characters characters

Principalele prevederi ale OUG nr. 49/2014 privind modificarile si completarile la Legea Educatiei

03 iulie 2014    |   624 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.


*Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/9160678@N06/4486691969


In sedinta de Guvern din data de 26 iunie a fost adoptata OUG nr. 49/2014. Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 486 din data de 30 iunie.


Prin aceasta Ordonanta au fost corectate o serie de erori si de prevederi insuficient de bine fundamentate din Legea Educatiei Nationale. Fara a face niciun fel de rabat de la standardele de calitate si performanta, acest act normativ este expresia unei politici publice care vizeaza modernizarea si dezvoltarea graduala a sistemului de educatie. Prevederile Ordonantei au fost solicitate in mod repetat si discutate cu reprezentantii sindicatelor, ai parintilor, ai elevilor si studentilor, cu cadrele didactice implicate. Ele vin in sprijinul profesorilor si al beneficiarilor sistemului de invatamant.


Noile masuri se vor aplica incepand cu 1 septembrie 2014, asigurand predictibilitate sistemului.


Principalele masuri ce vizeaza stabilitatea sistemului de invatamant si cresterea performantei acestuia:

  • Posibilitatea organizarii celei de-a treia sesiuni a examenului de Bacalaureat.
  • Introducerea posibilitatii de a pregati absolventii de clasa a XII-a, care nu au promovat Bacalaureatul, prin meditatii institutionalizate, care pot fi organizate in licee sau institutii de invatamant superior. Pentru prima data li se acorda sprijin concret acestor elevi. Plata profesorilor va putea fi asigurata fie din finantarea de baza, fie din alte surse de finantare, precum programe pe fonduri structurale accesate de MEN.
  • Posibilitatea prelungirii invatamantului profesional, peste limita de 3 ani, daca agentul economic organizator al programului considera necesara aceasta masura. O asemenea situatie va fi reglementata printr-un ordin de ministru referitor la structura planului de invatamant.
  • Parte a invatamantului tertiar, non-universitar, invatamantul postliceal poate fi organizat in scoli postliceale/colegii postliceale, in cadrul liceelor cu personalitate juridica sau in cadrul institutiilor de invatamant superior acreditate.
  • Programul „A doua sansa", adresat persoanelor care nu au frecventat scoala sau care au abandonat scoala si au depasit limita de varsta pentru incadrarea in invatamantul obligatoriu, se extinde pe toate nivelurile de invatamant preuniversitar obligatoriu, nu doar la nivel gimnazial, asa cum in mod gresit era specificat in LEN 1/2011.
  • Elevii nu vor mai fi obligati sa plateasca pentru eliberarea actelor de studii.
  • Norma didactica pentru cadrele didactice cu o vechime in invatamant de peste 25 de ani, cu gradul didactic I si cel din corpul profesorilor mentori, se poate reduce cu 2 ore, saptamanal (de la 18 la 16 ore), fara diminuarea salariului.
  • Anual, la nivelul unitatii de invatamant preuniversitar, se realizeaza evaluarea personalului didactic de predare si didactic auxiliar, in baza unei metodologii stabilite de MEN.
  • Titularizarea cadrelor didactice se face pe baza unui concurs organizat de inspectoratele scolare, cu metodologie elaborata de MEN.
  • Studentii care intra in sistemul de invatamant superior romanesc, in baza unor acorduri internationale, vor avea posibilitatea inmatricularii si dupa 1 octombrie (se refera la cazuri exceptionale). Universitatea isi va putea, astfel, suplimenta locurile cu pana la 10% din capacitatea de scolarizare. Precizam ca o astfel de procedura exista in toate universitatile din strainatate.
  • S-a reglementat existenta doctoratului cu frecventa redusa. Aceasta forma de invatamant ii are in vedere pe doctoranzii care, in acelasi timp, au un loc de munca (in prezent, sunt multi doctoranzi in aceasta situatie) si nu pot participa la toate activitatile didactice aferente, asa cum o fac aceia de la locurile bugetate sau care beneficiaza de burse. Precizam ca forma de invatamant doctorat cu frecventa redusa exista si in universitati celebre din occident.
  • Recunoasterea masteratului didactic, in paralel cu modulele I si II de Psihopedagogie.
  • In vederea cresterii performantelor, institutiile de invatamant superior pot infiinta, singure sau prin asociere, societati comerciale, fundatii, asociatii sau unitati de invatamant preuniversitar, cu aprobarea Senatului universitatilor si in conditiile legii.
  • Clarificarea modului de functionare a Consiliului de Administratie la nivelul unitatilor de invatamant, astfel, presedintele Consiliului de Administratie va fi directorul, iar la sedintele acestui consiliu vor fi invitati reprezentanti ai sindicatelor. Dupa caz, daca tematica o cere, vor fi prezenti si reprezentanti ai elevilor.
  • Deblocarea procesului decizional in Consiliul de Administratie: deciziile pot fi luate si in prezenta a jumatate plus unu din membri, in acest caz fiind necesar votul a doua treimi din membrii Consiliului de Administratie. Precizam ca aceasta completare a legii a fost necesara ca urmare a faptului ca in multe unitati de invatamant nu se putea constitui Consiliul de Administratie, conform prevederilor initiale din LEN 1/2011.
  • Reglementarea numirii directorilor. Formula prevazuta de Ordonanta asigura un echilibru intre corpul profesoral, Consiliul de Administratie al unitatii de invatamant, autoritatile locale, reprezentantii parintilor si inspectoratul scolar. Inspectoratul scolar are obligatia sa coordoneze procesul de ocupare a posturilor de conducere, dar in comisie exista numai un reprezentant al inspectoratului. Ceilalti membri sunt desemnati de Consiliul profesoral, Consiliul de Administratie al scolii si autoritatile locale. Aceasta formula a fost discutata si acceptata de toate partile implicate.
  • In vederea accesarii fondurilor europene, acolo unde autoritatile locale solicita, cluburile si palatele copiilor pot trece, prin Hotarare de Guvern, in administrarea acestora, ceea ce presupune ca toate cheltuielile de capital sa revina autoritatilor locale.

Sursa: Edu.ro

Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Valeria Birzu
    Valeria Birzu    08.07.2014 - 16:04
    Parcă era vorba şi de ieşire la pensie cu 3 ani mai devreme. Aici n-am găsit nimic pe aceasta temaa.
  • cornelia corbeanu
    cornelia corbeanu    04.07.2014 - 17:24
    Sunt de acord si cu cele 16 de ore, asa a fost stabilit de psihologi care stiu cat conteaza.