Jocul – placere si fascinatie la orice varsta
Dupa ce am abordat principalele aspecte prezente atat in jocuri, cat si in povesti, romane, mituri si vise: taramurile magice, timpul, personajele si combinatia dintre real si ireal, ne vom referi de aceasta data la starea pe care ne-o produce jocul si la ce anume ne face sa ne jucam.
- De ce ne jucam? Este o nevoie? Este doar placere?
- Toti oamenii se joaca?
- Cand ne ingrijoram in privinta jocului? Ce se numeste “joc patologic"?
Sa ne amintim ca in articolele trecute am vorbit despre i-realitatea jocului, despre caracteristicile lui care se opun celor ale realitatii, ale vietii reale. In joc sunt posibile lucruri care in realitate sunt imposibile. Asta ne face sa ne bucuram de lucruri de care nu putem beneficia in viata reala.
Daca am vorbi despre o nevoie, ea ar trebui sa corespunda unei necesitati a omului, ceea ce nu este dovedit decat in cazul copiilor, la care jocul reprezinta principala cale de a invata si de a experimenta.
Cu toate aceastea, este nevoie sa facem o distinctie intre joc si joaca, considerand ca jocurile de orice tip au reguli (“V-ati ascunselea”, jocuri de carti, “Tara-tara vrem ostasi!”, matele incurcate etc) si joaca despre care stim ca este complet libera (copiii se joaca cu masinute, papusi, avioane, animale de plus, imita diferite personaje etc).
Vorbind de jocurile la varste mai mari, constatam predominanta jocurilor, iar una dintre caracteristicile lor este ca au o miza. La jocuri, cineva castiga sau este ceva de castigat. Astfel, spre deosebire de joaca, despre care spunem ca este o placere in sine, ca activitate, jocurile au un beneficiu, un castig pentru care luptam. Sigur va veti aminti cum jucati carti pe porunci, cum existau diferite beneficii, “castiguri” la jocurile din adolescenta. Mai tarziu, ramane doar placerea castigului, “punctele” acumulate sau scorul la jocurile sportive.
Ne pregatim insa sa ne referim in perioada care urmeaza la jocurile video, care sunt un tip aparte de jocuri. Ele ridica in contextul actual multe intrebari intrucat o categorie foarte vasta de oameni le joaca, atat copii cat si adulti, din toate clasele sociale, de ambele sexe, de toate meseriile etc. Multi dintre ei cer ajutor pentru ca nu se mai pot desprinde, acorda prea mult timp acestei activitati in detrimentul altora.
Asadar, am ajuns sa ne gandim la timpul si importanta pe care le are jocul, in special jocul video, in totalul activitatilor, intrucat el este adesea prezentat ca fiind foarte acaparator, deosebit de fasciunant, exista persoane care joaca multe ore fara intrerupere, care neglijeaza activitati de auto-ingrijire, lipsesc de la scoala sau de la serviciu.
Asta inseamna ca unele dintre jocuri sunt extrem de fascinante si asa se explica efectul de a nu ne putea desprinde de ele. Asa zisa “dependenta” despre care se vorbeste in ultimul timp se bazeaza pe niste caracteristici atat ale activitatii de joc si ale jocului in sine cat si ale persoanei care este “prinsa” de el.
Asteptam parerile si amintirile voastre in privinta fascinatiei pe care o produc jocurile si vom continua acest subiect in articolele urmatoare.
cpap.anca@gmail.com
www.psihanaliza-de-familie.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Jocuri si activitati pentru zilele lungi de iarna petrecute in casa
Zilele de iarna pot fi pline de distractie si bucurie atunci cand ninge, iar copiii petrec timp afara, dar si lungi si monotone cand vremea ne spune sa stam mai degraba in casa. In asemenea zile, copilul tau ar vrea sa va jucati impreuna, in timp ce tu ai o multime de pregatiri de facut pentru Sarbatori. Iata cateva idei de jocuri de iarna care iti pot veni in ajutor.
-
Creativitate și bucurie: 10 idei de activitati de toamna pentru copii
Aducand schimbari spectaculoase in natura, dar și temperaturi care ne indeamna la relaxare și reflectie, toamna este anotimpul perfect pentru a ne exersa creativitatea, oricare ar fi varsta noastra
-
In aceasta vara, transforma povestile in joaca: 5 idei de activitati creative
De la povesti la joaca este un singur pas, iar copiii il fac deseori in mod natural si spontan. Dupa ce asculta o poveste, o discuta in conversatiile cu parintii lor, o recreeaza in joaca sau o repovestesc pentru a-i amuza pe cei din jur.
Adauga tu primul comentariu: