characters characters

Cum este un profesor eficient?

Propus de: SuntParinte.ro   |   01 martie 2013    |   25972 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

*Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/58869428@N05/14507786009/; credit: Todd Petrie

Orice cadru didactic stie ca la baza succesului in predare sta relatia dintre profesori si elevi. Dar, inevitabil, apar problemele de disciplina, lipsa de interes, teama de profesor sau lipsa de incredere a elevilor in propriile forte, obstacole cu care profesorii sunt nevoiti sa lupte in fiecare zi la clasa pentru a-si duce la indeplinire scopurile. Iti propunem sa discutam in randurile urmatoare despre ce inseamna sa fii un profesor bun, ce presupune o relatie buna profesor-elev si cum o poti construi.

Miturile despre un profesor bun

Multi profesori pornesc in activitatea lor de la o serie de mituri care definesc ce inseamna un bun profesor: un profesor bun este intotdeauna calm, nu are prejudecati si nu este partinitor, are acelasi grad de acceptare fata de toti elevii, stie toate raspunsurile, nu face greseli si creeaza un mediu de invatare stimulant, dar in acelasi timp linistit si ordonat. Cu alte cuvinte, un profesor ar trebui sa fie un om mai bun decat majoritatea dintre noi.

Noi iti propunem o alta definitie a profesorului eficient: profesorul care stabileste o relatie buna cu elevii sai, profesorul care stie sa predea intr-o maniera moderna, atractiva pentru noua generatie.  



Ce inseamna o relatie buna elev-profesor?

O relatie buna intre cadrul didactic si elev implica:

•Deschidere sau transparenta, astfel incat fiecare este dispus sa fie sincer unul fata de celalalt
•Grija fata de celalalt, atunci cand fiecare stie ca este pretuit de celalalt
•Interdependenta – nu dependenta unul de celalalt
•Diferentiere, permitandu-si sa fie unici, creativi si individuali
•Satisfactie mutuala: nevoile unuia sa nu fie implinite in pofida celuilalt.


Cum se construieste o relatie buna profesor-elev?

  • Intelegand ce inseamna toleranta in activitatea de predare si care sunt factorii care o influenteaza. Cum stabilesc profesorii care sunt comportamentele accesibile si care sunt cele inaccesibile? Cum variaza toleranta profesorilor de la o clasa la  alta sau de la un moment al zilei la altul? Acestea sunt intrebari la care este bine sa incercam sa raspundem. 
  • Intelegand procesul de atribuire a problemei in relatia profesor-elev.  Este important ca profesorul sa poata distinge intre problemele personale pe care le au elevii si care le cauzeaza lor o problema, dar nu si profesorului (de exemplu,elevul s-a certat cu mama lui si este suparat din acest motiv) si problemele care au un efect tangibil si concret asupra dascalului, deoarece contravin nevoilor sale (de exemplu, elevul isi scrijeleste initialele pe banca)
  • Evitand limbajul de neacceptare. Criticile, comenzile, sfaturile, avertizarile, dezaprobarea, poreclele, stereotipurile sau “predicile” transmit mesaje care ii fac pe elevi sa se simta neintelesi, neapreciati sau incapabili sa isi rezolve propriile probleme. De aceea, este recomandabil sa fie evitate in relatia cu elevii.
  • Invatand sa puna in practica ascultarea activa. Ascultarea activa presupune ascultarea mesajului transmis de elev, incercarea de a-l intelege/interpreta si  oferirea de feedback (pentru a se asigura ca a inteles corect mesajul), astfel incat copilul sa fie orientat treptat catre gasirea unei solutii pe cont propriu. (Ascultarea activa nu include oferirea de sfaturi sau solutii.)
  • Evitand sa faca apel la autoritate in fata elevilor. Cand profesorii intampina o problema, fac apel la autoritatea lor pentru a determina elevii sa se comporte astfel incat problema sa dispara. Apare astfel o confruntare profesor-elev care, rezolvata prin apelul la autoritate, nu face decat sa ii indeparteze pe cei doi.

  • Pastrand deschisa relatia de comunicare dintre scoala si familie, pentru a gasi impreuna cu parintii cele mai bune solutii pentru educatia copiilor. Poti comunica mai usor cu parintii elevilor tai folosind si Grupurile de discutie SuntParinte.ro.

  • Invatand sa rezolve conflicte prin metoda avantajului reciproc.  Elevii obligati sa isi schimbe comportamentul prin apelul la autoritate, pot avea reactii negative precum rebeliunea, obraznicia, razbunarea, minciuna, plagiatul, retragerea, teama de esec sau teama de a-si asuma riscuri. Metoda avantajului reciproc presupune formularea problemei, generarea solutiilor, evaluarea lor si aplicarea lor impreuna, prin colaborarea dintre profesor si elev.

Ce inseamna ca are o abordare moderna in ceea ce priveste invatarea?


  • Intelege necesitatea adaptarii la modul actual de viata al elevilor sai, numiti de Prensky, nativii digitali.
  • Stie sa-si flexibilizeze strategia educationala incluzand in planul de predare sau chiar evaluare, instrumente educationale digitale (manuale, CD-uri educationale, platforme).

  • Cadrului didactic ii revine sarcina de a-si utiliza creativitatea in imbinarea mijloacelor traditionale cu cele inovative in cadrul lectiei, in functie de obiectivele sale pedagogice, de aceea un profesor bun este si acel profesor care isi intelege bine elevii, nativii digitali, preocuparile lor si mentine un echilibru intre informatiile abstracte si cele concrete.

  • Cunoaste cum sa isi implice elevii in procesul educational, acestia nemaifiind spectatori la lectie, ci actori activi, elevii invatand prin explorare, implicare.

           

Tu cati profesori buni cunosti? Cum i-ai descrie? 

Citeste si:
Esti profesor sau parinte? Invata sa comunici nonviolent
Managementul furiei pentru cadre didactice

  Despre toate aceste subiecte si altele in plus poti afla mai multe citind cartea publicata de editura TreiProfesorul eficient" de Thomas Gordon (1918-2002), psiholog american, creatorul unei metode larg raspandite de “eficientizare” a parintilor, profesorilor si liderilor. A fost nominalizat de trei ori la Premiul Nobel pentru Pace si a fondat centrul Gordon Training International (GTI). 

Concurs

Tu cum construiesti o relatie buna cu elevii tai? Te invitam la concurs si poti castiga una dintre cele patru carti “Profesorul eficient” de Thomas Gordon, oferite de Editura Trei.

Asteptam raspunsurile tale in sectiunea Comentarii de mai jos:). Castigatorii vor fi anuntati pe data de 22 martie 2013.

Comentează:
11 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Fără foto
    Minard Andreea    02.05.2017 - 10:21
    Eu profane mea de franceva mam imprietenit anul treat. In class cincea avea doar 5 la France dar de dragul ei iau doar 8 9 10 . E genu de profesoara care este iubiat de toti. Acum imi este cea mai buna prietene si o iubesc enormous si sentimental este reciprocal. Din pacate mam mutat la o altau scoala si nu am mai resit sa lam legaturn dar poate cand voi fi la lice peste un an ne vom rentalno. Imi place sa ii spun futures in engleza iar eu pt ea sunt mic ei fetita. Nu mele ei este Ganea Albanu Andrea Florela si o ador
  • Delia Lungu
    Delia Lungu    22.03.2013 - 15:54
    Concursul s-a incheiat! Multumim tuturor pentru participare si interes!:) Castigatorii concursului sunt: mariai, adrianamaris, Elite, Ispir Iuliana. Castigatorii vor fi contactati pe email pentru detaliile referitoare la intrarea in posesie a premiului. Va asteptam in continuare si la urmatoarele noastre concursuri!
  • Utilizator Anonim
    Georgya    22.03.2013 - 15:17
    În activitatea pe care o desfăşor, am pornit întotdeauna de la "punctele forte" ale elevilor şi cele ale noastre ca învăţător, cum ar fi : ce ştie elevul, ce poate să facă, ce îi este îngăduit să realizeze, spre ce are înclinaţii, de ce abilităţi didactice dispune.
    Apoi am avut în vedere "punctele slabe" pe care vrem să le îndreptăm ( ce nu ştie elevul, ce n-a înţeles, ce nu poate să facă, ce nu ne este îngăduit nouă ca învăţători să facem). Este necesară o bună cunoaştere a elevilor şi totodată o bună cunoaştere a forţelor proprii.
    Folosirea metodelor interactive ( discuţiile colective, interpretarea de roluri, rezolvarea în grup a unor probleme, efectuarea de experienţe) asigură condiţiile oportune elevilor să se afirme atât individual, cât şi în echipă.
    Am ajutat elevii să treacă peste reţineri, să-şi exprime în mod deschis opiniile personale, să vorbească despre evenimentele la care participă, despre calităţile şi defectele lor. Elevii au dobândit nu numai curajul exprimării unor opinii, ci şi respectul pentru părerile colegilor, ale părinţilor, pentru adevăr
    Calitatea proceselor de comunicare ce se stabilesc în grupul şcolar depinde de potenţialul comunicativ al fiecăruia dintre membrii lui.
    Educatorul trebuie să deţină înainte de toate, bune calităţi de mediator pentru a-i facilita procesul stabilirii unor interacţiuni directe, sincere, bazate pe încredere între elevi, dar şi între sine şi fiecare dintre elevi.
    E vorba, în esenţă, de un întreg ansamblu de trăsături ce exprimă particularităţile stilului său profesional :să fie atent la propria exprimare;
    - să ştie să formuleze şi să reformuleze sarcinile pe care le încredinţează elevilor;
    - să-şi domine propriile manifestări afective, astfel încât ele să nu repercuteze negativ cu clasa de elevi;
    - să ştie să pună probleme;
    - să propună soluţii diverse şi să stimuleze emiterea de soluţii de către elevi;
    - să ştie să pună în evidenţă calităţile interlocutorilor;
    Educatorul trebuie să aibă, de asemenea, capacitatea de a-şi înfrâna anumite porniri care-i vin din sentimentul de superioritate pe care i-l poate genera statutul său privilegiat. În acest sens un bun mediator :
    - nu părtineşte pe cineva pentru a favoriza pe altcineva;
    - abordează orice situaţie cu detaşare ca pe un dat ce necesită o rezolvare amiabilă;
    - acordă sprijin pentru găsirea de soluţii când constată că elevul se află în dificultate;
    - se face ascultat;
    - acordă atenţie, timp şi manifestă bunăvoinţă;
    - e discret şi inspiră încredere;
    - nu forţează lucrurile peste limita acceptabilului şi nu cere imposibilul;
    Relaţiile dintre învăţător şi clasă se polarizează, în general, în sentimente de simpatie, încredere reciprocă, sau, dimpotrivă, de antipatie, neîncredere, ostilitate. Lipsa unui contact direct şi neafectiv între învăţător şi elev duce la o insuficientă cunoaştere a personalităţii copilului, la o apreciere inexactă, negativă a acestuia. Elevul trebuie să fie convins că învăţătorul său îl preţuieşte, îl apreciază aşa cum este el: mai neîndemnatic sau mai stângaci, mai profund sau mai superficial, cu o memorie mai bună sau mai slabă.Elevii îi agrează pe învăţătorii care îi fac să se simtă importanţi, nu pe cei care-i fac să se simtă inferiori, jenaţi. Ei simpatizează şi sunt legaţi prin puternice trăiri afective de învăţătorii care le ascultă opiniile şi evită persoanele şi situaţiile care îi pun în încurcătură, în inferioritate. Limbajul învăţătorului are un rol foarte important în educare elevilor. Cuvintele dure, ironice, jignitoare sunt resimţite ca lipsă de respect, ca o desconsiderare a personalităţii lor. Astfel de învăţători sunt neagreaţi, nu rămân ca figuri pozitive în conştiinţa elevilor. Un comportament verbal arogant, ironic, nepoliticos duce la dezvoltarea unor atitudini nedorite la elevi.
  • Utilizator Anonim
    Stefania Teodorescu    22.03.2013 - 08:58
    Profesorul eficient stimuleaza interesul si initiativa elevilor in invatare, ii face sa fie originali, cu mai multa disciplina de sine, creativi, adaptativi, autonomi.Inspira incredere elevilor sai, induce sentimentul de independenta, se face usor inteles de catre elevii sai, dovedeste un interes cald fata de elevii sai fara a face exces de implicare afectiva, empatizeaza cu acestia, ii accepta neconditionat precum un parinte bun, crede cu adevarat in capacitatea elevilor sai de a se dezvolta si le dezvaluie acest lucru. Este foarte importanta pregatirea teoretica a profesorului pentru a fi eficient, dar la fel de importante sunt atitudinea si sentimentele profesorului. Modul in care sunt percepute atitudinile si procedeele conteaza pentru elev si aceasta perceptie este poate cea mai importanta.
  • Utilizator Anonim
    Ispir Iuliana    21.03.2013 - 04:26
    Eu nu pot decat sa va descriu relatia mea cu copiii. Chiar daca ei sunt mici (3-6ani), niciodata nu i-am considerat asa. Noi lucram impreuna, invatam impreuna, gresim impreuna... Stau cu ei pe covor si povestim, iar de fiecare data, pentru a nu se supara cine sta langa mine aleg in fiecare zi alti copii. Copilul pe care ei la inceput l-au crezut agresiv astazi se joaca impreuna cu ei si i-am invata ca a-l accepta in jocurile lor este bine si pentru el si pentru toti ceilalti. Suntem un tot unitar: eu ii iubesc si ei asemenea si nu as putea concepe sa lucrez in alt domeniu. Nu am acasa copii, dar copiii mei sunt ei, si de fiecare data alta generatie...
  • Utilizator Anonim
    Matei Amalia    20.03.2013 - 17:15
    Un profesor bun este mai intai un prieten bun, castiga increderea copiilor, stie sa-i asculte, ii ajuta atunci cand au nevoie, repeta chiar un singur lucru de atatea ori cat este nevoie ca acei copii sa inteleaga, Un bun proefesor este un mentor, ii indruma, le arata mai ales cum se fac unele lucruri, nu le spune, cea mai buna metoda fiind aceea de a-i invata cum sa invete, de a le arata pas cu pas drumul, de a-i pregati pentru viata.Un profesor este si parinte si indrumator si doctor si mediator, el empatizeaza cu totii copii,ii simte, stie cand isi doresc ceva cu adevarat, stie ca acestia pot oferi mai mult decat cred ei, ii lauda ori de cate ori este cazul, ii apara, ii ajuta sa-si rezolve problemele gasind impreuna solutii si cel mai important ii iubeste si le ofera incredere si siguranta.
  • Utilizator Anonim
    Elite    19.03.2013 - 19:58
    Buna seara! As dori sa-mi incep comentariul prin a va impartasi continutul unui biletel, primit intr-un plic roz, de la una dintre elevele mele de clasa a VIII-a:
    Povestea unui zambet

    Haina ii este zmeu pentru copii.

    Nu te lasa sa pleci, sa cazi,doar sa te ridici si la ea sa vii.

    Nu stiu daca sa-i iubesc acele cearcane ce seamana a praf de inteligenta infantila sau modul cum isi plimba degetele pe hartie,conturandu-si cifra subtila.

    Imbratisarea si-o coase fragil de tine....

    Iti este profesor,indrumator, dar sa-ti fie prieten ii sta cel mai bine.

    Pana si soarele o iubeste, iar ploia nu imdrazneste sa o tulbure sau sa o oboseasca caci ea nu inceteaza niciodata sa te iubeasca."
    Ce am facut eu, ca dascal sa starnesc in mintea unui copil asemenea ganduri? L-am ascultat si i-am dat dreptate atunci cand a meritat...i-am aratat greselile pe care le face, cu calm si rabdare...l-am strans in brate atunci cand avea impresia ca se prabuseste...am facut din prezenta mea acolo, in clasa, ceva mult mai important decat "mersul la servici"...Am avut puterea sa cred in el si sa-i spun neincetat ca poate...

    Anul acesta implinesc 20 de ani de cariera...N-am aplicat niciodata in relatiile cu elevii mei, teorii abstracte...mi-am pus sufletul pe tava si l-am oferit...si, de cele mai multe ori, satisfactia a fost pe masura..

    Sunt convinsa ca pentru a putea realiza liantul acela mult cautat intre profesor si elevi, iti trebuie acel "ceva"cu care te nasti, pe care il ai sau nu!
  • Utilizator Anonim
    Robert    07.03.2013 - 08:39
    construirea unei relatii de durata cu elevii consider ca trebuie sa tina cont de cel putin 3 aspecte: cunoasterea/pregătirea profesional-sociala a facilitatorului/profesorului(1); capabilitatea de adapabilitate la situatii noi şi neprevăzute(2) şi (3) puterea de a transmite acea libertate în învăţare/redare a cunoştinţelor acumulate. Daca un profesor nu este in stare să transmită o stare de spirit specifica domeniului pe care il preda atunci este dificil sa trezeasca interesul elevului. Deci: entuziasm, profesionalism, libertate şi transmitearea unui anumit tip de gandire (de data aceasta, modern:).
  • adrianamaris
    adrianamaris    06.03.2013 - 17:00
    Problema mă preocupă de mai bine de douăzeci de ani şi în fiecare zi îi găsesc nuanţe, interpretări noi. Cu unele clase funcţionează mai bine într-un fel, cu altele în alt fel... Important este nu să fii perfect, ci să-ţi doreşti să te perfecţionezi continuu. Şi elevii se schimbă, nu cred că există reţete universale care să se aplice oricărei şcoli, oricărei clase, oricărui elev, oricărui profesor.
    Ceea ce cred eu că e important este să transmiţi elevilor dragostea pentru obiectul predat. Dacă-şi doresc să vină la şcoală şi abia aşteaptă să fie la ora ta, deja e un punct câştigat. Şi dacă mai află şi ceva nou, dacă realizează o conexiune, dacă înţeleg un fenomen sau trag o concluzie corectă, atunci vor creşte şi în proprii ochi şi vor deveni mai deschişi spre şcoală, educaţie, învăţătură. Eu cred că aceasta este menirea dascălilor şi că eficienţa lor se măsoară nu în numărul de intelectuali cu diplomă pe care i-au "produs", ci în numărul de iubitori de ştiinţă, de artă şi de frumos care îşi amintesc cu drag anii de şcoală.
  • Utilizator Anonim
    Anda Leu    05.03.2013 - 20:05
    Un profesor bun trebuie ca inainte de toate sa fie un om de caracter si poate este important sa fie si parinte sa poata intelege pe deplin starile si emotiile prin care trece copilul in calitatea lui de elev. Se presupune ca este si un bun psiholog si stie sa gestioneze atat de bine relatia incat copilul sa mearga de placere si cu maxim interes la scoala. Poate anul trecut imi parea ca citez din carti dar fetita mea a avut norocul sa aiba un invatator pe cinste care nu numai ca stie sa se apropie de ei ca prieten dar mai ales ii face pe ei sa interactioneze si deja dupa primul semestru toti erau prieteni . Pune suflet in ceea ce face si sunt convinsa ca orice munca depusa cu daruire este desarvasita.Increderea este esentiala, respectul , admiratia pe care copiii o pot purta dar si prietenia. Nu teroarea, frica , violenta verbala.Sunt doar un cosmar in care nu as accepta sa traiasca propriul copil. Blandete , implicare, comunicarea nu numai cu elevii dar deopotriva si cu parintii nu poate dovedi decat un invatator la superlativ.
  • maria ilincescu
    maria ilincescu    05.03.2013 - 13:53
    a)Evitarea supraincarcarii este problema prin care rezolvi cu brio o relatie buna cu elevii tai:asta presupune o corelare interdisciplinara in predarea disciplinelor fundamentale.( deschidere, dialog,aptitudinea de asimilare si de sinteza)b)Stilul nou de munca al invatatorului care nu va desfasura lectii la , ci care se vor adresa gandirii, imaginatiei si sentimentelor elevilor,infrunta conformismul si rutina.c)Obisnuiesc sa dau elevilor numeroase lucrari de studiu in clasa- metoda de studiere in grupe active de invatatura s-a dovedit a fi foarte buna(nota acordata colectivului contribuie la mentinerea atentiei si ii antreneaza placut in munca de documentare).d)folosesc energia pozitiva si o atitudine deschisa fata de copii,e)creez un climat de respect reciproc,echilibrez norma individuala cu cea colectiva,evaluez continuu.f)disciplina este in spatele tuturor activitatilor prin care elevii sunt invatati cum sa invete si cum sa se comporte.Un om de la catedra care manifesta incredere in elevi,are asteptari inalte fata de acestia, dezvolta un mediu prietenos,incurajeaza elevii sa se exprime ,gestioneaza conflictele,interactioneaza cu fiecare copil.Astfel vad eu un profesor eficient:incurajeaza orice efort al copilului,gaseste motive pentru care sa-i ofere feedback pozitiv,cand greseste ii explica cu rabdare si dragoste care sunt piedicile,asigura parintii de respect si incredere dar si confidentialitate. :
Vezi toate comentariile

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe