characters characters

Ce urmeaza dupa lectura?

Propus de: SuntParinte.ro   |   03 august 2012    |   4936 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

Copilul tocmai a terminat de citit o carte. Il intrebi daca i-a placut, il rogi sa iti povesteasca despre ce a fost vorba si, eventual, il intrebi daca mai vrea sa citeasca si altceva. Si apoi? Ce urmeaza dupa ce a inchis cartea? Cum te poti asigura ca povestea, personajele sau informatiile citite nu vor fi uitate sau incomplet intelese?

Pentru a-l ajuta pe copil sa transfere informatiile din lumea cartii in realitate, ii poti propune cateva activitati bazate pe alte arte sau stiinte:

Desenul.
Daca ai citit si tu cartea, asezati-va la o masa, cu o coala alba de hartie in fata si dati frau liber imaginatiei. Desenati liber tot ceea ce va aminteste de carte, ce va inspira amintirile despre personaje, diverse momente din lectura.

Propune-i sa realizeze ilustratii pentru pasajele din carte care i-au placut mult. Foloseste o hartie de marimea paginilor din carte si lasa-l singur in fata ei. Permite-i sa fie creativ. Lipici, bucati de materiale textile, margele si paiete, hartie colorata, vata, bucati de lemn, acuarele, toate acestea pot fi combinate in asa fel incat sa se obtina ilustratia care i-ar fi placut copilului tau sa o observe in carte. Dupa ce si-a finalizat lectura, poate aseza intre pagini si “creatiile” lui, iar cand o va rasfoi din nou, va fi placut surprins de imaginile al carui autor a fost chiar el.

Fotografia. Daca aveti un aparat de fotografiat, permite-i sa descopere secretele acestei arte. Dupa ce a terminat lectura, propune-i sa realizeze o expozitie cu fotografii pe tema cartii pe care a citit-o. Arata-i copilului cum se foloseste un aparat foto si, daca este posibil, arata-i cum poate modifica pe calculator fotografiile pentru a obtine efecte speciale. Dupa realizarea fotografiilor, developati-le pe cele mai reusite, cere-i copilului sa aleaga un titlu pentru fiecare si expuneti-le in casa. Roaga-l sa iti arate in ce fel se leaga fiecare imagine fotografiata de tema cartii.

Muzica. In cartea pe care tocmai a citit-o copilul este mentionata o anumita piesa muzicala ori un anumit artist sau compozitor? Profita de ocazie pentru a-i imbogati cultura muzicala. Fa rost de muzica respectivului compozitor sau artist si propune-i sa o asculte. De multe ori, referintele muzicale din carti au rolul de a creiona o anumita perioada, un context cultural sau o trasatura a unui personaj. Ii oferi astfel posibilitatea copilului de a intelege ce a citit dintr-o perspectiva mai larga.

Film. Multe carti au fost ecranizate. Este preferabil intotdeauna ca lectura cartii sa nu fie inlocuita de vizionarea filmului. Dar, dupa finalizarea romanului, ii poti propune copilului sa vizionati impreuna filmul pentru a vedea care a fost viziunea regizorului, ce a fost omis, pe care aspecte a fost pus accentul. Este o ocazie pentru copil sa inteleaga povestea dintr-o alta perspectiva, dar si sa isi dea seama ca simpla vizionare a unui film nu poate inlocui lectura cartii.

Teatru. Mergeti impreuna sa vedeti piesa de teatru pe care tocmai a citit-o sau povestea care a stat la baza spectacolului de teatru.

Stiinte.
Multi copii sunt fascinati de experimentele stiintifice. Copilul tau tocmai a citit o carte de stiinta pentru copii? Cauta experimente pentru copii pe tema respectiva si puneti-le in practica impreuna. Cere-i sa iti explice procesele chimice sau fizice despre care a citit si puneti in practica impreuna informatiile teoretice pe care le-a acumulat din lectura. Te poti inspira de aici daca vrei sa experimentati: procesul de osmoza, proprietatile apei sarate sau despre acizi.
 
 

 
Istorie. Copilul tau a terminat o carte despre Roma Antica, de exemplu? Vorbeste-i despre importanta acestei civilizatii in propria noastra istorie si mergeti impreuna la muzeu, pentru a afla mai multe. Afla daca in orasul tau se organizeaza expozitii cu tematica istorica sau culturala care se leaga intr-un fel de cartea citita. Daca nu gasesti nimic pe tema respectiva, mergeti oricum, este o experienta educativa.
 
Scrierea creativa.
  • Daca ar fi sa scrie o scrisoare autorului, ce anume i-ar transmite copilul tau? Adreseaza-i intrebari despre ceea ce a citit si incearca sa te fixezi atat asupra personajelor, actiunii, cat si a modului de expunere folosit. Ce ti-a placut si ce ai schimba? Transmite autorului aceste lucruri. Asa vei cunoaste si gustul copilului tau pentru lectura. Data viitoare, cand te vei afla in librarie tine minte de ceea ce ti-a spus si cauta-i o carte care sa i se potriveasca.

  • Copilului nu i-a placut finalul cartii? Ar fi dorit sa se incheie altfel? Propune-i sa scrie el alt final! Hotarati impreuna de unde ar vrea sa rescrie finalul (de exemplu, ultimul capitol, ultimele cinci pagini etc) si atrage-i atentia ca este important sa incerce sa respecte stilul autorului si sa aiba in vedere ca noul final trebuie sa fie pus in relatie cauzala cu restul povestii. Dupa ce a terminat, cititi-l impreuna si intreaba-l pe copil ce l-a determinat sa aleaga acest final.

Comunicare.
Ai doi copii? Atunci ar fi o idee buna sa-i ceri celui mai mare ca dupa ce a terminat o carte de citit, sa o explice sau  sa i-o expuna si celui mai mic. Vorbim de o dezvoltare in paralel, promovarea interactiunii dintre cei doi copii si de o activitate instructiv-educativa de care beneficiaza amandoi. Cel mare isi exerseaza abilitatile de expunere, modul in care tine un discurs si cum isi formuleaza raspunsurile la intrebarile de la final, in timp ce mezinul va avea parte de o poveste “recitata”, de pe urma careia isi va imbogati cunostintele si vocabularul.


In situatia in care esti cadru didactic,
exista numeroase activitati pe care le poti propune copiilor.
  • Poti utiliza unui cub, similar unui zar, cu cele 6 fete numerotate si cu cate o cerinta pe fiecare dintre ele: Descrie, Compara, Asociaza, Analizeaza, Aplica si Argumenteaza. Gandeste pentru fiecare cerinta cel putin 2 sarcini pentru copii. Acestia vor trebui sa arunce cubul, ca pe un zar intr-un joc si sa raspunda la cerinta corespunzatoare laturii care a cazut in sus. Le poti cere sa descrie cateva momente ale actiunii, sa compare personajele din punctul de vedere al defectelor si calitatilor, sa compare evolutia unui personaj, sa asocieze anumite obiecte cu personajele, persoane din viata reala sau mediul politic cu personajele cartii, sa analizeze gandurile, sentimentele, actiunile persoanelor din lectura sau finalul ales de catre autor etc. Este o metoda utila pentru ca imbina numeroase modalitati de lucru pe text si se pot utiliza atat sarcini scrise, cat si dialogul, la nivel de grup sau individual.

  • Poti gandi un dialog pe care acestia sa-l realizeze pentru fiecare moment important din carte. In acest fel vei obtine o lectura in care predomina dialogul, nu modurile de expunere alese de autor. Poti organiza apoi un teatru de papusi sau chiar o piesa de teatru in care fiecare copil sa aiba un rol. La final de semestru, in fata parintilor poti organiza pe baza lecturii o astfel de activitate.

Recomandarile tale
Noi ti-am oferit cateva activitati prin care poti imbina lectura copilului cu alte momente din viata lui. Tu ce alte activitati ai realizat?
Asteptam raspunsurile tale.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe