characters characters

Homeschooling - avantaje si dezavantaje

Propus de: SuntParinte.ro   |   08 decembrie 2010    |   18665 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

homeschooling avantaje si dezavantajeEducatia la domiciliu este legala in multe state ale lumii. In Romania pot beneficia de homeschooling doar copiii cu cerinte educative speciale care nu se pot deplasa pana la scoala. Care sunt avantajele si dezavantajele acestui sistem de invatamant?

Copiii care au beneficiat de home schooling obtin rezultate medii sau peste medie la testele standardizate pe care le dau. Pe de alta parte, copiii educati acasa sunt privati de ocazia de a-si forma abilitati de socializare si comunicare cu copii de varsta lor. Afla mai multe despre celelalte avantaje si dezavantaje ale educatiei la domiciliu.

Avantajele homeschooling-ului pentru copil

1. Libertatea de a stabili programul de invatare in functie de preferintele personale. Fiecare copil are perioade ale zilei in care invata mai bine: unii prefera dimineata, altii dupa-amiaza. Copilul poate alege impreuna cu parintele ora la care incepe programul, ordinea materiilor, precum si modalitatea de invatare: urmarea unor cursuri online, o vizita la muzeu, urmarirea unui film documentar etc.

2. Mai multa atentie din partea “profesorului”. Spre deosebire de invatarea la clasa, unde profesorul trebuie sa isi imparta atentia si timpul la 20-30 de elevi intr-o singura ora, invatarea acasa ofera parintelui posibilitatea de a-si concentra intreaga atentie asupra nevoilor copilului.

3. Posibilitatea de a-si orienta atentia catre materiile care il intereseaza. Copilul are libertatea de a invata mai multe despre domeniile care il intereseaza si poate alege impreuna cu parintele temele asupra carora vrea sa se opreasca mai mult timp.

4. Dispare tendinta de a urmari “notele bune” sau de a se compara cu alti copii. Copilul scolit acasa invata pentru a invata. Dispar factorii negativi care pot influenta invatarea in cadrul scolii: stresul notelor mici, emotiile inainte de lucrarea de control sau teama de profesor.

Avantajele homeschooling-ului pentru parinte

1. Parintele are posibilitatea de a urmari indeaproape activitatea de invatare a copilului. Fiind implicat direct in activitatea de predare, parintele stie exact care sunt rezultatele copilului, poate identifica la timp anumite aptutidini sau, dimpotriva, deficiente ale copilului si poate actiona in consecinta.

2. Influenta negativa a anturajului este evitata. Deoarece copilul nu frecventeaza scoala,  scade foarte mult probabilitatea de a intalni copii care sa il incurajeze sa adopte comportamente de risc sau care sa il agreseze.

3. Parintele petrece mai mult timp impreuna cu copilul. Multe familii care au ales sa-si scoleasca acasa copiii sustin ca aceasta alegere i-a ajutat sa se apropie mai mult si sa comunice mai eficient.

4. Timpul liber al copiilor si al parintilor se poate organiza mai usor. Familiile care aleg educatia la domiciliu isi pot stabili concediile atunci cand doresc, fara sa mai depinda de vacantele stabilite de structura anului scolar.

5. In cazul parintilor care calatoresc foarte mult in interes de serviciu, homeschooling poate fi o alternativa optima. Le permite acestora sa isi pastreze copilul aproape (evitand trimiterea lui la o scoala cu internat, de exemplu) si sa supravegheze evolutia educatiei sale.

Dezavantajele homeschooling-ului

1. Homeschooling-ul afecteaza socializarea copilului. Mediul scolar ofera copilului posibilitatea de a cunoaste si de a interactiona cu mai multi copii, de diferite varste si cu diferite personalitati. De aceea, parintii care aleg educatia la domiciliu sunt nevoiti compenseze aceasta lipsa a socializarii prin implicarea copiilor in diverse activitati de grup.

2. Timpul liber al parintilor scade considerabil. Home schooling presupune din partea parintilor un consum considerabil de energie si timp pentru pregatirea materialelor si desfasurarea orelor. Acest lucru inseamna, implicit, mai putin timp liber pentru parinti.

3. Problemele de disciplina pot produce dificultati in procesul de educare al copilului. Comunicarea ineficienta intre parinte si copil, conflictele intre acestia sau  refuzul copilului de a coopera pot afecta rezultatele educatiei la domiciliu.

4. Parintii au nevoie de abilitati speciale de predare si comunicare cu copilul, precum si de un bagaj important de cunostinte. Unul dintre argumentele aduse de persoanele care nu sustin acest sistem educational este ca nu toti parintii au cunostintele si abilitatile necesare pentru a se ocupa de predare. Totusi, multi parinti apeleaza la resurse informationale, la cursuri si la materiale suplimentare care ii ajuta sa invete alaturi de copil tot ceea ce nu stiu.


Recomandarile tale
Asteptam parerile tale despre homeschooling! Ce alte avantaje si dezavantaje crezi ca are acest sistem educational?



Comentează:
7 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Fără foto
    Mandu Denis    19.01.2018 - 11:42
    nu cred ca homeschooling-ul este o varianta buna pentru invatarea copilului deoarece acesta nu mai are posibilitatea de a socializa
  • Utilizator Anonim
    Sandra    25.03.2012 - 20:11
    Astept cu rabdare sa se legalizeze si homeschooling ul in Romania. Conform constitutiei, parintele raspunde de educatia copilului/copiilor lui, deci consider corect sa i se dea si posibilitatea sa isi inscrie copilul la o scoala cu educatia acasa - o scoala de homeschooling, exista mii de astfel de scoli in intreaga lume, cu rezultate concrete foarte bune.
  • Utilizator Anonim
    Stefan    16.12.2010 - 20:41
    Cunosc o familie care practica asa ceva si am vazut mai mult dezavantaje:copiii nu stiu sa respecte reguli impuse de viata in societate,nu pot lucra sub presiune,nu sunt stimulati de eventuali competitori etc.Mi se par neintegrati, mi-au inspirat mila, iar parintii au un program care include un timp neplatit, financiar nu prea stau excelent.Aici nu s-au descurcat si au plecat.
  • Utilizator Anonim
    Dan Sima    16.12.2010 - 20:08
    Nici un cuvant (în articol și comentarii) despre costuri care sunt importante. Mai sunt și implicații juridice (dreptul la educație nu poate fi lăsat la buna voință a părintelui decât în ipoteza stupidă - dar fezabilă în România - un părinte + un inspector)
  • negrutiuv.
    negrutiuv.    16.12.2010 - 16:18
    Ar fi o optiune,mai ales pentru un copil care locuieste intr-o zona izolata si trebuie sa strabata distante mari pana la scoala.Dar a renunta total la a intra intr-o colectivitate ar fi o eroare.Copilul nu trebuie sa fie un recipient care sa inmagazineze cunostinte, chiar in ritm propriu. El trebuie pregatit pentru viata, trebuie sa-si formeze competente, sa socializeze. Da, sunt de acord cu alternarea sistemelor si mai ales renuntarea la nebunia actuala in care inghesuim cate 30de elevi de 6-7 ani intr-o clasa, unii dintre ei cu CES.Ii cerem cadrului didactic sa intocmeasca programe personalizate,il obligam sa intocmeasca zeci de proiecte, cu teme cat mai pompoase, ii cerem performanta.Tare as vrea sa vad si eu sa vad cum un guvernant de-ai nostri ar face o demonstratie practica, macar o zi intr-un an scolar! Si-apoi, dupa ce se intoarce de la scoala, sa-l intreb daca ar dori sa repete actiunea.
  • Utilizator Anonim
    ela52    16.12.2010 - 13:51
    Mi-as fi dorit foarte mult ca acest sistem sa fi functionat si la noi cu 20 de ani in urma, pentru copiii cu un coeficient de inteligenta peste medie !Baiatul meu a invatat singur sa citeasca pe la 2-3 ani, stia alfabetul rusesc la 5 ani, tabla inmultirii cand a intrat in clasa 1, la 6 ani.Primele patru clase au cam fost timpi morti...Norocul lui a fost ca eu eram invatatoare in aceeasi scoala, la o clasa paralela,iar in clasele intai si a doua venea o saptamana la scoala, doua acasa.In zilele cand statea acasa citea mult, isi programa activitatile dupa preferintele sale.Acest lucru i-a fost de folos in gimnaziu si in liceu cand, facand performanta la informatica si la fizica,a fost "salvat" la unele discipline precum geografie, istorie, biologie de cunostintele acumulate prin intermediul lecturilor din ciclul primar.(Reusea sa obtina 9 sau 10 la teste fara sa fi citit lectia din manual.)
    In concluzie, sistemul ar fi util nu numai elevilor cu cerinte speciale (handicap ori coeficient de inteligenta superior )ci si celor aflati intre aceste limite: nimic nu reuseste mai bine ca atunci cand e facut cu placere,cand are motivatie intrinseca.Cat despre socializare, se poate realiza in multe moduri,nu numai la scoala.
    Dar nu cred ca in Romania se va mai naste vreun Spiru Haret in urmatorul mileniu.Si chiar de s-ar naste, il vor lasa la conducere cei care au scoarta cerebrala neteda ? Mai e o singura speranta : sosirea extraterestrilor !
  • Utilizator Anonim
    nikea    16.12.2010 - 07:15
    Eu aş opta fără ezitare pentru această variantă, mi-aş dori ca şi legile noastre sa o permita, eventual condiţionată de obţinerea de rezultate (trecerea unor examene periodice) şi de o pregătire prealabilă a părinţilor (pedagogie, metodică, pshihologia copilului - ca modulul urmat de viitorii profesori). Aş avea ocazia nu doar să lucrez mai mult cu copilul, dar şi să îi ofer cursuri adaptate nevoilor şi personalităţii ei şi să reduc factorii de risc. Toţi avem experienţe plăcute şi altele mai puţin plăcute din şcoală, sistemul de homeschooling ar putea reduce ponderea celor negative, copilul poate dedica mai mult timp unei activităţi dacă îl interesează sau dacă nu a înţeles totul imediat, beneficiază constant de atenţia "profesorului" şi se concentrează asupra a ceea ce are de făcut (nu asupra colegului, revistei de sub bancă, mobilului, filmului la care va merge în următoarea oră când va chiuli etc.) În sistemul actual se mai întâmplă să se piardă orele din motive de disciplină, de organizare etc., iar părintele recurge la meditaţii pentru a suplini carenţele sistemului. Astfel copilul pierde din timpul petrecut la şcoală, este suprasolicitat şi acasă nu mai are timp pentru alte activităţi cu familia. Se mai pierde din timp şi cu transportul la şi de la şcoală, care uneori mai şi costă. Să nu mai discutăm de politica păguboasă de educaţie care înghesuie 30 de copii într-o clasă sau de lipsa grădiniţelor şi şcolilor în unele zone. Aceste neajunsuri pot fi evitate prin homeschooling. Nu mă tem că ar afecta socializarea copilului atâta timp cât interacţionează zilnic cu alţi copii (la locul de joacă, în familie, la un cerc de la Palatul Copiilor, la un curs pentru copii etc.) Da, sistemul necesită o implicare susţinută a părintelui, care trebuie să dedice timp pregătirii orelor şi să înveţe şi el alături de copil - în primul rând să fie educator. Dar este posibil şi merită efortul. Problema la noi este una materială - îţi trebuie bani pentru cursuri, manuale, materiale, muzee etc. şi nu cred că sunt mulţi părinţi care pot să renunţe la serviciu sau măcar să îşi aleagă un program flexibil...Ca să introduci homeschooling în România trebuie să se schimbe mai mult decât Legea învăţământului, e vorba de mentalitate, nivel de trai, obiceiuri balcanice....şi multă voinţă...părinţii ar trebui să aibă şi această alternativă şi să fie sprijiniţi (prin încurajarea job-urilor flexi-time şi la stat şi la privat, acordarea de facilităţi şi chiar ajutor financiar - pt că oricum statul plăteşte în sistemul actual pt şcolarizarea fiecărui copil o sumă consistentă şi ar putea da părintelui măcar o parte).

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe