characters characters

Metoda Dalcroze : copiii si adultii invata muzica printr-o metoda inedita

Propus de: Oana Cosmovici   |   28 mai 2013    |   2414 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani.

Exista mai multe feluri de a preda si de a invata muzica, dar putine cele care reusesc sa imbine imaginatia, creativitatea, concentrarea sau echilibrul intr-o serie de activitati care sa se adreseze tuturor tipurilor de inteligenta.Metoda Dalcroze, adusa in tara de asociatia De dragul artei printr-o serie de ateliere adresate adultilor si copiilor, reuseste acest lucru. Iti propunem sa afli mai multe informatii despre metoda Dalcroze in randurile urmatoare.

Un curs Dalcroze presupune un dialog permanent intre educatorul-muzician si elevi, mediat de cele mai multe ori de pian, care devine un instrument care povesteste/exprima o multitudine de lucruri (din registrul fizic pana la cel emotional). Se studiaza muzica la modul cel mai serios (teorie si practica), dar intr-un mod care pune la lucru toate tipurile de inteligenta : muzicala, kinestezica, logico-matematica, spatiala, lingvistica, inter-personala si intra-personala

Cum dezvolta ritmica tipurile de inteligenta in opinia lui Mary Brice, profesor de ritmica la Institutul Jaques-Dalcroze din Geneva, Elvetia
« Inteligenta lingvistica este stimulata in timpul dialogului dintre profesor si elevi prin povestiri, indrumari, intrebarile puse si explicatiile date. Ea intervine atunci cand elevii discuta intre ei pentru a inventa, improviza sau crea ceva impreuna si atunci cand trebuie sa traduca un ritm prin alt ritm : cel al limbajului. In acest caz, ritmul natural al cuvintelor trebuie sa corespunda ritmului muzical si ii ajuta pe copii sa fie mai precisi. La fel, ocazia de a inventa un nou cuplet pentru un cantec stimuleaza aceasta inteligenta.

Inteligenta logico-matematica este solicitata in timpul analizei, atunci cand copilul trebuie sa rationeze si sa transforme senzatiile in abstractii. El pleaca de la un fapt trait si il analizeaza, il izoleaza, il compara si il generalizeaza. Tot ce este relativ la teoria muzicala sau a solfegiului face apel la inteligenta logico-matematica; acelasi lucru se intampla si in dictarile ritmice sau melodice.

Inteligenta spatiala este solicitata in mod constant in toate etaple unei lectii de ritmica. Copiii evolueaza intr-un spatiu limitat de patru pereti – si de prezenta colegilor lor. Fara sa mai vorbim despre miscare in spatiul personal ; trebuie sa invete sa gestioneze relatia intre timp, spatiu si energie. Orice exercitiu care face apel la orientarea in spatiu, face apel la aceasta inteligenta si o dezvolta. La fel si exercitiile de imitare, « in oglinda » sau executate doi cate doi. Exercitiile de imaginatie solicita inteligenta spatiala: cand profesorul intreaba, de exemplu, sa gaseasca care miscare convine unui robot, copilul trebuie sa-si reprezinte mental o imagine pe care corpul sau o va face vizibila.

Inteligenta intra-personala este utilizata, in primul rand, in timpul oricarui exercitiu de imaginatie. Copilul trebuie sa gaseasca in el ideile, imaginile si sa le traduca in concret. (…)  Ritmica plaseaza elevul fata in fata cu el insusi cerandu-i un raspuns personal in raport cu muzica, implicand emotiile si afectivitatea la fel de mult ca si analiza. A se exprima in functie de muzica incita copilul sa distinga si sa discearna propriile sentimente, sa le capteze in cadre simbolice.

Copilul face appel la inteligenta inter-personala in orice moment al lucrului in colectiv. Ritmica se preteaza la cooperare mai mult decat la competitie, copiii invatand din exemplul colegilor lor, dar nu tot timpul in mod constient. Aceasta inteligenta sociala intra in joc la nivelul cel mai simplu, prin faptul  de a imparti acelasi spatiu, adaptandu-se la ceilalti indivizi prezenti. Lucrul realizat in doi sau in grup cere o sensibilitate la emotiile, intentiile si motivatiile celorlalti. La fel, lucrul de improvizatie sau de creatie realizat in grup solicits si dezvolta capacitatea de a constientiza propriul comportament in raport cu celalalt. Copilul invata sa aleaga comportamente care favorizeaza si sustin relatiile pe care doreste sa le intretina cu ceilalti colegi ai lui.

Este evident ca inteligenta muzicala este pe primul loc in timpul unui curs de ritmica! In primul rand, este vorba despre educatia muzicala propriu-zisa: sa acumulezi cunostinte relative la acest domeniu. In al doilea rand, ritmica adauga acestei invatari mijloace de a gandi, reflecta si de a reactiona ca muzician. Inteligenta muzicala este angajata intr-un dublu sens : pe de o parte, la nivelul cunostintelor practice si teoretice si pe de alta parte, la un nivel mult mai subtil, inerent muzicii insesi.

Inteligenta kinestezica. (...) Ritmica este o pedagogie a muzicii prin miscare; este la fel de mult o pedagogie kinestezica prin intermediul muzicii. Importanta acestei inteligente se explica prin convingerea lui Jaques Dalcroze ca armonia fizica si facultatile mentale sunt interdependente. Ritmica exploateaza tot ce este natural si fundamental in fiinta umana : corpul sau  fizic si aptitudinea pentru miscare. «  (Mary Brice, Pédagogie de tous les possibles… La rythmique Jaques-Dalcroze, Ed. Papillon, 2003, Genève)



Oana Cosmovici

Asociatia De dragul artei organizeaza, pentru prima oara in Romania, o serie de ateliere sustinute de un specialist elvetian, bazate pe metoda Dalcroze. Afla mai multe despre eveniment.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe