Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa redacteze texte (compuneri) narative pornind de la un titlu dat.
(Exemplu: redacteaza texte narative pornind de la titlurile: „O intamplare neprevazuta”, „Aventuri din tabara”, „Intalnire cu un personaj din povesti”); - Sa elaboreze planul unei compuneri cu titlu dat.
(Exemplu: la redactarea planului unei compuneri, copilul surprinde aspectele esentiale ce urmeaza a fi dezvoltate, fara descrierea amanuntelor); - Sa redacteze toate cele trei parti ale unei compuneri: introducere, cuprins si incheiere.
(Exemplu: in introducere specifica timpul, locul si personajele care participa la actiune; in cuprins prezinta derularea intamplarilor, faptelor sau evenimentelor, in ordinea in care acestea s-au derulat; in incheiere specifica modul in care intamplarea sau evenimentul prezentat s-a sfarsit, concluziile si invatamintele care pot fi desprinse din faptele respective, parerile si sentimentele personale privitoare la evenimentele prezentate); - Sa enunte criteriile de analiza ale unei compuneri, cu titlu dat, in scopul evaluarii sau autoevaluarii acesteia.
(Exemplu: Are in vedere criteriile: respectarea temei, existenta celor trei parti ale unei compuneri, exprimarea scrisa care trebuie sa fie corecta, clara, nuantata, aspectul scrisului, asezarea corespunzatoare in pagina caietului a textului redactat, respectarea normelor de ortografie si folosirea corecta a semnelor de punctuatie); - Sa utilizeze, ca sursa de inspiratie pentru compunerile cu titlu dat, fapte, intamplari, cuvinte si expresii intalnite de elevi in lectura particulara.
(Exemplu: copilul poate valorifica in compuneri cuvinte si expresii artistice intalnite in texte, cu precadere in textele lirice).
Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa redacteze compuneri descriptive pornind de la un titlu dat, in care exprimarea sa fie corecta si clara, dar mai ales nuantata si expresiva.
(Exemplu: compuneri despre iarna pe baza expresiilor selectate din textele literare invatate, avand titlul dat: „Calatori prin zapada”, „Primii fulgi de nea”, „Iarna pe strada mea”, „Uite, vine Mos Craciun”).
Adauga tu primul comentariu: