characters characters

Cum il ajuti sa depaseasca emotiile inainte de concurs?

Propus de: SuntParinte.ro   |   23 februarie 2011    |   7958 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

emotiile inaintea concursurilor scolareFie ca este primul concurs la care participa, fie ca sunt obisnuiti cu olimpiadele si competitiile, copiii sunt afectati de ceea ce numim in general “emotiile dinaintea examenului.” Este vorba de o stare de anxietate numita si “trac”, pe care o traiesc si actorii, inainte de intrarea pe scena. Cu siguranta, ai dori sa afli cum poti sa il ajuti sa le depaseasca si sa “isi intre in rol” cat mai usor.

 

 

 

 

 

 

 

 

*Fotografia apartine utilizatorului rivka

 

Poate copilul tau se intreaba de ce, in ciuda tuturor eforturilor sale de a nu se gandi la concurs pentru a nu-si intensifica emotiile, teama de examen ajunge sa il urmareasca tot timpul. Ii poti propune un mic experiment pentru a vedea cum anume functioneaza mintea noastra:
“Te rog ca pe parcursul urmatorului minut sa nu te gandesti deloc la un elefant roz”. Apoi porneste cronometrul. Copilul trebuie sa bifeze pe o foaie de hartie de fiecare data cand i-a aparut in minte imaginea elefantului roz. Este foarte probabil ca nu i-a fost deloc usor sa respecte cerinta de a nu se gandi la un elefant roz. Acelasi lucru se intampla in mintea lui de fiecare data cand isi spune “Nu trebuie sa ma gandesc la examen”.


Pentru a reusi sa depaseasca emotiile dinaintea examenului, este util sa inteleaga ce se intampla atunci cand acestea apar.

  • La nivel cognitiv, apar o serie de ganduri exagerate. Scenarii in care copilul nu reuseste sa isi aminteasca nimic din ce a invatat, gandul de nereusita sau esec, gandul ca ii va dezamagi pe cei care au avut incredere in el, toate imaginile catastrofice cu el in fata foii de examen fara nici macar un rand scris contribuie la starea de anxietate.
  • La nivel afectiv, apar emotii negative de genul: frica, spaima de nereusita, senzatia de a fi amenintat, de a pierde o serie de beneficii de care a avut parte pana acum: aprecierea colegilor si a cadrelor didactice, iubirea si increderea parintilor etc.
  • La nivel comportamental, cu cateva zile inainte de concurs pot aparea tulburari de comportament alimentar (a manca excesiv sau prea putin), comportamente de risc (fumat sau consum de droguri) sau dimpotriva, lipsa de somn, retragere din punct de vedere social (unele persoane se inchid in camera si nu mai ies decat pentru a-si satisface nevoile de baza) etc. In ziua examenului e posibil sa aiba o stare de nervozitate, sa simta ca nu mai are rabdare, sa plece cu doua ore mai repede din casa pentru a fi sigur ca nu intarzie etc.
  • La nivel fiziologic, apar palpitatii, batai din ce in ce mai dese ale inimii, transpiratii reci, umezirea palmelor, uscaciune la nivelul gurii, senzatie de oboseala si de lesin.


Majoritatea participantilor la concursuri si olimpiade resimt intr-un fel sau altul aceleasi stari ca cele de mai sus. Ceea ce face diferenta intre ei este intensitatea cu care ei traiesc situatia de examinare.

Exista o serie de solutii care il vor ajuta pe copil sa faca parte din randul celor ce simt neliniste inaintea unui examen, insa nu traiesc anxietate (spaima si neliniste mult mai accentuata).


1. Aminteste-i ca nu este singurul caruia i se intampla asta.


2. E natural sa aiba anumite reactii la nivel fiziologic, asa ca nu trebuie sa se concentreze prea mult asupra lor.


3. Recomanda-i sa apeleze la  un gand sau o imagine care sa il ajute sa se relaxeze inaintea examenului. Poate a planuit dupa concurs o iesire in oras sau o activitate care ii face placere. Este mai bine sa se gandeasca la aceste lucruri decat la cum vor “suna” subiectele. De asemenea, spune-i sa ii evite pe concurentii care elaboreaza astfel de posibile subiecte, deoarece ii creeaza si mai multa neliniste.


4. Arata-i ca este important sa invete atat cat sa se simta multumit de el insusi. Indiferent ce s-ar intampla in cadrul situatiei de testare, daca este impacat cu el insusi fiindca a depus tot efortul de care a fost capabil la momentul respectiv, se va simti mai bine.


5. Inainte de a intra in sala de examen, este bine sa isi repete in minte faptul ca a invatat, deci va sti sa rezolve subiectele. Cu cat va incerca sa-si reaminteasca ceva, cu atat mai mult spaima va creste si va avea senzatia ca nu mai stie nimic.


6. Ajuta-l sa priveasca lucrurile in perspectiva. Daca observi ca anxietatea incepe sa puna stapanire pe copil, ajuta-l sa ierarhizeze lucrurile importante din viata sa. Daca ar avea in fata lui un “termometru” al celor mai groaznice lucruri care i s-ar putea intampla, un termometru care porneste de la 0 (cel mai putin grav) si merge pana la 100 (cel mai groaznic), unde ar situa esecul in cazul situatiei de examinare? La 100 probabil ar aseza moartea cuiva drag, pe la 80 o boala incurabila, la 50 o alta situatie grea etc. Unde ar plasa un potential esec la olimpiada? Gandindu-se astfel, probabil ca nu mai pare atat de groaznic daca nu se va descurca atat de bine cum si-ar dori.


7. Aminteste-i ca este un om valoros, indiferent ce rezultat va obtine la finalul examinarii. Spre exemplu,  invata-l sa asocieze fiecare deget de la o mana cu o calitate pe care o are sau cu o reusita. Pe degetul mare ar putea pune faptul ca isi iubeste fratele si are grija de el; pe aratator, faptul ca este cel mai bun din familie la inot; pe cel mijlociu – calitatea sa de a te imprieteni foarte repede cu alti copii; inelarul poate reprezenta hobby-urile pe care le are; iar degetul mic poate fi purtatorul iubirii fata de parintii lui. Intotdeauna cand va simti ca nu are valoare, ca nu va reusi, ca altii sunt mai buni decat el, aminteste-i de faptul ca are “pumnul” sau de valori.


In final, este important sa inteleaga ca anxietatea face parte din situatia de concurs, iar concursul la care participa este doar una dintre multele experiente din viata ta.



Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Fără foto
    Iana    31.08.2016 - 12:15
    Dragut:)
  • Utilizator Anonim
    Liana Parnia    23.02.2011 - 16:52
    Emotiile sunt inerente si constructive pana la un anumit nivel..dar trairile,arderile "febrei de start"sunt diferit resimtite de fiecare individ..depinde de aluatul din care ai fost construit,de coditiile de dezvoltare intelectuala,spirituala..

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Situatii de stres si performanta
    Cum pot fi copiii ajutati sa aiba performante in situatii de stres
    09 ianuarie 2018   

    In situatiile de testare (examene, teze sau teste obisnuite), unii copii tind "sa uite tot" chiar daca inainte de examen stiau materia foarte bine.

  • Evaluarea Nationala 2014: clasele a II-a, a IV-a, a VI-a. Tot ce trebuie sa stii ca parinte
    Evaluarea Nationala 2014: clasele a II-a, a IV-a, a VI-a. Tot ce trebuie sa stii ca parinte
    19 mai 2014   

    Esti parinte si copilul tau termina anul acesta clasa a II-a, a IV-a sau a VI-a? Te gandesti emotionat la acest moment? Afla in continuare informatii despre aceast subiect.

  • Copiii si concursurile scolare
    Copiii si concursurile scolare 7
    21 februarie 2014   

    Pana la varsta de 5 ani, a fi in competitie nu inseamna pentru copii decat un prilej de distractie. Pe masura ce cresc, situatiile in care sunt nevoiti sa concureze cu alti copii devin mai importante pentru ei, putand deveni ocazii de crestere si evolutie. In aceeasi masura insa, competitiile pot deveni sursa de stres, afectand negativ evolutia copilului. Cat de indicat este pentru un copil sa participe la concursurile scolare?

Mai multe