characters characters

11/13 - A sti, a face, a fi
Clasa a III-a    Romana

09 ianuarie 2014   
Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:

  • Sa identifice (sa recunoasca) verbul ca parte de vorbire.
    Exemplu: Se dau cuvintele: exista, carte, viseaza, aur, merge, citeste, dulap, tipa. Alege doar verbele.
    Verbele sunt:
    exista-
    exprima existenta
    viseaza- exprima starea
    merge, citeste, tipa- exprima actiuni.
  • Sa aplice in exercitii cunostintele despre persoana si numarul verbului(categorii gramaticale).
    Exemplu: Paraul serpuieste printre stanci.
    Cuvantul serpuieste este verb, persoana a III-a, numarul singular.
  • Sa recunoasca si sa aplice in exercitii cunostintele despre momentul cand se petrece actiunea verbului.
    Exemple:
    Vulturul zboara in inaltul cerului.
    zboara-verb care exprima o actiune ce se petrece acum, in momentul vorbirii.
    Vulturul
    a zburat in inaltul cerului.
    a zburat- verb care exprima o actiune ce s-a petrecut demult, inainte de momentul vorbirii.Vulturul va zbura in inaltul cerului.
    va zbura-verb care exprima o actiune ce se va petrece candva, dupa momentul vorbirii.
  • Sa pronunte si sa scrie corect formele verbelor a fi si a lua.
    Exemple:
    ▪ verbul a fi
    Tu esti. Ea este. El este. Noi eram. Voi erati. Sa fii ingaduitor.
    ▪ verbul a lua
    Eu iau. Tu iei. El ia. Ea ia. Noi luam. Voi luati. Ei iau. Ele iau.
  • Sa scrie formele verbelor in functie de persoana(sa faca acordul).
    Exemple: Andrei(luam, ia) cartea. Noi(luam, luati) niste mere.
  • Sa scrie corect cuvintele cu cratima(ortogramele): s-a/sa; s-au/sau; i-a/ia; i-au/iau; l-a/la; ne-a/nea; ne-am/neam.
    Exemple:
    Prietena sa are o ciocolata. Prietena s-a asezat pe banca.
    Parintii iau trenul. Parintii i-au condus la gara.
  • Sa recunoasca verbele care indica(arata) interventia, adica vorbele unei persoane in dialog.
    Exemplu:
    Fata raspunse serioasa
    :
    - Pe aici este drumul.
  • Sa recunoasca interventia(spusele) povestitorului intr-un dialog.
    Exemplu: ─Pe aici este drumul, raspunse ea.
  • Sa povesteasca oral intamplari traite.
    Exemplu: Eram asta-vara la mare impreuna cu Daniela, sora mea.. Eu am luat lectii de inot. Dupa doua zile, noi ne-am dus inot pana la geamandura. Pronumele folosite sunt eu si noi, iar verbele sunt la persoana intai, numarul singular sau plural (noi eram, eu am luat, noi ne-am dus)
  • Sa redacteze (sa scrie) o compunere dupa benzi desenate, respectand introducerea, cuprinsul, incheierea.

Pentru performanta, copilul va fi capabil:

  • Sa recunoasca timpurile verbului: trecut (a coborat, coborase), prezent (coboara), viitor (va cobori);
  • Sa povesteasca oral intamplari traite de el si de altii cu folosirea adecvata a verbelor si a pronumelor personale.
    Exemplu: Eu si Gina ne aflam in tabara. La concursul de ghicitori, Mihai a obtinut locul intai. El era in culmea fericirii. Noi ne-am bucurat de succesul lui. Domnul profesor i-a dat o diploma. Aceasta avea si semnaturile noastre.
  • Sa foloseasca, in compuneri, dialogul, marcand corect interventia in dialog a unei persoane si a povestitorului.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu