Manualele digitale pe intelesul parintilor (IV)
In dialog cu Otilia Brebenel, co-autor manuale INTUITEXT:
Ce le puteti spune parintilor despre noile manuale? Unii dintre ei chiar se intreaba ce aduc aceste manuale (in format tiparit, dar si digital) in plus pentru copiii lor.
Procesul educational este un act de creatie – dascalul imbina si combina elemente comune si la indemana tuturor dascalilor (informatii, metode de lucru, mijloace didactice etc.), insa intregul, respectiv ceea ce se petrece in clasa intr-o ora de curs, este unic, original, irepetabil chiar si atunci cand este vorba despre acelasi dascal, cu atat mai mult cand ne raportam la mai multi. Acelasi lucru este valabil si in ceea ce priveste conceptia manualelor.
Vechi sau noi, traditionale sau moderne ca abordare, toate manualele respecta aceleasi norme, principii pedagogice, se inscriu in aceleasi limite ale rigurozitatii stiintifice. Prin urmare, atunci cand vorbim de noutate, de plus de valoare, trebuie sa privim dincolo de diferentele absolut firesti date de viziunea si abordarea proprii fiecarui autor. Trebuie vazut ce anume, privit din perspectiva beneficiarului (elevul), face diferenta intre ceea ce a fost si ceea ce este sau ar vrea sa fie, astazi, manualul – acest instrument ce mijloceste copilului cunoasterea realitatii si adaptarea la viata de zi cu zi.
Dincolo de partea invariabila a realitatii pe care si copiii de azi o descopera, la fel ca si cei de ieri, noile manuale aduc cu ele imaginea unei realitati in care digitalul ne solicita la tot pasul, in care totul se schimba cu rapiditate. Aduc in paginile lor aerul proaspat al realitatii in care traim, alta decat cea de nu cu mult timp in urma – o realitate in care copiii au alte preocupari, sunt mult mai curiosi si independenti in actiuni, au spirit de initiativa si dorinta de a produce schimbari si nu de a persista in sabloane. Ne place sau nu, o dorim sau ramanem nostalgici, este realitatea de AZI care nu o exclude pe cea de ieri, ci dimpotriva o pune in valoare. Noile manuale transpun ACEASTA realitate in paginile lor sub forma de joc si provocari, de imagini si de cuvinte, intr-un mod firesc, mult mai aproape de sufletul copiilor.
Ca autor de manuale si expert educational, cum ati putea sa le linistiti pe mamicile care isi fac griji ca, acum cu noile manuale digitale, copiii lor vor petrece si mai mult in fata calculatorului si a tabletei?
Cei mai multi copii petrec timp in fata calculatorului. Acest lucru este o realitate. Nu stiu in ce masura as putea sa diminuez temerea mamicilor, dar de un lucru sunt convinsa, atat ca expert educational cat si ca mama: copilul petrece in fata calculatorului exact atat timp cat parintele ii permite. Daca timpul alocat deja acestui tip de activitate se va imparti, de acum inainte, intre joaca pe calculator si jocul pe calculator, intre auditia de piese muzicale si audierea de texte literare, intre vizionarea de filme pentru copii si vizionarea de animatii cu caracter informativ, atunci este de la sine inteles ca noile manuale digitale nu vor influenta cu nimic intervalul de timp petrecut anterior de copil in fata calculatorului, ci doar il va micsora pe cel petrecut dupa bunul sau plac. In calitate de autor de manuale, pot sa ii asigur pe parinti ca accesarea manualului digital reprezinta pentru copii un castig din punct de vedere educational, prin urmare, misiunea dumnealor ramane aceea de a se asigura ca acest lucru se intampla in cadrul intervalului de timp de care copilul beneficia oricum si inainte.
*Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/salimfadhley/77320763/
Articolul continua pe pagina urmatoare: Cum au fost realizate manualele pentru a-i ajuta pe copii sa invete cu placere
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Interviu. Codruta Florea: "Sa protejam ceea ce invatam sa iubim - incredibila viata salbatica care ne inconjoara."
Codruta Florea face parte din echipa Romania Salbatica din 2019 si este creatoare de continut, researcher, traducator si asistent de productie pentru proiectele derulate alaturi de echipa România Salbatica si NTD Film. Este implicata in organizarea LYNX Festival si este membru fondator al Asociatiei România Salbatica.
-
Interviu cu Simona Ciff, psiholog si psihoterapeut. Partea a doua
Interviu cu Simona Ciff, psiholog si psihoterapeut. Partea a doua: despre motivatia pentru invatare versus disciplina in invatare, mituri legate de invatare si modalitati prin care parintii pot sa ofere copiilor un an scolar viitor mai bun.
-
Interviu cu Simona Ciff, psiholog si psihoterapeut: Cum pastram mintea antrenata si in vacanta?
Simona Ciff este psiholog si psihoterapeut si foloseste la momentul acesta experienta si cunostintele sale in programe de educatie a inteligentei emotionale pentru adulti si adolescenti. Este invitata adesea ca speaker pe teme precum: inteligenta emotionala, gestionarea emotiilor, fericirea, relatiile interumane, educatie, incredere in sine, echipa si leadership.
Adauga tu primul comentariu: