Rolul amenajarii ambientului de lucru al unui copil cu ADHD
Copiii cu ADHD pot intampina dificultati legate de managementul timpului, organizarea lucrurilor, a materialelor scolare si a propriului spatiu de lucru. Pentru ei, este indicat ca spatiul de lucru sa fie cat mai degajat cu putinta, iar materialele, obiectele scolare si cartile sa fie plasate intr-un loc usor accesibil.
Dificultatile pe care le intampina copilul cu ADHD in efectuarea temelor
- nu isi poate organiza spatiul de lucru, pierde mult timp cautand un obiect necesar studiului
- ghiozdanul, caietele si materialele sale sunt, de obicei, dezordonate
- rataceste foarte repede lucrurile
- nu isi pastreaza ordinea in spatiul de lucru
- nu isi poate organiza timpul de studiu, nu isi da seama de trecerea timpului atunci cand lucreaza
- are dificultati de invatare, nu utilizeaza strategii eficiente de lucru
- nu anticipeaza timpul necesar pentru rezolvarea temelor
Masura in care copilul cu ADHD va reusi sa isi organizeze optim spatiul si timpul de lucru de acasa sau de la scoala depinde foarte mult de modul in care tu, ca parinte, ai o buna colaborare cu echipa de interventie formata din: invatator, profesori, psiholog, logoped, profesor de sprijin, etc. Daca elevul este obisnuit cu respectarea unor reguli in sala de clasa (personalizarea lucrurilor, utilizarea culorilor pentru diferentierea caietelor, a manualelor, mentinerea ordinii in spatiul de lucru, notarea temelor in caietul de clasa), ii va fi mai usor in respectarea acestora si acasa.
Cum il ajuti pe copilul cu ADHD sa isi faca temele
Ce trebuie sa stii daca iti doresti ca temele sa devina o activitate pe care copilul sa o poata realiza singur sau cu minimum de ajutor?
1. Este foarte important cum ii planifici spatiul de lucru
Ajuns in spatiul sau de lucru, este foarte important ca acesta sa corespunda nevoilor specifice unui copil cu ADHD: biroul sa fie asezat intr-un loc luminos si cat mai departe de distractorii auditivi sau vizuali (fereastra, televizor, calculator); pe birou sa se afle numai materialele necesare pregatirii temei respective: caietele si manualul, materiale auxiliare, caietul special, creioane colorate.
Pentru a-l ajuta sa isi gestioneze mai bine timpul, este necesar ca in camera lui sa se afle si un ceas, daca se poate, personalizat. Ceasul este foarte important in delimitarea timpului alocat pregatirii pentru fiecare disciplina, avand in vedere faptul ca un copil cu ADHD nu dispune de capacitatea de a-si organiza spatiul si timpul, in vederea pregatirii temelor.
2. Obisnuieste-l sa respecte un grafic de studiu
Copilul cu ADHD trebuie obisnuit cu respectarea unui grafic realizat la sugestia profesorului, in functie de orarul saptamanal. Acest grafic trebuie sa fie afisat in camera, intr-un loc vizibil. Pentru respectarea lui, scolarul poate fi recompensat, utilizand metoda punctelor bonus si preschimbarea punctelor in actiuni sau obiecte preferate.
Ziua saptamanii/ orar |
Ce teme am? | Cum mi-am facut temele | Semnatura profesorului | Semnatura parintelui | Total puncte |
Luni | Limba romana..... Matematica... |
*** | 3 | ||
Marti | Limba romana..... Matematica... |
*** | 3 | ||
Miercuri | Limba romana..... Matematica... |
***** | 5 | ||
Joi | Limba romana..... Matematica... |
**** | 4 | ||
Vineri | Limba romana..... Matematica... |
****** | ; | 6 | |
Punctele obtinute vreau sa le schimb in | |||||
Comentariul elevului |
Pentru a exersa abilitatea de a estima si de a se incadra in intervalele de timp, ii poti cere copilului sa estimeze timpul necesar pentru urmatoarele situatii:
- rezolvarea unei sarcini, comparand la final timpul estimat cu cel real si cautand modalitati prin care sa il imbunatateasca
- deplasarea pe jos, pe un traseu dinainte stabilit, catre un obiectiv aflat in apropierea locuintei sale, cu vizitarea catorva locuri cunoscute
Realizarea temelor in acelasi spatiu si la aceleasi intervale orare, sunt criterii foarte importante in intarirea comportamentelor de studiu dorite.
3. Ajuta-l sa isi formeze deprinderi utile de studiu
In urma unei bune colaborari cu invatatorul, parintele poate propune copilului urmatoarea strategie de lucru, care presupune, la inceput, monitorizarea copilului cu ADHD in respectarea urmatorilor pasi.
a. Pregatirea materialelor de lucru pentru disciplina respectiva.
c. Marcarea timpului de lucru, eventual estimarea timpului si cronometrarea.
d. Parcurgerea lectiei predate cu momente dese de fixare sau sistematizare, utilizarea unor strategii adaptate stilului propriu de invatare (auditiv, vizual, kinestezic); folosirea simbolurilor (forme geometrice, stegulete, stelute colorate); este bine sa oferi copilului posibilitatea de a se putea misca atunci cand invata, de a repeta cu voce tare anumite informatii, fara sa fie deranjat de celelalte persoane aflate in casa.
e. Realizarea unei intelegeri parinte-copil pentru semnalizarea momentelor de agitatie sau de neatentie, prin desenarea unor simboluri (cercuri, patrate, figurine) intr-un spatiu dinainte stabilit de catre el si parinte, eventual in mijlocul unei coli A4 viu colorata; analizeaza impreuna cu copilul semnele marcate, stabileste ca numarul „semnelor agitatiei” sa fie mai scazut la urmatoarea sesiune de lucru si stabileste impreuna cu el intervalul de pauze.
f. Intarirea unui comportament de studiu dorit de parinte se poate realiza si prin acordarea de carduri cu puncte, pentru situatia in care copilul inregistreaza progres scolar; negociaza cu copilul transformarea punctelor obtinute in recompense (obiecte dorite, actiuni preferate) si apreciaza efortul depus de copil pentru imbunatatirea performantelor scolare si de alta natura.
Daca te implici atent in gestionarea atentiei, a spatiului si timpului de studiu pentru copilul tau, este de asteptat ca rezultatele sa apara.
Am prezentat aici cateva repere de care copilul cu ADHD are mare nevoie in optimizarea ritmului si stilului sau de lucru. Va astept cu noi sugestii!
Ai intrebari despre acest subiect? Posteaza-le in sectiunea Comentarii pentru a primi un raspuns din partea doamnei Valentina Durac.
Durac Valentina, profesor psiholog, Colegiul National „Kemal Ataturk”, Medgidia, Constanta
Bibliografie:
1.Botis, Matanie, A., Axente, A., (2009), Disciplinarea pozitiva – sau cum sa disciplinezi fara sa ranesti
2.Dofner, M., Schurmann, S., Lehmkuhl, G., (2004), Copilul hiperactiv si incapatânat, Ed. RTS, Cluj-Napoca
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Semne care indica ADHD-ul la copii
Tulburarea de deficit atentional si hiperactivitate, cunoscuta prescurtat ca si ADHD este una din cele mai comune tulburari neurologice intalnite in cazul copiilor.
-
ADHD si problemele de comportament
Copiii diagnosticati cu ADHD pot avea probleme nu doar de invatare, ci si de comportament si relationare cu cei din jur.
-
Hiperactivitatea - cum o recunosti la copilul tau
Cum iti dai seama ca ai un copil hiperactiv si cand ar trebui sa te ingrijorezi in legatura cu acest lucru? Iata cateva repere legate de capacitatea copiilor de a-si controla miscarile si atentia, in functie de varsta.
Comentează:4 comentarii
Multumesc anticipat pentru raspuns.