characters characters

Rolul amenajarii ambientului de lucru al unui copil cu ADHD

Propus de: Valentina Durac   |   16 mai 2011    |   3788 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

Copiii cu ADHd si temele pentru acasaCopiii cu ADHD pot intampina dificultati legate de managementul timpului, organizarea lucrurilor, a materialelor scolare si a propriului spatiu de lucru. Pentru ei, este indicat ca spatiul de lucru sa fie cat mai degajat cu putinta, iar materialele, obiectele scolare si cartile sa fie plasate intr-un loc usor accesibil.

Dificultatile pe care le intampina copilul cu ADHD in efectuarea temelor


- nu isi poate organiza spatiul de lucru, pierde mult timp cautand un obiect necesar studiului
- ghiozdanul, caietele si materialele sale sunt, de obicei, dezordonate
- rataceste foarte repede lucrurile
- nu isi pastreaza ordinea in spatiul de lucru
- nu isi poate organiza timpul de studiu, nu isi da seama de trecerea timpului atunci cand lucreaza
- are dificultati de invatare, nu utilizeaza strategii eficiente de lucru
- nu anticipeaza timpul necesar pentru rezolvarea temelor

Masura in care copilul cu ADHD va reusi sa isi organizeze optim spatiul si timpul de lucru de acasa sau de la scoala depinde foarte mult de modul in care tu, ca parinte, ai o buna colaborare cu echipa de interventie formata din: invatator, profesori, psiholog, logoped, profesor de sprijin, etc. Daca elevul este obisnuit cu respectarea unor reguli in sala de clasa (personalizarea lucrurilor, utilizarea culorilor pentru diferentierea caietelor, a manualelor, mentinerea ordinii in spatiul de lucru, notarea temelor in caietul de clasa), ii va fi mai usor in respectarea acestora si acasa.

Cum il ajuti pe copilul cu ADHD sa isi faca temele


Ce trebuie sa stii daca iti doresti ca temele sa devina o activitate pe care copilul sa o poata realiza singur sau cu minimum de ajutor?

1. Este foarte important cum ii planifici spatiul de lucru
Ajuns in spatiul sau de lucru, este foarte important ca acesta sa corespunda nevoilor specifice unui copil cu ADHD: biroul sa fie asezat intr-un loc luminos si cat mai departe de distractorii auditivi sau vizuali (fereastra, televizor, calculator); pe birou sa se afle numai materialele necesare pregatirii temei respective: caietele si manualul, materiale auxiliare, caietul special, creioane colorate.

Pentru a-l ajuta sa isi gestioneze mai bine timpul, este necesar ca in camera lui sa se afle si un ceas, daca se poate, personalizat. Ceasul este foarte important in delimitarea timpului alocat pregatirii pentru fiecare disciplina, avand in vedere faptul ca un copil cu ADHD nu dispune de capacitatea de a-si organiza spatiul si timpul, in vederea pregatirii temelor.

2. Obisnuieste-l sa respecte un grafic de studiu
Copilul cu ADHD trebuie obisnuit cu respectarea unui grafic realizat la sugestia profesorului, in functie de orarul saptamanal. Acest grafic trebuie sa fie afisat in camera, intr-un loc vizibil. Pentru respectarea lui, scolarul poate fi recompensat, utilizand metoda punctelor bonus si preschimbarea punctelor in actiuni sau obiecte preferate.

Iata cum arata un grafic de studiu:
 
  Ziua saptamanii/
orar
Ce teme am? Cum mi-am facut temele Semnatura profesorului Semnatura parintelui  Total puncte
Luni Limba romana.....
Matematica...
***     3
Marti Limba romana.....
Matematica...
***     3
Miercuri Limba romana.....
Matematica...
*****     5
Joi Limba romana.....
Matematica...
****     4
Vineri Limba romana.....
Matematica...
****** ;   6
Punctele obtinute vreau sa le schimb in          
Comentariul elevului          

Pentru a exersa abilitatea de a estima si de a se incadra in intervalele de timp, ii poti cere copilului sa estimeze timpul necesar pentru urmatoarele situatii:


  • rezolvarea unei sarcini, comparand la final timpul estimat cu cel real si cautand modalitati prin care sa il imbunatateasca
  • deplasarea pe jos, pe un traseu dinainte stabilit, catre un obiectiv aflat in apropierea locuintei sale, cu vizitarea catorva locuri cunoscute

Realizarea temelor in acelasi spatiu si la aceleasi intervale orare, sunt criterii foarte importante in intarirea comportamentelor de studiu dorite.


3. Ajuta-l sa isi formeze deprinderi utile de studiu
In urma unei bune colaborari cu invatatorul, parintele poate propune copilului urmatoarea strategie de lucru, care presupune, la inceput, monitorizarea copilului cu ADHD in respectarea urmatorilor pasi.

a. Pregatirea materialelor de lucru pentru disciplina respectiva.


c. Marcarea timpului de lucru, eventual estimarea timpului si cronometrarea.

d. Parcurgerea lectiei predate cu momente dese de fixare sau sistematizare, utilizarea unor strategii adaptate stilului propriu de invatare (auditiv, vizual, kinestezic); folosirea simbolurilor (forme geometrice, stegulete, stelute colorate); este bine sa oferi copilului posibilitatea de a se putea misca atunci cand invata, de a repeta cu voce tare anumite informatii, fara sa fie deranjat de celelalte persoane aflate in casa.

e. Realizarea unei intelegeri parinte-copil pentru semnalizarea momentelor de agitatie sau de neatentie, prin desenarea unor simboluri (cercuri, patrate, figurine) intr-un spatiu dinainte stabilit de catre el si parinte, eventual in mijlocul unei coli A4 viu colorata; analizeaza impreuna cu copilul semnele marcate, stabileste ca numarul „semnelor agitatiei” sa fie mai scazut la urmatoarea sesiune de lucru si stabileste impreuna cu el intervalul de pauze.

f. Intarirea unui comportament de studiu dorit de parinte se poate realiza si prin acordarea de carduri cu puncte, pentru situatia in care copilul inregistreaza progres scolar; negociaza cu copilul transformarea punctelor obtinute in recompense (obiecte dorite, actiuni preferate) si apreciaza efortul depus de copil pentru imbunatatirea performantelor scolare si de alta natura.

Daca te implici atent in gestionarea atentiei, a spatiului si timpului de studiu pentru copilul tau, este de asteptat ca rezultatele sa apara.
Am prezentat aici cateva repere de care copilul cu ADHD are mare nevoie in optimizarea ritmului si stilului sau de lucru. Va astept cu noi sugestii!

Ai intrebari despre acest subiect? Posteaza-le in sectiunea Comentarii pentru a primi un raspuns din partea doamnei Valentina Durac.

Durac Valentina, profesor psiholog, Colegiul National „Kemal Ataturk”, Medgidia, Constanta


Bibliografie:
1.Botis, Matanie, A., Axente, A., (2009), Disciplinarea pozitiva – sau cum sa disciplinezi fara sa ranesti
2.Dofner, M., Schurmann, S., Lehmkuhl, G., (2004), Copilul hiperactiv si incapatânat, Ed. RTS, Cluj-Napoca


Comentează:
4 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Utilizator Anonim
    DANIELA    28.11.2013 - 18:33
    CRED CA ESTE NECESAR CA SA SE OCUPE SI CADRELE DIDACTICE ACOLO UNDE EXISTA PROBLEME. MI S-A SPUS DIN CLASA A III-A CA ESTE O FIRE BOEMA BAIATUL MEU. AM AJUNS IN CLS.V-A SI CONSTAT CA AVEM PROBLEME DE ATENTIE CA SE SIMTE IN PERMANENTA COPILU "UN FRAIER",NU ARE CURAJ IN CLASA PT CA A FOST MARGINALIZAT DE CEILALTI COLEGI.CE AS PUTEA FACE?
  • VALENTINA DURAC
    VALENTINA DURAC    20.11.2011 - 14:22
    Este de preferat ca acel grafic de studiu sa fie realizat in colaborare cu cadrul didactic. Indiferent din partea cui vine sugestia (parinte sau cadru didactic), este foarte important sa se cunoasca ce anume dorim sa monitorizam: manifestari comportamentale legate de atentia, activismul, participarea la ore, sau indeplinirea sarcinilor scolare (efectuarea cu regularitate a temelor, acuratetea si corectitudinea lor). Pentru inceput, graficul poate fi realizat pentru o saptamana si in acest caz, se va atasa la sfarsitul caietelor de teme, pentru disciplinele de baza (limba romana si matematica)un tabel in care elevul trebuie sa isi noteze, in fiecare zi, in dreptul disciplinei respective, tema primita. In cazul in care el nu reuseste, va fi ajutat o perioada, de catre un coleg si apoi verificat de catre cadrul didactic. Sub aceasta tema, invatatorul sau profesorul va aprecia nivelul realizarii temei, utilizand un numar de puncte, in functie de calitatea temei sau progresul elevului:trei puncte pentru FOARTE bine, doua puncte pentru BINE, un punct pentru SLAB, zero puncte pentru nerealizarea temei. Acelasi grafic va trebui apoi completat de catre copil (ajutat de parinte) si in camera lui, pentru a se putea monitoriza numarul de puncte primit pentru realizarea temei respective. Inainte de a incepe monitorizarea, parintele trebuie sa negocieze cu copilul cum se va face convertirea punctelor si ce recompense va primi copilul daca numarul acestora este in crestere: activitati indragite, jocuri, obiecte dorite, etc. Putem sa adaptam tabelul si sa monitorizam atentia copilului la orele de curs, sau acasa in efectuarea temelor, pe acelasi orar saptamanal, utilizand emoticoane("atent", "mai putin atent", "neatent"). Nu este greu de facut un astfel de tabel si satisfactia copilului este mare atunci cand reuseste sa se autodepaseasca. Succes!
  • Utilizator Anonim
    popa georgeta iulia    15.11.2011 - 18:31
    Cu putem face un grafic de monitorizare? Ce ar trebui sa cuprinda?

    Multumesc anticipat pentru raspuns.
  • maria ilincescu
    maria ilincescu    16.05.2011 - 12:00
    Toti cei care lucreaza cu copilul trebuie sa convina asupra aceleiasi abordari si atitudini de reactie( raspuns) la comportamentul copilului, mai ales prin aplicarea de pedepse si recompense.Important este ca orice plan de a face fata unui comportament neadecvat sa cuprinda modalitati de impunere a comportamentelor pozitive.Astfel. copiii invata ceea ce nu trebuie sa faca.Atitudinile controlate si constante reprezinta cheia succesului in astfel de cazuri.Elevul instabil se afla mereu in cautare de senzatii noi, inedite.Ei nu pot sustine o activitate de lunga durata care implica efort voluntar, nu suporta explicatii lungi, obosesc rapid, lasand impresia de insuficienta intelectuala.

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Ce invata copiii la scoala
    Sapte lucruri mai putin bune pe care le invata copiii la scoala
    28 august 2017   

    Experienta scolara ii poate invata pe copii nu doar lucruri noi despre lumea in care traiesc si abilitati care sa ii ajute sa aiba o viata frumoasa, ci si obiceiuri de gandire mai putin benefice.

  • Copilul neatent
    Problemele de atentie la copii
    24 mai 2016   

    Nu toate problemele de atentie sunt la fel, iar felul in care aceste sunt definite este important pentru ca ii poate orienta pe parinti in incercarea de a-l ajuta pe copil sa se concentreze mai bine.

  • Lucrurile care influenteaza atentia copiilor
    Lucrurile care influenteaza atentia copiilor
    03 septembrie 2014   

    Cu un numar din ce in ce mai mare de copii diagnosticati cu tulburari de atentie, parintii si cadrele didactice sunt preocupati de felurile in care pot imbunatati atentia copiilor.

Mai multe