Fereastra Johari
Exercitiu de autocunoastere pentru adolescenti
Fereastra Johari este o tehnica psihologica de autocunoastere creata de Joseph Luft si Harry Ingham in 1955, utila pentru incurajarea dezvoltarii personale, a relatiilor de grup si a comunicarii interpersonale. Poate fi folosita cu usurinta in familie, dar si in clasa, ajutandu-i pe adolescenti sa isi formeze o imagine de sine mai completa, care sa includa si felul in care sunt vazuti de cei din jur.
Ideea de la care porneste aceasta tehnica este intersectia dintre ce stim noi despre noi insine si ce stiu cei din jur despre noi insine. Din aceasta intersectie, rezulta patru zone diferite:
- Ce stim noi si ce stiu si ceilalti – zona deschisa (calitatile pe care le acceptam la noi insine si pe care le observa si cei din jur)
- Ce stim doar noi si ceilalti nu stiu – zona ascunsa (calitatile pe care, voluntar sau involuntar, le ascundem fata de cei din jur)
- Ce stiu ceilalti si noi nu stim – zona oarba (calitatile/obiceiurile etc. pe care nu le acceptam sau nu le vedem la noi insine)
- Ce nu stim nici noi, nici ceilalti – zona necunoscuta (calitati pe care le putem explora si dezvolta mai mult)
Cum se realizeaza
Descarca de aici fisa in format pdf si printeaz-o.
Spune-i copilului sa aleaga cinci sau mai multe adjective din lista de mai jos despre care considera ca il caracterizeaza:
capabil, descurcaret, tolerant, grijuliu, curajos, calm, indraznet, vessel, istet, empatic, inteligent, complex, sigur pe el insusi, responsabil, de incredere, demn, energic, extravert, prietenos, generos, fericit, dornic sa ajute, idealist, independent, introvertit, ingenios, bun, logic, educat, iubitor, matur, modest, agitat, bun observator, organizat, rabdator, puternic, mandru, tacut, ganditor, relaxat, asertiv, sensibil, sentimental, timid, spontan, tensionat, intelept, copilaros, jucaus, amuzant, afectuos, sfios, constiincios
Alege apoi tu cinci sau mai multe adjective depre care crezi ca il caracterizeaza pe copil.
Daca realizati activitatea intr-un grup mai mare, fiecare participant alege cinci adjective despre el insusi si cate cinci adjective despre fiecare persoana din grup.
Comparati apoi alegerile facute si completati fereastra Johari:
- in zona deschisa, copilul va scrie adjectivele pe care le-a ales si el, si ceilalti - daca exista
- in zona oarba, copilul va scrie adjectivele pe care le-au ales cei din jur, dar pe care nu le-a ales el
- in zona ascunsa, copilul va scrie adjectivele pe care le-a ales doar el si pe care cei din jur nu le-au ales
- in zona necunoscuta, raman adjectivele pe care nu le-a ales nici copilul, nici ceilalti
La finalul activitatii, pot fi utile discutii despre:
- zona oarba - copilul poate adresa intrebari despre cum se manifesta acele calitati pe care cei din jur le observa la el, dar pe care el insusi nu le observa sau nu le accepta. Este important ca in aceasta privinta, sa existe deschidere si curiozitate.
- zona ascunsa - copilul poate reflecta la calitatile pe care le ascunde in mod intentionat si la motivele pentru care a decis acest lucru, dar si la calitatile pe care le ascunde involuntar si la feluri in care le poate face mai vizibile.
- zona necunoscuta poate fi o sursa de inspiratie si dezvoltare personala viitoare: care sunt calitatile pe care copilul ar vrea sa le dezvolte la el insusi mai mult si cum poate face acest lucru?
Adauga tu primul comentariu: