characters characters

Dezvoltarea motrica, sociala, emotionala si cognitiva a copilului la 6 ani

Propus de: SuntParinte.ro   |   03 septembrie 2019    |   4031 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

dezvoltarea copilului la 6 ani
Asemenea altor etape de dezvoltare a copiilor, varsta de 6 ani este caracterizata de o serie de contradictii. Un copil de 6 ani va fi mult mai ferm in decizii decat era in perioada gradinitei, insa va fi extrem de nesigur cand se va simti in postura de a cunoste lumea din jur, in lipsa parintilor. Cu cat va incepe sa mearga la scoala, sa iasa la joaca cu alti copii sau sa participe la zile de nastere, fara a fi si parintele prezent, cu atat va avea mai mare nevoie de atentie si confort, cat timp va sta acasa.

Dezvoltarea motrica la 6 ani

  • Din punct de vedere al dezvoltarii fizice, in aceasta perioada, copilul poate creste in mod spectaculos si poate avea abilitati motorii si atletice evidente. In alte cazuri, insa, dezvoltarea fizica este mai lenta, aceasta diferenta intre copii fiind normala.
  • De asemenea, unii copii vor da dovada de aptitudini sportive, altii vor avea nevoie de mai mult exercitiu pentru a-si dezvolta abilitatile motorii.
  • Alergarea, sariturile, catararea, aruncarea sau datul peste cap fac parte din joaca zilnica a copilului la 6 ani.
  • Majoritatea copiilor la aceasta varsta pot merge pe bicicleta fara roti ajutatoare.
  • Se poate imbraca singur si isi poate lega chiar si sireturile.
  • Scrie si deseneaza cu mai multa precizie, putand sa isi scrie numele mai bine decat la varste mici.
  • Poate decupa, lipi si taia hartie mai bine.
  • Inca nu se orienteaza bine cand vine vorba de distanta, viteza si sunet, asa ca nu vor putea ocoli singuri pericolele legate de traficul rutier.
  • Poate incepe acum un sport de echipa, deoarece are o coordonare motrica mai buna si poate respecta mai bine regulile unui joc.
  • Copilul se poate spala singur acum si poate cere sa faca acest lucru.
  • In principiu, este important ca la aceasta varsta sa aiba ocazia sa faca miscare in fiecare zi.

Dezvoltarea socio-emotionala la 6 ani

  • Din punctul de vedere al dezvoltarii emotionale, copilul de 6 ani este mult mai constient de emotiile sale si de ale celor din jur. Incepe sa inteleaga concepte sofisticate precum a nu rani sentimentele altuia spunand ceva rautacios sau criticand.
  • Incepe sa inteleaga perspectiva altor persoane si sa fie curios si interesat despre acestea.
  • Desi copiii sunt acum mai independenti fata de parinti, vor trece prin teama si anxietate in situatiile noi precum inceperea scolii. De aceea, vor avea nevoie de sprijinul parintilor in aceasta perioada.
  • Nevoia de apreciere si de lauda poate deveni mai intensa la aceasta varsta. Copilul va dori sa arate adultilor ce poate sa faca si va astepta admiratia si aprecierea acestora.
  • Viata emotionala a copilului de 6 ani poate fi foarte intensa: poate trece prin multe stari emotionale diferite, care trec usor. In general, supararile trec repede.
  • Devine mai responsabil cu obiectele personale, de care invata sa aiba grija mai multa.
  • Este mai interesat de activitati reale, nu simbolice. De exempul, vrea sa gateasca alaturi de tine, nu doar sa se prefaca.
  • Respectarea regulilor devine importanta la aceasta varsta. Copilul poate atrage atentia altor copii atunci cand nu respecta regulile sau poate inventa reguli cand acestea sunt necesare.
  • Poate aparea obiceiul de a spune cadrului didactic atunci cand un coleg incalca regulile.
  • Apare preferinta pentru joaca in grupuri de acelasi sex: fetele cu fetele si baietii cu baietii. Jocul fetelor se va baza mai mult pe imaginatie si cooperare, in timp ce jocurile baietilor vor fi deseori fizice, competitive si mai putin verbale.
  • Prieteniile cu alti copii se initiaza usor si se incheie uneori la fel de repede.
  • Jocurile in grupuri mai mari de copii le da ocazia sa observe si sa inteleaga diferentele dintre ei insisi si ceilalti copii.

Limbajul si dezvoltarea cognitiva la 6 ani

  • Copilul de 6 ani incepe sa inteleaga ce este "bine" si ce este "rau", iar capacitatea atentionala incepe sa creasca tinand cont ca sarcinile si activitatile scolare au o durata mai mare de timp, decat cele de la gradinita.
  • Abilitatea de a avea ganduri complexe incepe sa se dezvolte de la aceasta varsta, iar curiozitatea copilului despre lumea din jur creste exponential.
  • Poarta conversatii cu adultii cu placere, deoarece reuseste sa mentina atentia acestora. Spune povesti reale sau imaginare folosind intonatia, tonul si gesturi sugestive.
  • Vorbeste fara greseli gramaticale majore si descopera ca unele cuvinte pot sa aiba mai multe sensuri.
  • Pe masura ce invata sa scrie, incepe sa creeze compuneri, scrisori sau povesti scurte.
  • Invata sa foloseasca semnele de puctuatie.
  • Intreaba de fiecare data cand intalnesc o notiune sau un obiect necunoscut.
  • Capacitatea de concentrare a atentiei asupra unei activitati care il intereseaza poate sa ajunga si la 20 minute.
  • Stie sa faca diferenta dintre stanga si dreapta, desi uneori pot aparea confuzii, iar unii copii vor stapani aceasta abilitate abia in jurul varstei de 9-10 ani.
  • Isi da seama ca unele evenimente incep la o anumita ora si incepe sa fie mai constient de timp, desi probabil inca nu a invatat sa citeasca ora.
  • Intelege conceptul de anotimp si felul in care o saptamana este impartita in 7 zile.
  • Poate numara pana peste 50 si poate numara din 2 in 2, din 5 in 5 sau din 10 in 10.
  • Identifica bancnote si monezi si incepe sa faca diferenta intre valorile lor.
  • Poate intelege fractii simple (o jumatate sau un sfert, de exemplu) daca in joaca lor au impartit sau au desfacut obiecte in bucati.
  • Poate realiza adunari si scaderi simple, cu numere de o singura cifra.
  • Este entuziasmat sa invete si sa incerce lucruri noi.
  • Face legatura intre comportament si consecinte.

Ce ar trebui sa iti atraga atentia?

Desigur ca fiecare copil se dezvolta in propriul sau ritm, insa e important sa observi orice lucruri care ti se par ciudate si sa le discuti cu medicul pediatru. Semne care ar putea sa ti ridice intrebari ar fi urmatoarele:

  • ingrijorari persistente, simptome depresive sau dorinta de a se izola
  • dificultati de a sta departe de tine, chiar si pentru cateva ore
  • lipsa interactiunilor cu altii
  • dificultati in a urmari doua instructiuni deodata
  • lipsa interesului de a incerca sa isi scrie propriul nume
  • comportamente care ti se par extreme

*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe