characters characters

Computerul la varsta scolii primare

Propus de: Daniela Simache   |   09 aprilie 2013    |   2551 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

„Acum sunt mare ! Imi trebuie calculator !”

A crescut si merge la scoala. Are o tinuta speciala (poate chiar uniforma), are un program cu reguli si cerinte stricte, are responsabilitati (teme) care se prelungesc mult peste timpul petrecut la scoala. Acum scrie, citeste si invata mare parte din timpul in care altadata statea cu parintii sau se juca cu prietenii. Acum invata sa scrie, sa calculeze si sa faca rationamente. Invata sa se inteleaga mai bine pe el insusi -cum este, ce ii place si ce isi doreste. Tot acum invata si sa faca legaturi mai stranse cu cei asemeni lui – adica sa aiba prieteni adevarati.
 
E normal sa se joace in continuare. Si sa relationeze cu computerul tot prin joc. „Jocurile scolii”, adica cititul, scrisul, socotitul si altele asemenea lor este bine sa fie practicate dupa puterea si motivatia varstei lor. Calculatorul are un rol special in educatia  copilului: undeva intre un coleg alaturi de care isi insuseste informatii si un profesor cu ajutorul caruia poate sa obtina informatii si sa-si formeze  deprinderi. Functiile cognitive, de receptare si prelucrare a informatiilor, se pot modela relativ usor cu ajutorul calculatorului.

Insa, altfel se petrec lucrurile in sfera afectiva. Alaturi de calculator copilul nu va avea sansa sa-si dezvolte pe deplin imaginatia, emotiile si visele. Nu va putea creste in el speranta si nu va simti chemarea unui ideal. Pentru ca toate acestea se nasc numai prin apropierea dintre oameni, ascultandu-si nevoile sufletului, fara sa urmeze orbeste regulile logicii.

Pentru ca este in continuare copil (mare, e adevarat) are nevoie in continuare de atentia noastra, a parintilor. De mare parte din energia si din timpul nostru. Transformandu-ne dragostea in rabdare si curajul  de a face ceea ce este simtim noi ca este spre binele copilului vom putea sa alegem variantele cu adevarat potrivite pentru el.

Este nevoie doar sa urmam cateva principii:

  • Folosirea calculatorului ca jucarie si instrument de invatare in acelasi timp.
A fost o vreme cand i-am aratat cum lasa culoarea urme pe hartie, cum se inalta cuburile sub forma unui turn si cum (daca le atingem cum trebuie), jucariile reactioneaza (vorbesc, canta, latra sau decoleaza, fiecare dupa felul ei). A invatat atunci primele lucruri despre lumea reala.
Acum e timpul sa progreseze: sa coloreze si sa construiasca forme si imagini pe monitor, sa-si antreneze perspicacitatea si sa caute trasee (informatii) pentru viitoarele calatorii. Si tot computerul poate fi unul dintre mijloacele prin care sa-si fixeze sensul si pronuntia cuvintelor din limbile straine invatate. Putem folosi CD-uri speciale sau produsul educational online ScoalaIntuitext.ro, care ii ajută pe copiii din clasele I-IV sa exerseze sau chiar sa invete acasa, prin joc, materia predata la clasa de invatatoare

  • Selectarea jocurilor potrivite varstei  lui.
Multi dintre prietenii sau colegii lui obisnuiesc sa se joace la nesfarsit jocuri pline de lupte si de arme (adica lovesc si omoara in plan mental minute in sir pe fondul unei muzici hipnotice). Acest lucru nu inseamna ca el are nevoie de asemenea antrenament. Nu este deloc un motiv sa-i instalezi un asemenea joc. Pentru ca foarte curand copilul tau va ajunge la concluzia ca:

Eu cand il omor pe unul, el imi da mie tot ce are el./Cum  adica iti da mama?/. Da, cand moare el imi da mie tot, armura, arme, resurse, tot. Si asa sunt mai bogat, ce bine!/Dar el nu are cum sa-ti dea!/ Ba, da, daca il omor imi da tot ce am  nevoie!/ Si altfel nu se poate sa primesti? Nu poti sa ii ceri?/ Nu, ca dureaza prea mult! Daca il omor e mai bine” –(dialog intre Bogdan, 8 ani si mama lui)

Gasiti acele jocuri in care fiul sau fiica ta construieste case, creste animale sau ingrijeste gradini. Vor avea posibilitatea sa invete si sa creasca odata cu ele.

  • Folosirea calculatorului in mod ocazional
Folosirea permanenta a computerului la aceasta varsta este o mare greseala. Pentru ca ocupandu-si timpul cu acest tip de activitate, copilul risca sa piarda startul in dezvoltarea personala (a initiativei si a stimei de sine) si chiar sa devina dependenti de calculator ca si de un drog .De altfel, in SUA exista deja ideea de a introduce dependenta de computer alaturi de celelalte dependente clasificate in psihiatrie.

Sunt suparat si mai bine mor daca nu ma lasi sa termin nivelul in seara asta! Ma plictisesc si nu ce sa fac altceva .... Maine la scoala am sa-l intreb pe Cristi cum face el de nu se plicstiseste niciodata acasa fara consola si cu timp limitat si la calculator si la desene!” – Adrian, 9 ani.

Crearea unui cadru potrivit in care copilul sa se dezvolte inseamna a-i da posibilitatea sa traiasca situatii reale de viata in care sa-si dea seama ce-l bucura si de ce are nevoie. Are ocazia sa vina in contact cu  tot felul de evenimente si sa intre in relatii cu alti oameni(copii si adulti deopotriva). In felul acesta copilul va putea, treptat, sa-si organizeze timpul si viata dupa nevoile lui.  

De aceea este nevoie de limitarea timpului petrecut la calculator la maxim 2 ore, cu pauze la ½ ora.  De asemenea, de realizarea unei pauze de min 1/2 ora intre folosirea computerului si culcare. In acest fel ii ajutam pe copii sa-si mentina libertatea, le protejam timpul si spatiul lor personal.

Autor: Dr. Daniela Simache, Psihoterapeut ESENTIAL PSY

Este doctor in psihologie, psiholog clinician si psihoterapeut cu  13 ani de  experienta in domeniul prevenirii si tratarii dependentei de alcool si droguri. De asemenea este Cercetator principal gradul III in Departamentul de Cercetare Tineret al Institutului National de Stiinte ale Educatiei. In decursul anilor a scris (singura sau in colaborare) mai multe lucrari si comunicari stiintifice referitoare la integrare sociala, educatie alternativa,  marginalizare si devianta.
In martie 2009 a infiintat impreuna cu Sorina Vrana clinica ESENTIAL PSY. Este casatorita si este mama unui baiat de 8 ani.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe