characters characters

Respectati copilaria copiilor

Propus de: Viorica Anghel   |   23 noiembrie 2009    |   3188 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani.

Educatia familiala contribuie la dezvoltarea intelectuala si morala a copilului in masura interesului aratat de parinti.

Educatia trebuie sa fie un imbold, care sa hotarasca pe copil sa lucreze si sa se formeze in el o acivitate constienta. Punand copilul sa lucreze, il faci sa se intereseze de munca sa, ii dai imboldul pretios al simturilor placute care intovarasesc actiunea si platesc succesul silintei.

Acest imbold va fi cu atat mai puternic cu cat se va tine in seama mai bine activitatile naturale si inclinatiile copilului:
  • pune mintea copilului direct in legatura cu natura,  cu tablouri, scheme care reproduc natura.
  • arata copiilor dragostea universului in soarele ce rasare, in rauletul ce murmura in fibrele arborelui, in frumusetea florilor, in picaturile de roua.... facandu-l sa imbratiseze tot ce il inconjoara intr-un sentiment de iubire.

Plimbarile, excursiile sau lucrarile executate raspund la trebuinta de a pune in miscare activitatea copiilor:
  • Este bine sa obisnuiesti copilul sa judece el insusi cartea pe care o citeste sau conversatia la care ia parte.
  • Este recomandabil sa-l incurajezi sa povesteasca, sa vorbeasca, sa explice ceea ce a vazut, sa-si apere limpede, logic si cu metoda parerile sale.
  • Uneori, este util sa-l lasi sa ia o hotarare, sa se orienteze, sa descopere, sa simta atat meritul, cat si raspunderea libertatii.

Cel mai bun lucru ar fi ca familia sa respecte copilaria copiilor caci numai asa se va bucura de ei maine:
  • Copilul are nevoie sa alerge si sa sara sau sa faca ceva care-i produce placere, nu este bine sa ne opunem la aceste tendinte naturale sau sa-l oprim.
  • Lasa-l pe copil sa descopere singur ce ii place si ce il intereseaza. Nu-l forta pe copil punandu-l sa invete diferite poezii, fraze grele, nume de localitati geografice, istorice pentru ca memoria lui frageda are nevoie de cunostinte logice, iar aceste lucruri sunt grele si nepotrivite cu varsta lui.
  • Incearca sa folosesti energia copilului propunandu-i lucruri adecvate varstei sale. Nu cheltui energia copilului cu lucruri nepotrivite si la o varsta nepotrivita, cand activitatea lui ar trebui sa se rezume la joc.

Lasandu-l pe copil liber sa isi foloseasca energia in jocurile sale, il ajuti sa acumuleze cunostinte nebanuite, pe care le va retine pentru totdeauna, fiind venite in mod natural si nesilit.
Cine a gasit drumul de a pastra sufletul unui copil totdeauna liber, nestavilit, energic si totusi de a-l tine, in acelasi timp, departe de multe lucruri spre care se simte atras si de a-l atrage spre alte lucruri care lui nu-i sunt placute, cine pricepe sa impace contrastele acestea, acela a gasit adevarata taina a educatiei.


Educatoare Viorica Anghel, Gradinita P.P.NR.13 IAȘI

Despre autoare:
"Sunt educatoare cu o vechime in specialitate de 31 ani, masteranda la managementul educational si mama a doi copii. Ma straduiesc sa-mi indeplinesc rolul meu, in functie de pozitia pe care o ocup."

Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Delia Lungu
    Delia Lungu    06.01.2010 - 15:31
    Felicitari pentru implicare si idei, cristinab. Si noi ne-am gandit la moduri de a petrece zilele de iarna si de aceea am propus activitati practice pentru parinti si copii in rubrica Ne jucam si invatam in familie http://www.suntparinte.ro/activitati-practice. Te invitam sa ne trimiti ideile pe care le-ai pus in practica impreuna cu copilul tau, prin "Propune un articol" pentru a-l putea publica. Astfel, si alti parinti le vor avea in vedere pentru petrecerea timpului liber in familie.
  • Cristina Butnaru
    Cristina Butnaru    06.01.2010 - 07:11
    Am auzit deseori parinti facand afirmatii de tipul ,,copilul meu nu intelege ca nu trebuie sa...", ,,copilul meu este incapatanat, mofturos, atunci cand il rog sa..." sau, mai grav ,,eu am un copil rau pentru ca nu ma asculta deloc". Dupa parerea mea, aceste tipare se creeaza dintr-o deficienta empatica. Mai precis, unii parinti isi doresc ca micutii lor de 3, 4, 5 ani sa inteleaga lumea, cu regulile si exigentele ei, precum un adult. Ori un copil de 4 ani ,,vede" lucrurile prin prisma unui concret specific varstei, fara a avea puterea de a interioriza si de a generaliza normele impuse de adulti. Asadar, cred ca parintii ar trebui sa intre mai des in mintea copiilor, integrandu-se in joc, cautand solutii pentru a-i pune pe copii in situatii concrete, din care pot intelege nu doar regulile si pericolele, dar si viata, in general. Sunt de acord cu orientarea energiei, de cele mai multe ori debordanta, catre activitati in care copiii sa si-o consume in mod constructiv. Cand vremea este frumoasa, alegarea libera prin parc este o solutie de succes, dar ce ne facem atunci cand iarna e lunga, ziua scurta, gerul usturator? Noi incercam, cel putin cat ne tin puterile dupa zilele obositoare de serviciu, sa-l antrenam pe copilul nostru de 5 ani in jocuri de miscare pe care uneori le inventam pe loc: trenulete, dans, gimnastica distractiva etc. Apoi, copilul isi doreste singur jocuri statice si ne lasa ragazul sa ne mai vedem de treburile casei atunci cand coloreaza, face puzzle, se joaca cu litere etc. Desi am primit reprosuri de la persoane care se considera avizate in ale educatiei, nu l-am obligat niciodata pe baietel sa invete poezii, sa socoteasca sau mai stiu eu ce. Cred ca aceste activitati le poate realiza cel mai bine in gradinita, acolo unde doamnele educatoare aplica metode specifice si stiu exact ce si cum trebuie sa faca. Sigur, le venim in ajutor atunci cand baietelul are de invatat vreun rol, urmeaza o serbare, dar... atat. Nu stiu daca procedam bine sau nu, dar lasand dupa amiezile pentru joc si activitati la alegere (da, uneori alegere orientata), consideram ca respectam copilaria baietelului. Am auzit despre parinti care, inca de la 3 sau 4 ani, isi inscriu copiii la tot felul de cursuri si activitati, de genul karate, pian, dansuri, modeling etc. Iarasi nu stiu daca am procedat bine, dar am considerat ca aceste activitati pot sa mai astepte. Dealtfel, nici la scoala n-o sa-i incarcam programul cu ele daca micutul nu-si doreste sau daca nu-i descopera cineva vreo aptitudine deosebita.
    Adevarata taina a educatiei, asa cum frumos spune doamna Anghel, este greu de gasit, desi cred ca fiecare parinte se straduieste. Insa respectul pentru copilarie si pentru ceea ce este copilul in individualitatea sa este extrem de important. Speram si noi ca vom gasi acest drum.

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe