Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa memoreze tabla impartirii pornind de la tabla inmultirii.
(Exemplu: pentru a afla catul impartirii 24 : 8 = ? poate fi reformulat ? x 8 = 24); - Sa defineasca impartirea ca fiind operatia inversa inmultirii.
(Exemplu: 10 : 2 = 5 are ca operatie inversa 5 x 2 = 10) sau ca o scadere repetata a aceluiasi termen (Exemplu: 10 : 2 = 5 deoarece 2 se cuprinde de 5 ori in 10, adica 2 se scade in mod repetat de 5 ori din 10, pana se obtine 0); - Sa recunoasca cuvintele specifice inmultirii: deimpartit, impartitor, cat, jumatate, treime, sfert.
(Exemplul 1: „Deimpartitul este 8, iar impartitorul 2. Aflati catul.” Exemplul 2: „ La jumatate numarului 18 adauga sfertul numarului 40.”); - Sa faca proba inmultirii prin impartire si proba impartirii prin inmultire si/sau impartire.
(Exemplu: 6 x 9 = 54, proba: 54 : 9 = 6 sau 54 : 6 = 9; 32 : 4 = 8, proba: 8 x 4 = 32 sau 32 : 8 = 4); - Sa identifice cuvinte/expresii care cer operatia de impartire: de atatea ori mai putin, de atatea ori mai mic, micsorat de atatea ori, de cate ori se cuprinde...( Exemplu: de cate ori se cuprinde 4 in 8?), de cate ori este mai mic/mai mare a decat b.
(Exemplu: de cate ori este mai mai mic 7 decat 42 sau de cate ori este mare 42 decat 7); - Sa afle un numar necunoscut in inmultire sau in impartire.
(Exemplu: a x 3 = 27; 5 x b = 45; c : 4 = 5 sau 49 : d = 7); - Sa aplice ordinea efectuarii operatiilor intr-un exercitiu cu cele patru operatii. (Exemplu: efectueaza mai intai inmultirile sau impartirile, apoi adunarile sau scaderile in exercitii de tipul:
- 9 x 5 + 3 x 7 – 20 : 4 – 81 : 9 =
- = 45 + 21 – 5 – 9
- = 52);
- Sa rezolve un exercitiu cu paranteze rotunde.
(Exemplu:
(27 : 3 + 5 x 5) – ( 5 x 2 + 72 : 8) = (9 + 25 ) - ( 10 + 9 ) = 34 - 19 = 15
- Sa rezolve probleme cu doua operatii (Exemplu: Evelina a rezolvat in vacanta 27 de probleme, iar Daniela de 3 ori mai putine.Cu cate probleme a rezolvat mai multe Evelina decat Daniela? Rezolvare: 27 : 3 = 9 (numarul problemelor rezolvate de Daniela) 27 – 9 = 18 (cu 18 probleme a rezolvat mai mult Evelina);
- Sa aplice proprietatea de distributivitate a impartirii fata de adunare si scadere in exercitii si probleme (fara a folosi distributivitate ). (Exemplu: Efectuati in doua moduri (21 + 35) : 7. Rezolvare: a) (21 + 35) : 7 = 56 : 7 = 8 ; b) (21 + 35) : 7 =(21 : 7) + ( 35 : 7) =3 + 5 = 8)
Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa rezolve probleme cu mai mult de doua operatii.
Exemplu: Pentru decorarea unei sali de festivitati s-au folosit 64 de baloane rosii, de 8 ori mai putine baloane verzi, baloane galbene cat dublul baloanelor verzi si baloane albastre cat sfertul baloanelor galbene. Cate baloane s-au folosit pentru decor?
Rezolvare: - 64 : 8 = 8 (numarul baloanelor verzi)
- 2 x 8 = 16 (numarul baloanelor galbene)
- 16 : 4 = 4 (numarul baloanelor albastre)
- 64 + 8 + 16 + 4 = 92 (numarul total al baloanelor);
- Sa afle un numar necunoscut intr-o expresie prin metoda mersului invers fara a folosi denumirea (adica efectuand operatiile in ordinea inversa, incepand cu ultima pe care am efectua-o daca a ar fi un numar cunoscut si terminand cu prima).
(Exemplu 22 + 81: a + 14 = 45
22 + 81 : a = 45 – 14
22 + 81 : a = 31
81 : a = 31 – 22
81 : a = 9
a = 81 : 9
a = 9).
Adauga tu primul comentariu: