characters characters

Alternativa educationala Waldorf

Propus de: Adrian Condrea   |   31 august 2013    |   34930 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.


*Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/44534236@N00/2497088767



Ce diferentiaza alternativa Waldorf de sistemul de invatamant traditional? Care sunt avantajele si dezavantajele acestei alternative? Domnul Adrian Condrea, director executiv al Federatiei Waldorf din Romania, ne-a raspuns la o serie de intrebari despre alternativa educationala Waldorf.


1. Cate ore petrece un copil la scoala si cum arata o zi din viata unui copil inscris intr-o scoala Waldorf?

Un elev Waldorf petrece la scoala intre 4-5 ore/zi – la ciclul primar si 6-7 ore la gimnaziu si liceu. Unele scoli Waldorf ofera si program after school, dar acesta nu este obligatoriu.

Predarea in epoci (module) a unui numar insemnat de discipline de invatamant: limba romana, matematica, istorie, geografie, biologie, chimie, fizica, stiinte sociale, istoria artei, este o caracteristica importanta a pedagogiei Waldorf, de la clasa I pana la clasa a XII-a. Aceasta presupune ca timp de 3-5 saptamani elevii vor studia la cursul principal doar una dintre materiile enumerate mai sus.
Cursul principal (ora de baza) dureaza 110 minute, se desfasoara fara pauza si are o forma deosebita:
  • parte ritmica: recitari de poezii, scurte exercitii muzicale (cant, cantat la lira si la flaut), jocuri pe cantec si jocuri in cerc,
  • parte de continut : recompunerea amanuntita - cu ajutorul copiilor - a lucrurilor discutate cu o zi in urma si continuarea cu noile continuturi,
  • partea de exersare sau de lucru individual (exercitii sau lucru la caietele de etapa),
  • partea de teme – verificare si tema de casa,
  • partea de povestire – ultimul sfert de ora al cursului principal, timpul de povestire, apartine iarasi cu totul limbii modelate artistic.

Invatamantul in epoci prezinta mai multe avantaje, atat pentru profesor (usurinta in planificarea materiei, posibilitati sporite de aplicare a interdisciplinaritatii, maniera atragatoare de a armoniza cunostintele pentru fiecare materie), cat si pentru elev (cresterea interesului pentru materia respectiva, cresterea durabilitatii cunostintelor si mai putine teme)
 
Dupa ora principala, in orarul clasei se afla discipline de invatamant care se predau in ritm saptamanal: limbi straine, educatie muzicala (voce si instrument – flaut – inca din clasa I), educatie plastica, educatie fizica, lucru manual, religie, informatica, etc.

Mai jos, poti urmari piesa de teatru Capra cu trei iezi, jucata de copii dintr-o clasa Waldorf

2. Cum se realizeaza evaluarea copiilor in scolile Waldorf?

Principala modalitate de evaluare in alternativa Waldorf este observarea sistematica a elevului, a colectivului de elevi (clasei), a scolii in ansamblu. Cadrele didactice sunt ajutate sa-si dezvolte abilitatile de observare fina a fiecarui copil nu doar din punctul de vedere al volumului de cunostinte, priceperi si deprinderi insusit de acesta, ci si din punct de vedere atitudinal si comportamental.
De aceea, observarea copiilor este un proces continuu: in orele de curs, in pauze, in diverse activitati extrascolare.



Metodele si mijloacele folosite in evaluarea cunostintelor sunt asemanatoare cu cele din sistemul traditional, deosebirea fiind ca atunci cand corecteaza o lucrare de control, un dascal Waldorf nu tine sa caute, sa sublinieze (cu rosu) doar greselile elevului ci, prin observatii scrise, il si lauda pentru ceea ce a lucrat bine, frumos, corect. La fel se intampla si in cazul verificarilor orale. In evaluarea activitatii elevilor, nota nu este definitorie, ci se urmareste stimularea spiritului natural de emulatie al copilului, evaluarea narativa complexa pentru a marca progresul copilului ca intreg si incurajarea copilului de a cere ajutor, de a se autoaprecia si corecta.

3. Care este implicarea parintilor in educatia copiilor inscrisi in acest program de invatamant?
Parintii si cadrele didactice sunt membri ai asociatiilor Waldorf – ONG-uri care sprijina activitatea fiecarei scoli si gradinite. Asociatiile parintilor sunt membre, la nivel national, ale Federatiei Waldorf din Romania – for ce coordoneaza miscarea Waldorf din Romania.
Se organizeaza scoli ale parintilor, serbari, mici targuri in care se vand produse lucrate de elevi si parinti, sunt ascultate si incurajate initiativele parintilor pentru imbunatatirea scolii si a activitatilor desfasurate. Parintii nu platesc taxe scolare, ci doar o cotizatie lunara stabilita de fiecare asociatie (intre 3 si 6 euro).
Mijloacele moderne de comunicare: telefonul mobil si internetul sunt folosite de profesori pentru a fi permanent in legatura cu parintii, pentru a transmite si primi informatii despre copii.


 
4. Cum se adapteaza un copil care a studiat in clasele primare intr-o scoala Waldorf la o scoala traditionala?
Alternativa Waldorf include toate ciclurile de invatamant: preprimar, primar, gimnazial si liceal si ne dorim ca toti copiii inscrisi la Waldorf sa parcurga toate ciclurile in alternativa. Am luat in calcul insa si posibilitatea transferarii copiilor in si din invatamantul traditional si de aceea, curriculum-ul Waldorf este conceput astfel incat la fiecare final de ciclu de invatamant elevii sa detina cel putin acelasi volum de cunostinte ca si cei din invatamantul traditional. Din semnalele pe care le avem, nu au fost probleme de adaptare. S-a apreciat spontaneitatea, creativitatea, fantezia, gradul sporit de implicare al elevilor veniti de la Waldorf, dar si o anumita tendinta de a cere sa fie tratati egal si corect de catre profesori. Am avut si cazuri de elevi/parinti care au optat pentru intoarcerea la invatamantul traditional, iar dupa cateva luni au cerut sa fie reprimiti la Waldorf.

5. Care sunt avantajele si dezavantajale acestei alternative educationale?
Avantaje:
“Marele avantaj este ca pedagogia Waldorf formeaza, iar cea din traditional informeaza.”– este o afirmatie des auzita. Afirmatia este partial adevarata. Fara informatie, formarea nu este posibila. Scoala Waldorf isi doreste sa creeze in clasa o imagine a lumii. Cunostintele sunt deci un mijloc puternic si de neinlocuit pentru formarea elevului.
Dovada ca la Waldorf se face si carte o constituie si rezultatele foarte bune obtinute la examenele de bacalaureat (in fiecare an), procentul de promovabilitate fiind si in aceasta vara net superior celui din  traditional: 94% la Liceul Waldorf Timisoara, 83% la Liceul Waldorf Iasi, 75% la Liceul Waldorf Bucuresti.

Dezavantaje:
Un dezavantaj pentru parinti este acela ca datorita unor false informatii, se zvoneste ca alternativa Waldorf ar fi pentru copii cu deficiente, cu cerinte educative speciale. Atunci, deseori, a-ti da copilul la Waldorf este considerat echivalent cu a recunoaste public ca ceva e in neregula cu propriul copil.
Un alt dezavantaj pentru parinti este ca trebuie sa acorde mai mult timp pentru sedinte, serbari, excursii, alte activitati organizate de scoala si de asociatie.
Pentru elevi, as vedea ca dezavantaj faptul ca alternativa Waldorf a fost obligata sa aleaga dintr-un numar limitat de profiluri de licee pe cel care se apropie mai mult de specificul sau – am ales profilul filologie. Din pacate, nu am putut crea un nou profil liceal – profilul Waldorf. Pentru elevii care doresc specializarea timpurie pe profiluri ca matematica – informatica nu avem posibilitatea sa-i ajutam.
Un alt dezavantaj este faptul ca baza materiala a scolilor Waldorf: cladiri (sali de clasa), sali de sport, ateliere, etc., desi vorbim de invatamant de stat, a fost realizata din finantari externe si munca parintilor (Bucuresti, Cluj, Timisoara, Simeria, Sibiu –Rosia), statul roman negasind solutii in acest sens. La Iasi, Liceul Waldorf este “inghesuit” de 20 de ani in 6 sali de clasa (doua schimburi) dintr-o scoala traditionala.

6. Prin ce se diferentiaza alternativa educationala Waldorf de sistemul traditional de invatamant?
Fundamentul pedagogiei Waldorf il reprezinta antropologia si psihologia dezvoltarii, asa cum au fost prezentate pentru prima oara de catre Rudolf Steiner (1861-1925), in ciclul de conferinte „Antropologia generala ca baza a pedagogiei” (1919). Cadrele didactice trebuie sa aiba pregatire in pedagogia Waldorf, sa se autoeduce in mod corespunzator si sa se perfectioneze continuu din punct de vedere profesional. Baza educatiei si predarii in scolile Waldorf este un curriculum-cadru care stimuleaza cadrele didactice in a-si elabora individual predarea.

7. Pedagogia Waldorf poate fi aplicata doar in scolile Waldorf sau pot fi infiintate clase Waldorf si in scolile traditionale?
Forma juridica adecvata scolilor, gradinitelor si altor unitati de invatamant este cea de unitate independenta, care se organizeaza prin participarea tuturor celor implicati in procesul educational. Desigur, intr-o prima etapa, pana se ajunge la „cresterea” suficienta a unitatii de invatamant Waldorf - conform legislatiei din domeniul educatiei - orice gradinita, scoala sau liceu Waldorf porneste prin infiintarea de grupe, clase, structuri Waldorf integrate in gradinite, scoli, licee din invatamantul traditional.

8. De ce ati ales sa predati intr-o scoala Waldorf?
Am avut privilegiul de a cunoaste si de a profesa in alternativa educationala Waldorf din anul 1993-1994. Eram director de scoala, inspector metodist al ISJ – Iasi si ma straduiam sa-mi fac datoria de dascal cat mai bine. Ceva imi lipsea totusi...Am considerat mereu ca, pe langa superficialitate/diletantism, rutina reprezinta un pericol major pentru toate cadrele didactice din invatamantul romanesc. Acesta a fost unul din motivele principale pentru care am ales alternativa Waldorf – teama de a nu deveni o prafuita placa de patefon, un program de calculator care se reinitializeaza o data la patru ani pentru o noua serie de elevi. Pedagogia Waldorf nu mi-a oferit „retete”, metode, material didactic standardizat, ci m-a invitat sa mi le creez singur dupa o aprofundata pregatire in domeniul cunoasterii copilului din punctul de vedere al antropologiei lui Rudolf Steiner, dupa multe cursuri teoretice si artistico/practice. Un alt aspect pe care il apreciez in pedagogia Waldorf este ca a redescoperit intrebarea „De ce?”, intrebare pe care ar trebui sa si-o puna orice cadru didactic atunci cand isi alege continuturile, auxiliarele didactice, metodele si mijloacele de predare pentru fiecare clasa de elevi.

 

Adrian Condrea
Institutor, grad didactic I, titular – Liceul Waldorf Iasi
Absolvent al Liceului pedagogic “V. Lupu” – Iasi si licentiat al Facultatii de Drept – Bucuresti
Experienta la catedra – 30 de ani, in alternativa Waldorf - 17 ani
Din anul 2009, director executiv al Federatiei Waldorf din Romania;
"Sunt casatorit, sotia mea este medic de familie si avem o fetita, Daria, care a implinit varsta de 6 ani. Imi place sa ma joc cu Daria si sunt fericit cand observ ca si ei ii place sa ma aiba partener de joaca. Spunem (inventam) povesti impreuna, le punem "in scena", desenam, pictam, construim, modelam, facem clatite impreuna (ea le umple), ne jucam in parc. Mergem la pescuit impreuna chiar daca ea elibereaza toti pestii prinsi. Ii place mult sa mearga la un curs de dans, insa niciodata nu am fost interesati de latura competitionala a acestei activitati, de concursuri."


Comentează:
60 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Fără foto
    Catalina    29.06.2016 - 16:21
    Buna ziua as vrea sa stiu daca se plateste si cat .as avrea sa inscriu o fetita
  • Lory Popescu
    Lory Popescu    30.04.2016 - 19:44
    As vrea sa inscriu copilul in clasa a VII-a si as vrea sa aflu pareri ale parintilor sau chiar a elevilor din Iasi de la Waldorf.
  • Fără foto
    Loredana P.    30.04.2016 - 19:37
    Buna ziua. Este cineva de la Waldorf Iasi Gimnaziu si/sau Liceu care sa spuna parerea despre cum se desfasoara activitatea?
  • Victor Balan
    Victor Balan    13.05.2014 - 11:12
    Liceul Waldorf din Bucuresti - Asemenea aiureala (vezi mai jos) este posibila deoarece parintilor li se da de inteles ca liceul aplica Waldorf, adica ti se prezinta ce vezi pe web-site despre alternativa, iar tu presupui eronat ca asta se si face in liceu.
    Multi parinti presupun (iarasi eronat) ca inspectoratul scolar controleaza ce se intimpla intr-o scoala Waldorf. Nu o face in realitate decat la un nivel superficial, deoarece esenta procesului ar fi trebuit sa fie verificata de Federatia Waldorf. Dar la federatia Waldorf sunt aceiasi profesori care sunt si in scolile Waldorf, Federatia nu are personal de verificare independent. Trageti singuri concluziile.
  • Victor Balan
    Victor Balan    13.05.2014 - 11:06
    Liceul Waldorf din Bucuresti - strategia pedagogica este de a astepta mereu pe cel mai slab din clasa sa ajunga la nivelul celorlalti. Rezultatul este o pregatire mai mult decat slaba a tuturor.
    Nu respecta programa Waldorf, si nici vreo alta programa, deoarece "se adapteaza la ritmul clasei" - adica fac pe cat posibil mai putin. De fapt, doar deseneaza....
    Copiii nu fac niciodata nimic cat de cat dificil, pana si la sport vor juca "ratele si vanatorii" indefinit. Rezultatul este o frustrare acumulata, egocentrism.
    Ar fi fost de asteptat ca profesorii sa spuna parintilor ce fac, deoarece nu exista manual, asa ca nu poti urmari ce invata copiii, unde sunt cu materia. Rezultatul este ca parintii tot presupun, uneori o nimeresc, dar cel mai des nu.
    Rezultatele la Bac sunt de fapt ale meditatiilor, nu ale scolii, ca dovada ca la Evaluarea nationala unde nu sunt meditatii notele sunt majoritatea sub 4.
  • Victor Balan
    Victor Balan    12.05.2014 - 10:40
    Nu uitati ca desenul in Waldorf nu este un desen neaparat artistic. Are alte obiective. Pentru a intelege despre ce e vorba, sunt necesare cunostinte de antroposofie.

    Daca va veti aduce copilul la liceul Waldorf din Bucuresti pe idea ca "are talent la desen" sau daca il veti aduce de teama invatamtului traditional, cu siguranta veti face o greseala greu de indreptat, daca nu imposibil.
  • cristina miron
    cristina miron    12.05.2014 - 10:09
    Buna ziua,
    ca si @ Adrian, as dori opinii legate de sc Ita Wegman. De fapt despre gradinita lor, despre care stiu ca e nou infiintata.
    Si, va rog, hai sa scriem "copiii"-copiii si "nostri/vostri"- nostri/vostri!
    Multumesc.
  • ada kolm
    ada kolm    11.05.2014 - 02:27
    draga @catalina,

    probabilitatea de la bac este asa de mare deoarece din elevii care intra in examen trec mai mult de jumatate, dar nu se vorbeste de cei care nu intra in examen... in general nu ar trebui sa ne luam dupa acea probabilitate pentru a caracteriza o scola.
    daca cititi ce am scris mai jos cu clasele 5-8 la waldorf, cred ca este potrivita mutarea. daca are inclinatii artistice si poate invata singur sau nu are nevoie sa fie cel mai bun din oras sau sector multumindu-se sa fie cel mai bun din clasa, chiar fara sa invete, poate ramane la waldorf.
  • ada kolm
    ada kolm    11.05.2014 - 02:18
    am uitat sa precizez (ceva foarte important): sunt din timisoara.
    [traditional -> waldorf -sper> traditional]
    ceea ce am scris e foarte subiectiv, dar nu sunt singura care vede lucrurile astfel.
    waldorf-ul poate fi bun in anumite momente din viata unui copil, de aceea, daca nu sunt prea multe inconveniente, recomand waldorful intre clasele 5-8.
    0-4 copilul va invata sa citeasca, sa scrie, dar programul va deveni foarte incarcat odata cu anii.
    5-8 la scoala va fi atat de lejer (adica se va transfera din traditional la waldorf) incat se va simti bine, va avea timp de activitati extra-scolare si de a se hotar ce-i place.
    9-12 alege un liceu la care trebuie sa se memoreze (se transfera de la waldorf intr-un liceu traditional), astfel partea aceasta a creierului nu se va atrofia (si va fi pregatit pentru facultate).
  • Victor Balan
    Victor Balan    30.04.2014 - 16:11
    >>>Marc
    Recunosc in cele scrise de dvs. acel fanatism al oamenilor care cred orbeste ca au dreptate, in ciuda tuturor evidentelor.

    Domnul Porosnicu a povestit clar din experienta personala si a adus argumente. Dvs. spuneti ca "vi se face sila" sa il cititi.

    Situatia descrisa de domnul Prosnicu este reala, ba chiar as spune ca a dat dovada de excesiv de multa intelegere fata de ceea ce se petrece la Liceul Waldorf din Bucuresti. Mai bine zis, fata de lipsa de interes a cadrelor didactice de acolo de a face ceea ce au datoria de a face.

    Alternativa Waldorf nu e o garantie a succesului. Ea functioneaza bine numai si numai daca parintii care isi aduc aici copiii stiu in ce consta aceasta. Din pacate, asa cum a spus domnul Porosnicu - majoritatea nu stiu, iar cadrele didactice profita de necunoasterea lor- cu buna stiinta. Rezultatul este ca scoala Waldorf din Bucuresti preda copiilor ... aproape nimic.
  • Victor Balan
    Victor Balan    30.04.2014 - 15:34
    >>Catalina

    Iti sugerez sa verifici si rezultatele la evaluarea nationala de clasa a VIII-a cea care cotneraza 75% la admiterea in liceu. Vei vedea ca Liceul Waldorf din Bucuresti sta mai mult decat jalnic.

    In plus, nu uita ca alternativa Waldorf presupune cunoasterea de catre parinti a acestui system si aplicarea sa. Nu se poate fara asta. La Liceul Waldorf din Bucuresti nu vei gasi aceasta deschidere si aceasta sinceritate. Ti se va solicita practic sa crezi orbeste fara stii nimic. Nu vei avea lectorate cu parintii, nu vei avea legatura dintre materii si nici activitatea extrascolara necesara unui sistem Waldorf eficient.

    Succesul la Bac al celor de la Liceul Waldorf din Bucuresti este relative, acesta fiind cel mai slab ditnre toate liceele Waldorf din tara (sau printre cele mai slabe oricum).

    Nu compara cu media promovarii la Bac pe tara, ci compara cu rezultatele la Bacalaureat ale liceelor decente din capitala - prima treime a liceelor au cam 80% promovabilitate.
  • Victor Balan
    Victor Balan    28.04.2014 - 13:52
    Cel mult 10% din ce scrie in articol de face in Liceul Waldorf din Bucuresti.
    Rezultatele la evaluarea nationalade clasa a opta, cea care conteaza la admiterea in liceu, sunt jalnice: trei sferturi din clasa ia sub cinci, rezultate mult sub cele ale unor gimnazii de cartier decente.
  • Victor Balan
    Victor Balan    28.04.2014 - 13:21
    Fiind a treia oara cand incerc sa postez, ma rezum la a scrie deocamdata ca pot confirma toate cele scrise de domnul Porosnicu.
  • Utilizator Anonim
    traditional -> waldorf -> (SPER) traditional    23.02.2014 - 22:04
    scuzati-mi, va rog, greselile gramaticale. dupa recitirea textului le-am observat doar pe acestea:
    (unele facute si dn graba)
    3. Nivelul
    nu o pot trece
    nu stie sa explice (prof de chimie)
    acest timp serveste tocmai invatatuli preferential, dar si lenevitului
  • Utilizator Anonim
    ELEV DIN TRADITIONAL -> WALDORF (SPERA) -> TRADITIONAL    23.02.2014 - 21:51
    PAREREA UNUI ELEV

    m-am transferat la Waldorf cu gandul ca voi scapa de tocilari (copii care invata pentru testul de azi, iar maine nu mai stiu nimic), de profesorii care nu stiu sa predea si de temele excesive. ei bine cred ca AM GRESIT. vreau sa ma transfer inapoi la o scola traditionala. motive:
    1. NU se invata carte. PROBABILITATEA NU este atat de buna... anul trecut din 13 sau 14 elevi doar 3 au ajuns sa dea BAC-ul si doar 2 l-au luat. nu inteleg de ce toata lumea crede ca sunt atat de mari sansele... sau de ce isi fac sperante
    2. si aici exista "PILE". am colegi care trec anul doar pentru ca parintii lor "ajuta scoala" sau al caror comportament inadecvat este "nevazut". si ce surpriza! toti acesti copii au ori parinti care se inteleg cu directoarea, profesorii si parintii ori copii care au ceva mai multi bani si sustin financiar scoala.
    3. NIVELL DE INFORMATII primite este foarte mic. singurele materii la care chiar pot spune ca am PROFESORI CARE STIU SA PREDEA sunt: prof. de ROMANA ( din pacate doar una dintre cele 3, acum 2 -concediu maternal), MATEMATICA (care este profesor si de fizica, pacat ca este profil filo). in rest mai avem PROFESORII CARE TE FAC SA INVETI "prin metode proprii", dar care nu sunt severe, dar care pot displacea (tin sa precizez ca si ei sunt profesori buni, care isi iubesc materia predata): prof de isorie, de biologie si de muzica. avem si PROFESORII CU CARE TE INTELEGI, adica cei permisivi, intelegatori si care nu isi bat prea mult capul, astfel la ora lor te poti relaxa, dar la care si inveti: prof. de germana, prof. de economie. in rest... materile sunt cele usoare: sport, desen (cu toate ramurile sale). la engleza avem o profesoara noua pe care nu stiu unde sa o incadrez momentan, sau mai bine zis nu stiu daca o pot treca mai sus de profesorii permisivi. profesoara de geografie (geologie, astronomie) nu este pe placul meu: poate purta pica, nu stie sa explice prea bine si are preferati. profesoara de chime este un caz... mai special. pot spune ca este o profesoara waldorf, dar care nu stie sa aplice ce stie, nu stie se explice (astfel cunostintele mele si ale colegilor la chimie sunt foarte joase). la T.I.C. avem o profesoara permisiva si intelegatoare, dar cu care nu putem forma "o legatura". profesoara de latina nu preda doar la Waldorf si nu stie sa predea mai exact. este exigenta cu noi, vrea sa stim declinarile, pe cand ea nu stie sa folosesca acuzativul (tema care o aveti in loc de tema PE care o aveti)

    una dintre problemele actuale ale Waldorf-ului este scaderea notei la purtare. elevii care bruscheaza copii (pana fac pe ei) primesc un referat, iar cei care au opinii diferite de cele ale profesorilor primesc si ei.

    in clasa a 7-a copilul va invata de focul focos si apos - asta ar trebui sa arate ceva despre cunostintele viitoare ale copilui.
    una dintre profesoare a dat o nota mai mica la o lucrare deoarece "nu era de acord cu opinia" copiluli, cerinta fiind clara: "exprimati-va opinia in..."
    am o cunostinta care si-a dat copilul la Waldorf in cls. 1, iar in a 2-a la mutat caci nu invatase nimic. tot ce facea era sa deseneze cercuri. adaptarea la o scoala traditionala a fost extrem de grea, ceilalti stiind sa scire - el nu. la Waldorf doar in clasa a 3-a incepi sa scrii, pana atunci avand parte de poveste.

    astea sunt datele de care aveti nevoie, sau cel putin o parte importanta din ele, pentru a va da sau nu copilul la Waldorf.

    si mai subiectiv, daca se poate, despre Waldorf: nu ii invata pe copii ce este memoratul. daca un copil are 10 la Waldorf si merge la facultate, iar un copil din traditional are 8, ghiciti cui ii va fi mai greu. pe mine Waldorful m-a invatat, chiar mi-a hranit, aceasta latura a invatatului preferential (invat ce cred ca o sa ma ajute, ce imi place). unul din lucrurile bune ale Waldorfului este acela de a avea timp pentru ce vrei tu (dar acest timp liber serveste tocmai la invatatul preferantial, sau la lenevit).

    inca un detaliu: copiilor le va fi foarte grea adaptarea la un sistem normal, asta daca vor fi primiti la scolile dorite. sunt scoli la care daca sun pentru un transfer imi vor inchide sau imi vor spune politicos nu.
  • Utilizator Anonim
    Un parinte la Ita Wegman    18.02.2014 - 14:48
    Dna Tania...daca nu ati fost de acord cu plata chiriei, de ce v-ati inscris copii la aceasta scoala? E o ipocrizie ce afirmati. Nu v-a obligat nimeni sa va inscrieti copii la o scoala de stat unde se plateste chiria. V-ati asumat aceasta plata la fel ca noi toti ceilalti. Ne-am asumat-o tocmai ca, copii nostrii sa-si desfasoare activitatea intr-un cadru decent si nu in niste clase ingramadite. Din cauza unora ca d-voastra care si-au dovedit neseriozitatea, angajandu-se intr-un contract pe care ulterior nu l-au mai onorat, toti copii au pierdut sediul scolii. Sper ca sunteti multumita acum, nu ?
    Nu imi vine sa cred cum pozeaza unii in calitate de victima. E incredibil.
  • Utilizator Anonim
    Gabriel Porosnicu    18.02.2014 - 12:29
    remarc faptul ca parintii care isi doresc scoala Waldorf nu au nici o idee despre ce inseamna Antroposofia, pedagogia Waldorf si principiile lor. Nu acestea ii mana spre Waldorf ci retinerea fata de sistemul clasic. In situatia asta se incadreaza exact in acel tipar pe care il ia in deradere Rudolf Steiner (parintele Pedagogiei Waldorf) de oameni care vor sa invete sa scrie fara sa trebuiasca sa pauna mana pe creion, ca sa nu-i doara degetele. Pe romaneste: la placinte inainte, la razboi, inapoi.
    Cred ca tocmai asta face ca Scoala Waldorf sa fie unde este: parinti nu vin acolo in cunostint de cauza ci numai din disperare, fugind de sistemul traditional. E un fel de centru de consiliere pentru parinti speriati, lucru care "dauneaza grav" activitatii pedagogice. Pacat ca profesorii de acolo s-au injosit sa accepte acest rol.
  • Utilizator Anonim
    Catalina    18.02.2014 - 00:14
    Am citit cu atentie postarile. Eu sunt un parinte din Bucuresti care vreau sa-mi transfer copilul din invatamantul traditional gimnazial in cel alternativ Waldorf. Am vazut rezultatele la bacalaureat din ultimii ani si procentul de reusita este destul de mare ! Daca este asa de rau ....cum au acest procent de reusita ? Ma refer la Bucuresti.
    Copilul meu este in clasa a 6-a si as dori sa-l transfer, daca se poate "ieri".
    Rog conducerea liceului sa-mi tranmita daca acest lucru este posibil si pasii pe care trebuie sa-i urmez. Copilul abia asteapta acesta schimbare.
    Referitor la postarile domnului Gabriel Porosnicu:
    sunt convinasa ca este bine sa-i dam libertate copilului sa aleaga, noi parintii trebuie doar sa-l ajutam sa-si realizeze alegerile, punandu-i la dispozitie alternativele. Nu sunt de principiul ca daca ai note mari vei reusi in viata ! Nu toti parintii cred in beneficiile invatamantului traditional ! Cat din matematica pe care am tocit-o in scoala sau liceu o folosim ? Sau cat din ce am invatat in facultate ne-a ajutat sa ne gasim un job ? Si atunci de ce sa-i chinuim ? Copilul meu invata intr-o scoala cotata in topuri mult peste scoala 195, dar regret ca atunci am facut aceasta alegere. Invatamantul traditional romanesc dezvolta egoismul, inhiba initiativa si cultiva involuntar teama de esec. Am terminat o facultate tehnica inainte de '89 si sunt ingrozita de actuala programa scolara. Este prea mult....si prea devreme ! Suntem in UE, hai sa ne uitam la celelate state si la copii lor...sunt destinsi...copii romani sunt inhibati, obositi, stresati de "invatati, invatati". Parintii copiilor din vest nu fac lectiile cu ei, pentru ca pentru ei invatatul nu este un scop, altele sunt valorile. Nu sunt conditionati de rezultatele la invatatura ! Poate ca Waldorf nu este cea mai buna alternativa, dar este un inceput al alternativelor....
  • Utilizator Anonim
    Adrian    17.02.2014 - 07:28
    Buna ziua,

    pote sa imi spuna si mie ceva despre scoala Waldorf in limba germana Ita Wegman?
  • Utilizator Anonim
    Olimpia Gheorghe    14.02.2014 - 15:19
    @ Gabriel Porosnicu - si eu am in vedere scoala 195 pentru clasa pregatitoare in anul 2014-2015, si ma intereseaza cum ati facut cu restrictiile de domiciliu.
Vezi toate comentariile

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe