characters characters

Copiii, o categorie importanta de consumatori

Propus de: Afdp.ro   |   28 iunie 2010    |   2708 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani.

De la indemnurile de pe plaja „nu dati banii pe prostii, luati bomboane la copii!” s-a ajuns la reclame TV cu un efect hipnotizator asupra copiilor. Ceea ce pare doar un mijloc de a-i manipula pe parinti, de a-i determina sa cumpere sub presiunea rugamintilor copiilor, are un impact mare asupra dezvoltarii personalitatii micutilor privitori.
 
Un copil obisnuit din SUA vede 40.000 de reclame TV pe an. Fiecare american are un televizor in casa, iar 66% dintre copii au unul in camera lor.   
Un copil se uita aproximativ trei ore si jumatate la televizor si petrece alte trei ore la computer ori jucand anumite jocuri video, care sunt incadrate de reclame.

Parintii cheltuiesc 15 miliarde de dolari pentru produse destinate copiilor si adolescentilor.
Sunt statistici americane, dar reflecta o situatie intalnita si la noi in tara. Copiii par sa fie „instigati“ sa-i lase pe parinti fara bani pentru ca ei sa-si poata consolida statutul in fata colegilor, prietenilor, celor de varsta lor. La cealalta extrema, solutia gasita de Suedia a fost de a interzice reclamele adresate copiilor sub 12 ani.

Atentia acordata copiilor de industria publicitatii este legata si de schimbarile in atmosfera si rutina unei familii.   
Membrii familiei sunt tot mai departati unii de ceilalti. Ambii parinti muncesc foarte mult, apeleaza la credite si devin dependenti de locul de munca. Ei au, de regula, un singur copil. Acesta nu beneficiaza de timp suficient cu parintii si nici de suportul fratilor si surorilor, care i-ar putea distrage atentia de la TV sau de la computer. Parintii resimt pe de-o parte sentimente de vinovatie pentru absenta lor din ceea ce ar trebui sa fie viata de familie si, pe de alta parte, doresc sa ofere copilului ceea ce ei nu au primit. Astfel se ajunge ca banii sa fie cheltuiti necontrolat pe orice vede copilul in reclame.

Chiar zilele trecute o mama imi povestea foarte incantata ca prietenii ei din America o ajuta sa-i cumpere copilului roboti bionici. De acolo ii ia mai ieftin. Era atat de incantata, incat nu realiza efortul, cheltuiala si mai ales mesajul pe care-l transmitea copilului: „E de ajuns sa-ti doresti si voi gasi o cale sa-ti aduc jucaria dorita chiar si de la mii de kilometri distanta“.

Copiii primesc mai multa putere, bani, beneficii decat oricand si cei care lucreaza in industria publicitatii stiu asta. Produsele care cu ani in urma erau destinate celor de 15-16 ani acum sunt folosite de cei care au 11-12 ani. Publicitarii numesc asta „age compression“. Ceea ce ar insemna ca in prezent copiii se dezvolta mult mai rapid si isi doresc privilegiile si produsele adolescentilor si adultilor. Iar pentru cei care promoveaza astfel de produse este important sa-si preia clientii cat de timpuriu posibil si sa-i mentina pe termen cat mai lung.

„Trucurile“ nu sunt noi. Dintre adultii de azi poate unii isi amintesc de faptul ca in copilarie se distrau „fumand“ tigarete din guma roz, invelite intr-o hartie alba, cu un capat bej ce imita filtrul de tigara. Multi dintre cei care atunci vedeau „fumatul” ca pe ceva foarte interesant au fost apoi interesati de tigari adevarate.
 

 
Copiii isi pot controla mai greu impulsurile

Cu totii suntem expusi reclamelor, poate adultii intr-o masura mai mare decat copiii. Totusi, cele mai usoare victime raman tot copiii, pentru ca ei nu pot fi la fel de rationali precum adultii si nu-si pot controla impulsivitatea. Deciziile pe care ei le iau depind de informatiile date de adulti si de ghidarea de care au parte. Prin asta nu spun ca adultii ar trebui sa ia decizii in locul copiilor. Unui copil este bine sa-i dai de ales, sa-i oferi cel putin trei optiuni, dar lucrurile dintre care alege sunt stabilite de parinte (haine, alimente, jucarii). Iar aceste optiuni trebuie sa fie conforme varstei.

O mama a venit la cabinet extrem de ingrijorata ca fetita ei de numai 8 ani este indragostita si pune intrebari legate de sex. Nu stia de unde i-au venit astfel de idei, pentru ca nu petrece timp in fata televizorului. Fetita mi-a povestit insa despre telenovelele pe care le urmarea si grija ei fata de silueta. Iar amandoua mi-au povestit amuzate despre shoppingul grozav pe care l-au facut in Emirate. Fara sa constientizeze, mama ii oferea obiecte destinate adultilor.

Adesea, parintii le spun copiilor ca trebuie sa munceasca mult pentru a putea avea bani si asa este, numai ca mesajul care ajunge la copii este urmatorul: banii rezolva totul, trebuie doar sa-i ai. Asa se explica de ce multi dintre copiii care ajung la mine la cabinet si pe care-i intreb ce vor sa se faca atunci cand vor fi mari imi spun ca vor sa aiba multi bani. Desigur, e demodat sa auzim ca se gandesc la profesii precum medic sau pompier, insa ingrijorator este faptul ca nu se mai gandesc la profesii, ci doar la beneficii.

Parintii sunt amuzati cand copilul spune ca vrea sa ajunga Becali. Dar un astfel de copil, care probabil se uita prea mult la TV sau este crescut doar printre adulti si discutiile lor, are toate premisele de a deveni extrem de descurajat. Mai intai are asteptari nerealiste de la el, de la parinti, de la cei din jur, apoi devine tot mai trist cand vede ca visurile nu i se implinesc. Dintre acesti copii cresc aceia despre care aflam de la stiri ca au fugit de acasa sau, mai rau, au ajuns la tentative de suicid. Desigur, acestea sunt situatiile extreme, dar nimeni nu-i poate prezice unui parinte ce va gandi copilul lui.

Parintii sunt cei care pot lua masuri

Primul pas ar fi scoaterea televizorului din camera copilului si plasarea lui intr-un spatiu comun. Iar cand copilul urmareste ceva la televizor, parintii ar fi bine sa fie prezenti pentru a intelege ce-l preocupa pe copil si a-i ghida timpul de relaxare. Rasplata pentru teme (desi n-ar trebui sa existe, temele sunt responsabilitatea lui) este bine sa nu insemne timp petrecut la computer sau jocuri video, ci timp petrecut cu familia. Comunicarea se invata, se exerseaza, nu se pretinde la varsta pubertatii. Timpul petrecut in afara casei este placut, relaxant si duce la evitarea transformarii membrilor familiei in consumatori profesionisti de TV.

Senzatiile placute, de relaxare, inducerea ideii de siguranta, de apartenenta, de iubire, de putere, toate sunt folosite pentru a vinde un produs. De fapt, toate acestea pot fi oferite doar de familie si nu de un produs ori de o suta de produse.

Articol preluat de pe www.afdp.ro

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe