characters characters

PISA 2018. Ce rezultate au obtinut elevii romani

03 decembrie 2019    |   1086 vizualizări

Varsta: 15 - 18 ani.

PISA 2018
Din 2000, OECD a evaluat cunostintele si abilitatile a elevilor de 15 ani din intreaga lume, prin testul PISA. In 2018, aproximativ 600 000 de elevi din 79 tari au participat la test. O serie de tari au participat pentru prima data la aceasta evaluare: Belarus, Bosnia si Hertegovina, Brunei Darussalam, Morocco, Filipine, Arabia Saudita si Ucraina.

Citeste si:

Ce si cum a masurat testul PISA 2018: probele pe intelesul tuturor


PISA 2018. Cum se simt elevii romani la scoala


PISA 2018. Cat si cum se implica parintii romani in educatia copiilor


Romania a obtinut o medie de 428 de puncte la proba de Citire, 430 de puncte la Matematica si 426 la Stiinte, rezultate mai scazute decat media. Media OECD a rezultatelor este de 487 puncte la Citire, 489 la Matematica si 489 la Stiinte

Din 2000 pana in 2018, performanta elevilor romani la testul PISA a urmat o curba ascendenta, dar stagnanta in ultimii ani (rezultatele au fost mai putin bune in ultimii ani).

Mai exact, elevii romani au obtinut un scor la testul de citire mai mic cu 6 puncte fata de 2015 si mai mic cu 10 puncte fata de 2012. Rezultatele din 2018 la matematica sunt mai mici cu 14 puncte fata de 2015 si cu 15 puncte mai mici fata de 2012. Rezultatele din acest an la proba de Stiinte sunt mai scazute cu 9 puncte fata de 2015 si cu 12 puncte fata de 2012.

Conform Raportului OECD, diferenta inregistrata la citire/lectura si la stiinte intre 2015 si 2018 nu este semnificativa statistic, spre deosebire de cea de la matematica. Din punct de vedere al comparatiei cu alte state, rezultatele elevilor romani se plaseaza aproape de cele ale elevilor din Moldova, Muntenegru, Bulgaria si Emiratele Arabe Unite.

Performanţele elevilor au fost masurate pe 6 niveluri (pentru unele domenii, au fost definite subniveluri ale nivelului 1). Nivelul 2 este considerat nivelul de baza necesar a fi atins de tinerii aflati spre finalul invatamantului obligatoriu in vederea integrarii eficiente in societatea cunoaşterii.

Procentul elevilor care se afla sub nivelul 2 pe fiecare domeniu de testare este urmatorul, in 2018: stiinte - 44%, matematica - 46,5%, citire/lectura - 40,8%. Comparativ cu 2015, acest procent a crescut cu 0,4% la citire/lectura si cu 5,7% la matematica, insa a scazut cu 3% la stiinte. La citire, elevii cu performante sub nivelul 2 pot intelege texte simple, cu vocabular simplu si cu informatii explicite, insa nu pot realiza inferente pe baza textului citit, nu pot trage concluzii. Acesti elevi au dificultati de interpretare a semnificatiei textelor parcurse. La matematica, pot utiliza elemente simple de calcul, dar nivelul lor de achizitii nu este suficient pentru a putea utiliza gandirea matematica in situatii variate de viata. La stiinte, pot recunoaste si pot identifica unele explicatii ale fenomenelor stiintifice simple, insa nu pot gasi cauzalitati sau corelatii stiintifice fara sprijin sau ghidare.

Ce stiu si ce pot face elevii romani in ceea ce priveste citirea/ lectura?

  • 59,2% dintre elevi s-au situat cel putin la nivelul 2 de competenta, ceea ce inseamna ca pot intelege un text de lungime medie, pot extrage ideea principala, pot cauta informatii pe baza unor criterii, altfel spus, pot construi semnificatii pe baza a ceea ce citesc (pot invata pe baza lecturii).
  • Aproximativ 1% dintre elevi au obtinut performante foarte bune (nivelul 5 sau 6) – pot intelege texte lungi, pot utiliza concepte abstracte, pot face diferenta dintre fapte si opinii.

Ce stiu si ce pot face elevii romani la matematica?

  • 53,4% dintre elevi s-au situat la nivelul 2 de competenta sau la un nivel superior acestuia, ceea ce inseamna ca pot recunoaste si interpreta fara sprijin cum poate fi reprezentata matematic o situatie simpla (de exemplu, compararea distantei pe doua rute alternative sau exprimarea pretului unui produs in diferite monede). In medie, in tarile membre OECD, ponderea elevilor aflati la nivelul 2 sau la un nivel superior al competentelor matematice a fost de 76%.
  • Aproximativ 3% dintre elevi au obtinut performante foarte bune (nivelul 5 sau 6) la matematica - pot modela situatii matematice complexe, pot selecta, compara si aprecia strategii adecvate de rezolvare a unor probleme.

Ce stiu si ce pot face elevii romani la stiinte?

  • Aproximativ 56% dintre elevi s-au situat la nivelul 2 de competenta sau la un nivel superior acestuia, ceea ce inseamna ca recunosc explicatia corecta a unui fenomen stiintific familiar si pot utiliza cunostintele lor pentru a evalua daca anumite date pot fundamenta o anumita concluzie.
  • Aproximativ 1% dintre elevi au obtinut performante foarte bune (nivelul 5 sau 6) la stiinte - pot aplica in mod autonom si creativ cunostintele lor din domeniul stiintelor intr-o varietate de situatii, inclusiv in situatii nefamiliare.

Pe primele 5 locuri in clasamentul tarilor se situeaza China (Beijing, Shanghai, Jiangsu si Zhejiang ), Singapore, Macao, Hong Kong si Estonia. Urmeaza Canada, Finlanda, Irlanda, Coreea si Polonia. Romania se situeaza pe locul 47 (din 78).

Sursa: OECD.org si Edu.ro


*Sursa foto: OECD.org

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu