characters characters

Ce ar trebui sa faca un copil la 3 ani?

Totul despre dezvoltarea copilului tau

19 iunie 2019    |   293 vizualizări

Varsta: 0 - 3 ani, 19 - 36 luni.





Pe masura ce copilul tau creste, se transforma intr-un omulet cu personalitate, cu atitudine exprimata din ce in ce mai des, cu lucruri care ii plac, dar si displac.


Unii considera ca la 3 ani copiii sunt inca toddleri, altii ca s-ar indreapta spre etapa de prescolaritate. 


Orice varianta ai alege, varsta de 3 ani este o etapa care poate fi atat plina de tantrumuri, cat si de bucurii, explorari si descoperiri ale Sinelui Creativ.


Stim ca orice parinte are tendinta de a se asigura ca al lui copil este in grafic, de aceea iti prezentam abilitatile pe care copiii pot sa le foloseasca  in jurul celor 36 de luni. Nu uita! Fiecare copil este unic* si are propriul sau ritm de dezvoltare!


Ce se intampla?


Copilul creste in inaltime si greutate.
Potrivit CDC (Centers for Disease and Prevention) si WHO (WORLD HEALTH Organization): fetele pot avea intre 11,5 - 17 kg si intre 88 - 100 cm, iar baietii intre 11,8  - 17,5 kg si 89 - 101 cm.


Abilitati motorii fine - copilul
poate cu usurinta sa isi spele mainile si sa le usuce, se poate imbraca singur si poate intoarce paginile unei carti. Ruleaza nisip kinetic sau plastilina pentru a face diferite forme (ruland-o in maini sau pe masa), construieste turnuri de 9 cuburi.


Abilitati motorii grosiere
- marea majoritate a copiilor poate sa mearga “pe o linie”, sa stea in echilibru, sa mearga cu spatele, sa sara.


Am detaliat cateva abilitati motrice care te vor ajuta sa evaluezi abilitatile copilului tau*:


Aruncarea si prinderea mingilor

Copilul poate prinde o minge care a fost aruncata spre el. Stie sa isi foloseasca corpul (il indreapta spre minge, isi foloseste bratele pentru a prinde momentul etc).


Alergarea

In timp ce alearga, bratele se flexeaza  si indoaie genunchii.


Echilibru

Pedaleaza cu usurinta o tricicleta, reuseste sa stea de unul singur, fara ajutor, pe scaunul de adulti si reuseste sa stea intr-un picior macar 2 secunde.


Dexteritate -
reuseste sa strecoare un obiect intr-o nisa mica, se straduieste sa realizeze un animal din plastilina, incepe sa manevreze foarfecele - insa poate depinde, inca, de ajutor.


Abilitati cognitive si sociale


Memoria -
copilul obisnuieste sa isi aminteasca anumite parti din povestea pe care i-ai citit-o cu o zi inainte.


Imaginatia -
include in conversatie elemente de imaginatie, fantezie si de realitate. Realizeaza jocuri de rol cu papusile/jucariile lui. Jocul pe care il desfasoara  urmareste un fir rosu, un scenariu… capata din ce in ce mai mult sens.


Diferite concepte -
intelege timpul, la un nivel corespunzator varstei, intelege diferentele dintre inalt si scund, face diferenta dintre lucrurile la fel si cele diferite.


Muzica -
recunoaste sunetele unor instrumente precum chitara, pian, toba etc. si poate sa cante chiar un cantec intreg din memorie.


Primele notiuni de geometrie -
identifica un triunghi, patrat, cerc.


Gramatica si abilitati de conversatie -
vorbeste utilizand corect pluralul (masina-masini, baiat-baieti etc.) si vorbeste in propozitii de 4 -5 propozitii, poate realiza mici descrieri ale actiunilor sale (precum explicarea a ceea ce a desenat cu creta sau explicarea actiunilor sale din timpul zilei, precum ce a facut la gradinita).


Autonomie -
poate sa se imbrace singur (sa se imbrace cu pantalonii cu elastic sau fusta cu elastic) si chiar isi exprima personalitatea, mentionand ce haine ii plac si care nu sunt pe gustul lui.


Dezvoltare emotionala si cultivarea relatiilor
- poate incepe sa gaseasca solutii pentru conflictele ivite la joaca (“e randul meu sa ma joc cu aceasta jucarie”), poate sa imparta jucariile cu alti copii, incepe sa dezvolte preferinta de a se juca alaturi de alti copii decat singur, coopereaza pentru acelasi obiectiv al jocului (de exemplu: sa construim un castel din pietre).


Pe masura ce copilul se apropie de 3 ani, in timpul situatiilor percepute de copil ca fiind cu factor de stres, se pot inteti tantrumurile. In aceasta perioada, copiii vor insista asupra castigarii independentei, dar vor trebui sa faca fata si frustrarilor aparute atunci cand inca nu reusesc sa finalizeze actiunea singuri.


Incep sa perceapa emotiile personale si ale celor din incapere si chiar sa foloseasca expresii precum Sunt vesel/ sunt fericit/ sunt suparat, de aceea este bine ca parintii, in conversatiile cu juniorii, sa utilizeze cuvinte care descriu emotiile, construind in acest fel vocabularul emotional.


Surse:

Child Development. Centers for Disease Control and Prevention
Developmental Milestones: 3 to 4 Year Olds. HealthyChildren.org

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Interactiunile reciproce si dezvoltarea copilului in primii ani de viata
    Cel mai simplu lucru pe care il poti face pentru dezvoltarea copilului: interactioneaza cu el
    28 iunie 2019   

    Interactiunile sociale reciproce cu copilul (in care copilul solicita atentia parintelui, iar parintele raspunde la “solicitarea” copilului), in primii sai ani de viata ajuta in mod esential dezvoltarea creierului copilului si, implicit, a abilitatilor cognitive, emotionale si sociale.

  • Video: Ce trebuie sa invete un copil intre 18 luni si 3 ani!
    Video: Ce trebuie sa invete un copil intre 18 luni si 3 ani!
    14 iunie 2019   

    SuntParinte.ro si Acorns Nursery lanseaza o campanie dedicata educatiei timpurii si constientizarii importantei acestei perioade de dezvoltare. Perioada 0-3 ani este o perioada pe cat de frumoasa, pe atat de plina de provocari, o perioada in care copilul creste si deprinde noi abilitati, exact ca in poveste, intr-un an cat in zece.

  • Cum il invat pe copilulul de 2- 3 ani o limba straina?
    Cum il invat pe copilulul de 2- 3 ani o limba straina?
    04 aprilie 2019   

    Conform unor studii recente realizate de Universitatea Harvard, copiii care invata o limba straina incepand de la 3 ani obtin, in general, un punctaj mai bun la testele standardizate, deoarece invatarea limbilor straine dezvolta abilitati de ascultare, observare si gandire critica, si chiar capacitatea de a rezolva probleme matematice.

Mai multe