characters characters

Evaluarea cunostintelor

Semnele care indica o invatare eficienta

Propus de: SuntParinte.ro   |   13 ianuarie 2020    |   1130 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

evaluarea cunostintelor
„Ce ai invatat azi la scoala?” este intrebarea pe care multi copii o aud cand ajung acasa. Pe de alta parte, „Cat de bine ai invatat lectia?” este o intrebare care mai degraba le preocupa pe cadrele didactice, care trebuie sa evalueze progresul copiilor. La fel de mult ar trebui sa ii preocupe insa si pe parinti.

Abilitatea de a invata sa inveti se pare ca va fi cea mai importanta abilitate cand vine vorba de educatie. Iar invatarea fara evaluare nu este completa. De aceea, iata cateva semne prin care poti sa iti dai seama sau prin care copilul tau isi poate da seama ca a invatat cu adevarat eficient un capitol sau o lectie.

Iata cateva semne care indica o invatare eficienta si de durata:

Copilul poate explica si preda materia unei alte persoane. Explicatiile pe care le ofera copilul sunt clare si logice, informatiile noi sunt conectate cu informatiile deja cunoscute, iar copilul poate raspunde la intrebari suplimentare privind lectia predata.

Copilul poate formula intrebari noi privind informatiile invatate. Poate fi vorba de intrebari de tipul „De ce?”), dar si intrebari referitoare la relatiile dintre informatiile deja cunoscute si informatiile noi (De exemplu, „Cum este diferit acest gen literar de alt gen literar?”), de intrebari ipotetice („Daca se intampla x, mai este valabila ideea y?”) sau intrebari care pot duce la clasificari sau definitii noi („Ce au in comun aceste fenomene/concepte/evenimente?”). Intrebarile pe care copilul le formuleaza pornind de la informatiile invatate sunt utile pentru ca ii exerseaza flexibilitatea si creativitatea, il ajuta sa memoreze mai usor ideile noi si sa le inteleaga mai bine. De aceea, intrebarile copiilor ar trebui incurajate atat in clasa, cat si acasa, in familie.

Copilul explica ideile noi folosind cuvintele proprii, nu repetand frazele din manual cuvant cu cuvant (cu exceptia definitiilor sau formulelor care trebuie memorate exact).

Copilul poate aplica informatia noua si in alte contexte. De exemplu, o formula matematica folosita pentru rezolvarea de probleme din culegere va fi folosita si pentru rezolvarea unei probleme din viata de zi cu zi (de exemplu, calcularea timpului necesar pentru a parcurge o distanta).

Copilul isi aminteste informatiile repede, in situatii stresante sau contracronometru. Reamintirea informatiilor este unul dintre criteriile de baza ale evaluarii invatarii. Cu cat copilul isi aminteste mai usor raspunsul la o intrebare, cu atat inseamna ca a invatat mai bine.

Copilul isi aminteste informatiile dupa o perioada lunga de timp de la invatarea lor. Acest lucru este posibil daca informatiile au fost folosite frecvent in perioada de timp scursa de la invatare pana la evaluare sau daca a fost folosita metoda repetitiei spatiate. In caz contrar, este absolut normal sa intervina uitarea. In general insa, o informatie invatata in trecut va fi retinuta mult mai usor atunci cand este reinvatata.

Copilul poate alege raspunsul corect dintr-o serie de raspunsuri oferite. Desi testele cu raspunsuri multiple nu sunt la fel de eficiente ca cele cu raspuns liber (deoarece ofera copilului posibilitatea de a recunoaste raspunsul corect, nu de a si-l aminti), ele verifica totusi cat de exacta este cunoasterea subiectului, atunci cand copilul trebuie sa aleaga din variante de raspuns apropiate sau asemanatoare.


*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe