 52 de peri şi 5 randuri cu cate 64 de cireşi. Cati pomi a plantat in total? Copilul rezolva cu uşurinta astfel:
    5 x 45 = 225 (meri)
    5 x 52 = 260 (peri)
    5 x 64 = 320 (cireşi)
    225 + 260 + 320 = 805 (pomi)
    Pentru a-i usura rezolvarea problemei in al doilea mod, pune-l sa scrie rezolvarea de mai sus şi sub forma unui singur exercitiu. Vom avea:
    5 x 45 + 5 x 52 + 5 x 64 = 805
    Aici copilul observa mai uşor factorul comun şi işi va aminti ca:
    5 x 45 + 5 x 52 + 5 x 64 = 5 x (45 + 52 + 64)
    Exercitiul ii va sugera a doua cale de rezolvare: insumeaza pomii care se afla pe cate un rand din fiecare categorie ( 45 + 52 + 64 = 161), apoi inmulteşte suma cu numarul de randuri ( 5 x 161 = 805).

·         Citeste ambalajul unei pungi cu detergent care are masa de 2 kg. La o spalare ai nevoie de 148 de grame. Sa presupunem ca intr-o saptamana speli rufe de 3 ori, adica de aproximativ 4 x 3 = 12 ori pe luna. Vrei sa stii: Iti ajunge cantitatea din punga?

Inmultesti 148 g cu 10→ 148 x 10 = 1480 (g)

                 148 g cu   2→148 x  2  =   296 (g)

§  Total=1 776 (g)

Copilul vede cum faci inmultirea separat cu zecea si separat cu unitatile obtinand astfel doua produse partiale, care se insumeaza.

   Astfel copilul va intelege mai uşor algoritmul de efectuare a inmultirii in scris:

   148x                                      

     12

   296→produs partial(2x148) al unitatilor simple

 148  produs partial(1x148); aici zecea este considerata ca o           1776   [c1] unitate de ordinul 2, de aceea prima cifra a produsului partial se aşaza chiar sub cifra zecilor.

 [c1]Atentie. Aici este importanta asezarea cifrelor.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu