characters characters

Cum stimulam interesul copilului pentru lectura

Propus de: Iliana Dumitrescu   |   26 iulie 2010    |   9577 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

Cititul este o abilitate foarte importanta pe care trebuie sa o poata stapani copiii nostri. De departe, cea mai eficienta metoda de a-i incuraja pe copii sa iubeasca si sa aprecieze cartile si cititul este sa le citim de mici. Cu cat incepem mai devreme, cu atat sansele de succes sunt mai mari. Copiii carora li se citeste de mici vor invata sa fie ei insisi buni cititori. Cu cat li se citeste mai mult, cu atat sunt mai interesati sa invete sa citeasca. Ideal este ca fiecare copil sa ajunga sa deschida o carte de placere, singur, fara sa-i ceara cineva din familie sau de la scoala.
 
Multi copii nu vor sa citeasca pentru ca prefera sa vada filmul realizat dupa carte, parandu-li-se mai atractiv sa mearga la cinema decat sa stea acasa citind. Pentru a-i convinge sa aleaga lectura, putem apela la una din urmatoarele metode:
  • Explicarea faptului ca majoritatea filmelor de succes sunt ecranizari ale unor carti minunate, iar un film de aproximativ o ora nu poate surprinde tot ceea ce este prezentat in carte, cartea fiind deci mult mai interesanta.

  • Daca nu se lasa astfel convins, putem citi impreuna o carte, apoi putem viziona impreuna filmul, incercand astfel sa le demonstram ca, de multe ori, cartea este mai interesanta decat filmul, iar actiunea prezentata in carte este mult mai palpitanta.
  • Transformarea rezolvarii temelor pentru acasa intr-un joc inteligent si placut prin aplicarea de catre parinti a  unor metode de lucru prezentate in materiale educative de genul "Cum sa inveti sa inveti?".

  • Citirea sau povestirea zilnica a unei povesti, tinand cont si de dorinta copilului de a reasculta o poveste foarte indragita. Repovestirea realizata de copil  conduce la  imbunatatirea capacitatii de concentrare si de redare a informatiilor (stand un numar mare de ore in fata calculatorului, copilul intampina numeroase probleme in redarea unei intamplari reale sau din lecturile sale).

  • Lectura” in oras”. Orice plimbare poate fi un motiv pentru lectura, dar un alt fel de lectura – cea a semnelor de circulatie, a comportamentului, a culorilor, a reactiilor celorlalti. Orice calatorie este, de asemenea, un prilej pentru a povesti istoricul locurilor, pentru a depana amintiri si a impartasi impresii.

  • Lectura, desenul, muzica. Intre momentele lecturii, copilul trebuie incurajat sa deseneze si sa asculte muzica. Tinerii trebuie incurajati sa citeasca si sa vizioneze productiile cinematografice, teatrale si muzicale ale caror piese li se adreseaza. In timpul acesta, parintele poate observa talentul copilului sau, fiind atent la directiile pe care copilul le poate urma. Tinand cont de faptul ca dezvoltarea cognitiva si emotionala a copiilor este diferita, parintii trebuie sa fie atenti la dezvoltarea armonioasa, evitand comparatiile cu altii copii si observatiile care ii pot inhiba.

Formarea si cultivarea gustului pentru lectura reprezinta unul dintre obiectivele fundamentale ale orelor de limba si literatura romana. Prin lectura, elevul este condus sa isi formeze capacitatea de a surprinde, de a descoperi continuturi si forme ale realitatii, exprimate intr-o multitudine de modalitati de expresie, de a le asocia unele cu altele, ceea ce le permite sa isi extinda astfel aria cunoasterii.

Lectura contribuie intr-o masura insemnata la imbogatirea cunostintelor, la formarea unui vocabular activ, bogat si colorat, la dezvoltarea gustului estetic. Varietatea de texte literare reprezinta un suport material ce poate asigura dezvoltarea vocabularului si a limbajului literar, a creativitatii, precum si dezvoltarea capacitatii intelectuale, imaginative si motivationale. Lecturile literare, prin accesibilitatea lor, ii apropie de realitate, le ofera o diversitate de informatii si experiente umane, modele morale, emotii si sentimente.


Bibliografie
1.Sincan, E., Alexandru, Gh., 1993, Lecturile literare pentru ciclul primar  - Indrumator metodic pentru invatatori, parinti si elevi, Editura „Gheorghe Alexandru”, Craiova
2. Dinu M., 1997, “Comunicarea”, Editura Stiintifica, Bucuresti


Profesor Dumitrescu Iliana, Scoala cu Clasele I – VIII Nr. 310, Bucuresti
 
Predau in invatamantul primar de 25 de ani, am gradul didactic I, sunt licentiata in stiinte juridice si administrative, iar anul acesta am luat licenta si in pedagogia invatamantului primar si prescolar, cu media 10, ca sefa de promotie - Universitatea Bucuresti, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, DPIPP, cursuri la zi. Iubesc copiii si aceasta profesie. Ma bucur pentru fiecare realizare a lor, atat in timpul celor 4 ani cat sunt elevii mei, cat si dupa aceea, indiferent de varsta pe care o au. Sunt casatorita de 19 ani si am o fetita de 18 ani. Pentru mine familia este cea mai importanta, este prioritatea numarul 1, iar copilul este cea mai mare realizare a mea. Cele mai intense momente de implinire le-am trait ca proaspata mamica, iar frumusetea acelor trairi ma alimenteaza continuu de atunci. A fi parinte este inaltator de frumos, dar in egala masura si greu, presupunand multa responsabilitate, rabdare, daruire, adaptabilitate...

Comentează:
3 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Utilizator Anonim
    Montana    03.05.2012 - 18:07
    Sunt parinte de 17 ani si nu regret nicio clipa.
    As incepe mai intai cu faptul ca:
    UN COPIL NU VINE PE LUME CU INSTRUCTIUNI DE UTILIZARE.Orice parinte trebuie sa invete pe parcurs.Mai intai din ,,Mama si copilul si apoi din experienta personala si de ce nu si din a altora.
    Dragostea pentru lectura am inceput sa i-o inoculez fiului meu inca de foarte mic spunandu-i povesti inainte de culcare.Specific,,spunand,, nu citind povesti. Copiii mici se plictisesc repede mai ales cand povestea este mai lunga. Ei, dar a venit momentul in care mi s-au epuizat povestile si atunci am inceput sa ne jucam de-a ,,Continua povestea,,
    Intotdeuna incepeam eu cu un personaj dragut fie ea o veverita , o broscuta sau alt animalut pe care il ,,purtam,,apoi impreuna prin toata padurea . Vreau sa spun ca acest joc i-a dezvoltat foarte mult imaginatia si abilitatea de a-si exprima ceea ce gandeste si mai tarziu cursivitatea in gandire.
    Mai tarziu dupa ce a invatat sa citesca am inceput sa-i citesc povesti dar intotdeauna citeam pana in momentul in care povestea devenea interesanta si atunci imi gaseam ceva de lucru si abandonam cartea .Bineinteles ca fiul meu incerca sa ma lamuresca sa-i mai citesc dar nu cedam . Nu mica mi-a fost bucuria cand l-am vazut cu cartea in mana citind cu nesat , dornic sa descopere ce s-a intamplat.
    Vreau sa spun ca niciodata nu l-am obligat sa citeasca sau nu
    i-am impus sa citesca un numar de pagini intr-o zi , cum auzeam pe alte mame.Cititul trebuie sa devina o placere nu o obligatie.
    Trebuie sa recunosc ca am fost atenta in alegerea lecturilor.
    Prima carte citita de el a fost pe clasa a III-a ,,Black Beauty " de Anna Sewell. O parte i-am citit-o eu iar mai apoi a inceput singur.Vreau sa spun ca a plans alaturi de Black Beauty si a fost fericit atunci cand el a fost salvat.
    Din acel moment, copilul meu a inceput sa citesca cu placere si continua si in prezent(acum este in clasa a XI-a).
    Se simte bine cand merge la biblioteca , citeste de fiecare data cand are un pic de timp si prefera sa citesca mai intai cartea si apoi sa vada filmul.
  • lilia_j
    lilia_j    12.04.2011 - 10:23
    Incercati o carte din cele actuale, care sunt la moda, nu neaparat cartile pe care le citeam noi cand eram copii. Daca e adolesccenta poate Twilight sau altceva cu adolescenti. Fetita mea are 12 ani si i-au placut Cronicile din Narnia. Stiu ca poate nu e ceea ce ne dorim noi, dar... alta generatie cu alta moda....Poate ca dupa ce prinde gust de citit va continua si cu altceva.
  • Utilizator Anonim
    Murgui Nicoleta    06.08.2010 - 17:38
    Toate sfaturile citite le am aplicat de cand copii mei au fost mici dar fata cea mare uraste sa citeasca
    Nu mai stiu ce metoda sa aplic?
    Noi fiind niste mari iubitori de lectura
    Ce sfat mai pute ti sa mi da ti?

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Cum ii incurajam pe copii sa citeasca in vacanta de vara
    Cum ii incurajam pe copii sa citeasca in vacanta de vara
    09 august 2024   

    Vacanta de vara nu este doar timpul marilor descoperiri, ci al marilor uitari pentru ca odata inceput anul scolar, multi copii isi dau seama cu groaza ca nu isi mai amintesc prea multe din ce au invatat anul anterior.

  • Obiceiuri care incurajeaza lectura
    Obiceiuri care incurajeaza lectura in familie
    14 februarie 2023   

    Cum poti incuraja lectura in familie, mai ales in randul copiilor? Iata cateva obiceiuri care te pot ajuta sa aduci lectura in programul de zi cu zi al familiei tale.

  • Rolul povestilor in dezvoltarea abilitatilor cognitive
    Copiii care asculta povesti pot avea un nou an scolar mai bun 1
    15 septembrie 2022   

    Povestile, citite sau ascultate de catre copii, aduc numeroase beneficii cognitive, dar si emotionale. Pe termen lung, acestea pot influenta pozitiv felul in care copiii se vor descurca la scoala. Daca vrei sa il ajuti pe copil sa aiba un an scolar mai bun, povestile pot fi un foarte bun punct de pornire. Iata cum si de ce.

Mai multe