characters characters

Predarea diferentiata

Ce inseamna si ce este important sa stii despre ea

Propus de: SuntParinte.ro   |   04 martie 2020    |   2025 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

predarea diferentiata
Sansele ca doi elevi sa invete la fel de repede, sa „prinda” informatiile la fel de usor sau sa isi formeze aceleasi abilitati in timp similar sunt foarte mici. Provocarea cea mai mare pentru cadrele didactice este de a gandi lectiile in asa fel incat fiecare elev sa aiba sanse egale de invatare. 

Citeste si:

Tehnici de predare care mentin atentia copiilor

Dificultatile de invatare – cum il poti ajuta pe copil


Predarea diferentiata inseamna a preda acelasi material elevilor folosind o varietate de strategii sau atingerea unor niveluri diferite de dificultate, in functie de abilitatile fiecarui elev.

Inainte de a folosi predarea diferentiata la clasa, profesorii trebuie sa stie:

  • Care este, orientativ, nivelul de cunostinte si abilitati ale fiecarui elev din clasa
  • Care sunt cele mai bune modalitati de a-i ajuta pe elevii care au lacune in cunostinte sau abilitati
  • Cum sa ii imparta pe elevi in grupuri in functie de interesele si abilitatile lor
  • Cum sa evalueze elevii folosind diferite stiluri de evaluare
  • Cum sa gestioneze clasa pentru a crea un mediu sigur din punct de vedere emotional si fizic
  • Sa evalueze in mod constant si sa ajusteze continutul lectiilor pentru a satisface nevoile elevilor

Istoric vorbind, predarea diferentiata este veche daca e sa ne raportam la acele timpuri in care o invatatoare avea o clasa mixta, cu elevi de varste si niveluri diferite de pregatire. Se spune ca in 1912 s-au folosit pentru prima data testele care evalueaza elevii si ii imparte in functie de abilitati, pe clase. Care sunt cele mai importante aspecte cand vine vorba de predarea diferentiata?

Continutul - care uneori poate fi familiar elevilor, alteori unii din ei pot sa nu cunoasca deloc conceptele si sa aiba nevoie de mai mult timp si mai mult ajutor. Elevilor li se pot cere sa completeze niste sarcini, pe grupe, in functie de cat anume deja stiu.

Taxonomia lui Bloom, care indica existenta a sase niveluri ale comportamentului intelectual (reamintirea, intelegerea, aplicarea, analizarea, evaluarea si creearea) poate fi utila in acest sens. Elevii care nu sunt familiari cu continutul pot primi sarcini bazate pe reamintire si intelegere, in timp ce elevii care deja stapanesc informatiile, pot primi sarcini de aplicare, analiza, evaluare sau creare. Iata cateva exemple de activitati diferentiate pentru o lectie de limba romana sau limbi straine:

  • Potriveste cuvintele cu definitiile date.
  • Citeste textul de mai jos si raspunde la intrebarile de la final.
  • Gandeste-te la o situatie prin care a trecut personajul principal si imagineaza-ti cum s-ar fi putut petrece altfel lucrurile.
  • Diferentiaza faptele de opinii din povestea citita.
  • Identifica pozitia autorului si ofera dovezi care sa vina in sprijinul acestui punct de vedere.
  • Creeaza o prezentare pentru a sumariza textul citit.

Procesul se refera la faptul ca nu toti elevii au nevoie de acelasi sprijin in invatare din partea profesorului.

Produsul reprezinta ceea ce un elev este capabil sa creeze la finalul lectiei pentru a demonstra ca stapaneste continutul. Acesta poate lua forma testelor, a proiectelor, a raporturilor sau a altor activitati. Exemple de sarcini ce vizeaza produsul sunt:

  • Citeste textul si fa un rezumat al acestuia.
  • Creeaza un grafic al povestii.
  • Construieste o dezbatere pe tema textului citit.
  • Construieste un colaj care sa ilustreze povestea.

Cum iti dai seama daca profesorii copilului tau folosesc metode de predare diferentiata?

  • Ofera copiilor frecvent libertate de alegere cand vine vorba de proiecte si teme pentru acasa.
  • In timpul lectiilor sau evaluarilor, copiii au la dispozitie sarcini si exercitii cu niveluri diferite de dificultate.
  • Elevii care au lacune in invatare primesc sprijin in mod direct de la profesori in timpul lectiilor, dar si prin teme gandite astfel incat sa ii ajute.
  • Copiii care termina mai repede exercitiile in clasa au la dispozitie alte activitati cu care sa isi ocupe timpul pana cand ceilalti elevi sunt gata.
  • Ii invata pe copii metode de autoevaluare si ofera sugestii prin care acestia sa isi imbunatateasca rezultatele.

Studiile realizate pana in prezent arata ca predarea diferentiata este eficienta atat pentru elevii foarte buni, cat si pentru cei care intampina dificultati de invatare sau au dizabilitati de invatare medii si chiar severe. In plus, cand elevilor li se ofera mai multe optiuni despre cum anume sa invete, isi asuma un nivel mai ridicat de responsabilitate in invatare. De asemenea, sunt mai implicati, iar la nivel de clasa exista mai putine probleme disciplinare.

Punctele slabe ale acestei metode se refera in principal la faptul ca predarea diferentiata necesita mai mult timp pentru a fi planificate lectiile, iar adesea timpul este una din problemele profesorilor. De asemenea, uneori lipsesc si resursele fizice ce pot sa fie puse la indemana elevilor.

*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe