characters characters

Procrastinarea in anii de liceu

Propus de: Echipa Intuitext   |   10 decembrie 2009    |   4598 vizualizări

Varsta: 15 - 18 ani.

Stii ce inseamna procrastinarea? Daca vei realiza urmatorul exercitiu, vei afla:
Cere-i adolescentului tau imediat dupa ce a sosit de la scoala sa-si faca temele. Noteaza undeva raspunsul. Cel mai probabil va spune ca e obosit si are suficient timp pana maine dimineata. Mai tarziu repeta cerinta si tot asa pana cand se lasa seara. Este posibil ca adolescentul tau sa isi faca temele cu 5 minute inainte de culcare sau, mai rau, inainte de a incepe orele in ziua urmatoare. Daca il intrebi de ce a tot amanat, va da suficiente motive, unele chiar plauzibile. Si totusi despre ce vorbim?

Procrastinarea. Acest fenomen se refera la faptul ca atunci cand trebuie sa realizam o sarcina, de cele mai multe ori o amanam pentru ca interfereaza cu altceva. Procrastinarea nu inseamna doar a amana o actiune, ci si a face o alta alegere in schimb, a opta pentru o alta ierarhizare a nevoilor. Nu putem blama neaparat copiii pentru comportamentele pe care le au. Din pacate, este mai mult o problema de management al timpului si management comportamental. Copilul nu stie cum sa isi ordoneze si sa-si prioritizeze actiunile.

Ar fi bine sa stii ca procrastinarea implica un nivel foarte ridicat de stres. Aceasta presiune continua duce la o oboseala psihica mare si la incapacitatea de a mai realiza sarcina datorita dificultatilor de concentrare. A intarzia realizarea unor actiuni duce la un consum foarte mare de energie si chiar daca nu sunt realizate, ele raman activate in subconstientul nostru. Totusi procrastinarea nu este nimic altceva decat o obisnuinta. Ce semnalizeaza? In principiu, procrastinarea ar trebui sa-ti ridice niste semne de intrebare privind activitatea de care este legata. Daca copilul tau amana sa-si faca temele s-ar putea sa nu fie vorba doar de lipsa de chef. Problemele de la scoala, dezinteresul si nepotrivirea profilului de la liceu ar putea fi adevaratele motive.

Iata cateva tehnici prin care sa reduci acest fenomen:
  • Conversia. Majoritatea dintre noi ducem o viata in termeni de „trebuie sa...”. Varianta cea mai adaptativa este „vreau sa...”. Astfel, invata-l pe copilul tau sa se gandeasca intotdeauna la beneficiile imediate pe care le poate obtine dupa realizarea sarcinii. Acest lucru inseamna concentrarea energiei si directionarea ei spre sarcina, precum si un control mult mai mare.
  • Prioritizarea. Sfatuieste-l pe copilul tau sa realizeze activitatile care nu ii fac placere sau pe care le gaseste deosebit de dificile in momentul in care are cea mai mare cantitate de energie.
  • Delegarea. Dupa ce a realizat o ierarhie a lucrurilor pe care ar fi bine sa le indeplineasca, cere-i sa mai arunce o privire peste agenda si sa-si puna urmatoarele doua intrebari:
  • (1) Chiar trebuie sa fac totul? si
  • (2) Nu exista nicio alta persoana care sa poata indeplini cateva sarcini din cele de pe agenda mea? Aici ne referim la situatia in care copilul tau are prea multe de realizat pe parcursul unei zile. Spre exemplu, adolescentii obisnuiesc sa se implice in organizarea diverselor evenimente de voluntariat sau din cadrul scolii (concursuri, baluri, evenimente caritabile, campanii de preventie sau promovare a unor comportamente adaptative etc.).
  • Imparte sarcina pe bucati. Cu cat o sarcina este mai mult amanata, cu atat ea va creste in dimensiune si in importanta. Va ajunge la asemenea marimi incat copilul tau se va speria si va intra chiar in panica si limita de timp. De aceea ar fi bine sa-i propui sa imparta sarcina pe bucati. Numai asa, realizand parte cu parte si avand reusita va putea sa o finalizeze in intregime.
  • Dezvolta un sistem. Asta inseamna ca un orar bine pus la punct, cu limite de timp si modalitati de verificare si tragere la raspundere este extrem de eficace.

Tu ce parere ai despre procrastinare? Descrie o situatie in care ti-ai observat copilul procrastinand. Ti se intampla si tie? In ce situatii? Asteptam sa ne raspunzi.

Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • adelia
    adelia    04.01.2011 - 07:15
    nu stiu altii cum sunt ,dar copii mei invata 10 minute si a luat 10 in teza la istorie cl 11 ,i-am spus fetei daca invata mai mult era olimpica nationala tot asa e si baiatul din cls 9 ,fac ce fac si hop sunt in sufragerie daca le dau ocupatii suplimentare am dat foc la casa stiti cantecul :"de ce tot eu?"

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe